Redigerat av moderator:
Enligt ARN var det inte många rätt i det arbetet.
Bra att de också tog upp oskicket att skicka offerter till privatpersoner utan moms.
 
När man kollar upp "Allbygg Scandinavia AB" på merinfo.se ser det inte bra ut.

Det är en lärpenning när man anlitar företag för så seriösa och dyra arbeten som badrum. Undvik nystartade firmor/med dåliga siffror om möjligt.
 
Bara firmanamnet avskräcker.
 
ARN är ingen instans som kan betalningsfria.
 
Robert63 Robert63 skrev:
ARN är ingen instans som kan betalningsfria.
Helt rätt, men ARN är en myndighet som löser tvister.
Många som fått beslut från ARN väljer att följa deras linje, speciellt om det är faktiska fel på en vara eller tjänst.
Om ARN dömer ut tex ett badrum på de grunder att det är så mycket fel, och företaget inte går på samma linje, åtgärdar, då får man som konsument gå vidare (tingsrätten) om fakturan är betalad.
Om fakturan inte är betalad så skall kunden bestrida fakturan och invänta vilket drag företaget gör (väldigt kortfattat).
Företaget kommer att få det svårt att övertyga ARN att företaget har rätt, likaså stora svårigheter med tingsrätt.......

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Helt rätt, men ARN är en myndighet som löser tvister.
Många som fått beslut från ARN väljer att följa deras linje, speciellt om det är faktiska fel på en vara eller tjänst.
Om ARN dömer ut tex ett badrum på de grunder att det är så mycket fel, och företaget inte går på samma linje, åtgärdar, då får man som konsument gå vidare (tingsrätten) om fakturan är betalad.
Om fakturan inte är betalad så skall kunden bestrida fakturan och invänta vilket drag företaget gör (väldigt kortfattat).
Företaget kommer att få det svårt att övertyga ARN att företaget har rätt, likaså stora svårigheter med tingsrätt.......

Mvh P-A
Det där känner jag till, men det blir lite fel när det i artikeln står att ARN är en instans som kan betalningsfria. Det är givetvis en uppsida i en rättegång, men inte liktydigt med att det är avgjort, då det händer att de som pekats ut av ARN får rätt. Inte minst därför att ARN inte sällan saknar byggteknisk kompetens i sina beslut.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Lyfter ett äldre ämne på detta.
Googlade lite på detta bolag precis då dom ska komma hem till mig idag, om en timme, och se om dom vill hjälpa mig med mitt kök.
Behöver jag oroa mig rejält med tanke på att allabolag.se anmärker och nämner:
Företaget har minst ett av följande:

Ansökan hos KFM, Anmärkning, Skuldsaldo

Kontrollerat 2019-08-08
 
J Jockose skrev:
Lyfter ett äldre ämne på detta.
Googlade lite på detta bolag precis då dom ska komma hem till mig idag, om en timme, och se om dom vill hjälpa mig med mitt kök.
Behöver jag oroa mig rejält med tanke på att allabolag.se anmärker och nämner:
Företaget har minst ett av följande:

Ansökan hos KFM, Anmärkning, Skuldsaldo

Kontrollerat 2019-08-08
Framförallt gäller det att betala efter utfört arbete och för levererat material
 
  • Gilla
Jockose
  • Laddar…
Har sökt detta bolag i ett par dagar då de inte dök upp i Måndags som avtalat. Min granne har byggt om sitt radhus och de kapade plåtar till mitt hus som de skulle återställa. Fick ett mail från Allbygg Scandinavia AB att de gått i konkurs. De har länkar till bra byggare på sin hemsida men är ej medlemmar. De verkar inte kunna utföra fackmannamässigt arbete vad gäller plåtslageri.
 
Jäkla tur att jag inte valde dom då.

Kom en kille.
Tittade på jobbet.
Huvudräkning
Fick pris muntligt och dom kunde börja dagen efter.
Tackar nej då deras pris var 10 tusen dyrare ön de 3 andra offerterna jag fått.
 
Men, varför överväger man att anlita en firma med problem hos kronofogden, och som har blivit "fällda" i ARN, och som dessutom har ett firmanamn som indikerar att de inte är bra på något (det är av namn som "allservice", allbygg osv. betyder för mig).
 
V Vivvih skrev:
Har sökt detta bolag i ett par dagar då de inte dök upp i Måndags som avtalat. Min granne har byggt om sitt radhus och de kapade plåtar till mitt hus som de skulle återställa. Fick ett mail från Allbygg Scandinavia AB att de gått i konkurs. De har länkar till bra byggare på sin hemsida men är ej medlemmar. De verkar inte kunna utföra fackmannamässigt arbete vad gäller plåtslageri.
Tittar man på bolaget på nätet så syns inget om någon konkurs. De kan ha lurat Vivvih, för att slippa åtgärda.

De påstår på sin hemsida att de har BKR behörighte, kan dock inte hitta bolaget hos BKR.
 
H hempularen skrev:
Men, varför överväger man att anlita en firma med problem hos kronofogden, och som har blivit "fällda" i ARN, och som dessutom har ett firmanamn som indikerar att de inte är bra på något (det är av namn som "allservice", allbygg osv. betyder för mig).
Oavsett om man blivit fälld i ARN eller heter Allbygg m.m. så kan det ibland bli fel.
Bara för att ett företag har 1 st fällande "dom" så betyder det inte att dom är genomruttna anser jag iaf.

Ibland kan saker gå fel och då måste en annan instans titta på ärendet och ge sin syn på det hela, vilket ARN är till för.

Har själv anlitat ett annat bolag som jag i efterhand såg hade ARN ärenden på sig och förlorat, men jobbet dom gjorde hos mig var by the book och slutbesiktningen var 10 av 10 poäng.
Så döm inte boken efter omslaget.

Jag bildar mig alltid en uppfattning i samband med en träff och offert.
 
H hempularen skrev:
Tittar man på bolaget på nätet så syns inget om någon konkurs. De kan ha lurat Vivvih, för att slippa åtgärda.

De påstår på sin hemsida att de har BKR behörighte, kan dock inte hitta bolaget hos BKR.
Nu har jag pratat med Kronofogden och de har ingen konkurs registrerad ännu. Däremot har de skatteskuld på 20950 SEK samt 14 st inbetalningsföreläggande varav 8 aktuella på cirka 100 000 SEK.
Det är inte jag utan grannen som anlitat dem så jag kan inte gå till ARN, de har gjort ett ej fackmanna mässigt arbete när de byggde ut fasaden hos min granne. Kanske har de kompetens på att bygga veranda och måla samt dylikt. En byggfirma (annan) var precis här och sa att allt måste göras om!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.