Bygger ett garage och har nu satt upp vindväv som förankrats med 15x45 klämlist. Min tanke var att klämlisten även skulle fungera som en luftläkt bakom spikläkten. Problemet nu är att jag inte kommer på någon bra lösning vid takfoten. Ska det vara någon vits med luftläkten måste ju luften kunna komma ut upptill.

Jag ska inte klä in takfoten utan panelen går ändå upp mellan takstolarna. För att kunna fästa panelen längst upp måsten jag ju sätta en spikregel mellan takstolstassarna och det är där jag inte kan komma på någon bra variant. Jag har ju ingenting att fästa kläm/luftningslisterna i. Takstolarna är ganska höga ovanför hammarbandet också 170 underran plus 170 överram och endast en liten snedkapning på underramen.Därför känns det lite drygt att kottla in en regel som fyller hela öppningen. Om det ens finns så breda plankor. Eller kan man låta vindväven sluta vid hammarbandet och lita på att vindavvisaren på vinden tar vid som vindstopp. Då blir det enklare att få till en spalt där luften kan komma ut.

.
3D-modell av ett pågående garagebygge med exponerade takstolar och reglar, utan vindväv och klämlister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten bild långt ifrån komplett. Här saknas vindväv och klämlist och reglarna sitter inte som dom ska. Men kanske ändå ger ett hum om hur det ser ut.

Tacksam för idéer och synpunkter. Hur brukar man göra om man har en luftläkt. Förstår att det är lättare med inklädd takfot


/Mats
 
Kortling mellan takstolarna, lämna ca 3cm spalt mot råsponten. Häfta fast myggnät (helst ska detta klämmas fast mellan råsponten när man spikar den) i glipan. Luftningen bakom panelen går nu in i nederkant och fortsätter upp på vinden/luftspalten (beroende på takkonstruktion). Standardlösning tror jag.
 
Och i praktiken tror jag luftspalten bakom panelen fungerar nästan lika bra utan någonstans för luften att ta vägen i överkant. Panelen är inte så tät och det viktigaste är att den inte sitter dikt mot isolering på baksidan.

Däremot behöver ett tak utan vind ha en luftspalt och i de fallen är min beskrivna lösning nödvändig om man inte använder så kallade mögelstoppers/ventiler under takpannorna.
 
Men vad gör jag av vindduken? Jag kan ju släppa upp den och fästa den på baksidan av kortlingen men luftspalten bakom kortlingen/spikregel går ju om intet då.

Men jag är nästan beredd att strunta i det. Nu sk jag ha lockläckt så det blir väldig smal spalt mellan bottebrädorna. Men man har ju klarat sig utan luftlist förut. Jag kommer att måla med faluröd ich den släpper ju igenom fukten bra.

Då jag nyligen bytte panel på huset satte jag dit spiklisten direk mot isoleringen, västkustskivor, och så var monteringsanvisbingen.

Mats
 
S senmathal skrev:
Men vad gör jag av vindduken? Jag kan ju släppa upp den och fästa den på baksidan av kortlingen men luftspalten bakom kortlingen/spikregel går ju om intet då.

Men jag är nästan beredd att strunta i det. Nu sk jag ha lockläckt så det blir väldig smal spalt mellan bottebrädorna. Men man har ju klarat sig utan luftlist förut. Jag kommer att måla med faluröd ich den släpper ju igenom fukten bra.

Då jag nyligen bytte panel på huset satte jag dit spiklisten direk mot isoleringen, västkustskivor, och så var monteringsanvisbingen.

Mats
Jag tror inte jag förstår ditt problem alls faktiskt.
 
Mina funderingar nu när det gäller vindduken är väl om den ska fortsätta upp mellan takstolarna eller om det räcker om den slutar vid hammarbandet. Där tar väl vindavledaren på vinden vid som vindskydd. Det där med luftens väg uppåt i överkant har jag släppt. Det är väl egentligen ett sentida påfund och det har ju fungerat förr utan luftspalt mellan spikläkt och vindduk/papp. I alla fall här i norr.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.