Hej
Funderar på att köra med en fristående blandare till baadkaret i mitt nya badrum.
Gör givetvis badrummet själv och följer byggkeramikrådet för tätskikt osv.

Så hur drar man röret till blandaren?

I monteringsanvisningarna till respektive leverantör, tex: https://media2.bauhaus.se/media/pdf/3003742A.pdf så står det att rören fram till blandaren i golvet ska vara synliga (förutom i en liten box precis under blandaren).
På samtliga installationer jag har sett (se två bilder från instagram) så har man inte synliga rör. Rören går i golvet och in till blandaren. Detta är givetvis mycket mer stilrent; men kanske inte lagligt? Eller?

Jag tänkte gjuta in prisolrör i golvet och böja rören utan skarvar. Jag tänkte köra ytliga rör i väggarna ner till prisolröret, till blandaren för dusch ot handfat osv. Läcker det så är det ingen big deal enligt mig, då badrummet ligger i källarn och det finns tv brunnar nära blandaren. Pragmatiskt borde det vara okej att bygga in rören.

Mvh
David
 
  • Modernt fristående badkar med golvmonterad blandare och mönstrat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med fristående badkar och golvstående blandare, träpall, växter och handdukstork.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av korrekt och inkorrekt rördragning till badkarsblandare enligt installationsanvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av montering av fristående badkarsblandare med synliga rör och siliconanvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
@Krilleman Borde man inte komma undan med motivationen att det är en odränerad källare och trots det följa reglerna.
Jag tror inte jag nödvändigtvis behöver ha ett tätskikt vid badkaret/blandaren?

Screenshot från byggkeramikrådets regler med tätskikt är attached.
https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2016/07/BBV.pdf

Säker-vatten verkar bara handla om genomföringar genom golv och tätskikt.

?

David
 
  • Illustration av våtzoner i ett badrum enligt byggkeramikrådets regler med zonindelning och tätskiktsuppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Bör du inte ha tätskikt vid badkaret/brunnen som ofta kommer utsättas för fukt, trots oisolerad platta på mark?
 
  • Gilla
evertee
  • Laddar…
@Krilleman
Yes, håller med om badkarsbrunnen och brunnen vid duschen ska ha tätskikt. Men man kanske inte behöver det runt blandaren till badkaret; om den är fristående. Bifogar skiss på badrummet. Orange är brunn / avlopp. Blått är vattenledningar (för blandare till dusch som hänger på vägg och till en eventuell fristående blandare mitt i rummet till badkaret). Grönt är eventuell tanke för hur man kan lägga tätskikt. Större delen av rummet kommer aldrig vara blött och ligger som sagt i källare mot två ytterväggar med betong.

Avloppet är jag klar med. Dock inte lagt ner något vatten än till blandaren än. Tänkte göra det i morn men så började jag läsa på hur blandarna skall monteras och blev lite fundersam! Bra att tänka först.

Har använt en gratisapp för att skissa upp. Färger och typ av badkar/dusch blir annorlunda :D
 
  • 3D-skiss av ett badrum med markerade avlopps- och vattenledningar samt tätskiktsområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Som rörkrökare till yrket så tycker jag fortfarande inte det är en bra lösning. Tänk om en gång till på andra möjliga lösningar!

Dessutom bör nog då tätskiktet vara längre ut från badkaret, det verkar som att du snålat med den tätskiktade zonen för att det på något sätt ska bli godkänt enligt din tanke med vatten upp ur golv. :thinking:

Och att ha blandaren golvståendes utåt i rummet, med 45º vridning på badkaret, är enligt mitt personliga tycke helt förkastligt utrymmesmässigt. Det blir ingen harmoni i rummet med denna lösning.
 
  • Gilla
evertee
  • Laddar…
Håller med om harmonin. Får möblera om lite.
Jag tycker det är en bra lösning för den är snygg. Men kanske inte praktisk osv.
Men det måste ju gå att köra rören i golvet på ett regelmässigt sätt tycker jag givet argumentationen ovan?

Hur mycket tätskikt ska man ha runt badkaret? Var står det?
Hur mycket tätskits ska man ha runt brunnen?
(givet: källare, odränerad, torr och fin med bra ventilation).

/David
 
Bumpar tråden lite istället för att starta en ny.

Istället för bryta rekommendation/regelvek med rör genom golv tänker vi köra dragning från vägg så lågt som möjligt med vidare koppling direkt (alternativt utanpå vägg+golv) till fristående golvblandare som står bakom badkaret.

Men, finns det fristående golvblandare med annan anslutning än från under fot? Kan annars golvblandare modifieras (får de modifieras)?
 
  • Diagram över en fristående golvblandare med måttangivelser och föreslagen rördragning från sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

@DoktorJ hur gick det med den golvstående blandaren? Vad valde ni? Jag kollar på det nu också och ser att samma modell saluförs både av Bathlife, Hafa, Noro och Westerbergs men med olika pris, här ex: https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/badrum/blandare-och-vattenkran/golvblandare/
Vill man ha annat får man lägga på 10tusen till för en Grohe eller liknande.

Det jag funderar på är om det skvätter mycket utanför med de blandarna eftersom från golv till pip är det ca 100cm, men ett normalhögt badkar är ca 60cm. Någon som har erfarenhet från det?
 
4 4väggarochtak skrev:
Hej,

@DoktorJ hur gick det med den golvstående blandaren? Vad valde ni? Jag kollar på det nu också och ser att samma modell saluförs både av Bathlife, Hafa, Noro och Westerbergs men med olika pris, här ex: [länk]
Vill man ha annat får man lägga på 10tusen till för en Grohe eller liknande.

Det jag funderar på är om det skvätter mycket utanför med de blandarna eftersom från golv till pip är det ca 100cm, men ett normalhögt badkar är ca 60cm. Någon som har erfarenhet från det?
4 4väggarochtak skrev:
Hej,

@DoktorJ hur gick det med den golvstående blandaren? Vad valde ni? Jag kollar på det nu också och ser att samma modell saluförs både av Bathlife, Hafa, Noro och Westerbergs men med olika pris, här ex: [länk]
Vill man ha annat får man lägga på 10tusen till för en Grohe eller liknande.

Det jag funderar på är om det skvätter mycket utanför med de blandarna eftersom från golv till pip är det ca 100cm, men ett normalhögt badkar är ca 60cm. Någon som har erfarenhet från det?
Hej!
Vi har ännu inte kommit till konkret köp av modell, men fann ett exemplar (oklart märke/modell) på Bauhaus med ingång från just sidan (se bild), bara det att vi önskar helst en svart modell.
 
  • Badkarsblandare med sidoinstallation på Bauhaus utställningsgolv, önskas i svart modell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D DoktorJ skrev:
Hej!
Vi har ännu inte kommit till konkret köp av modell, men fann ett exemplar (oklart märke/modell) på Bauhaus med ingång från just sidan (se bild), bara det att vi önskar helst en svart modell.
tack för tipset! Vet du något mer om den, vilket fabrikat? Jag hittar inte någon som överensstämmer med din bild på deras hemsida. Har du fler bilder?
 
@DoktorJ Jag klämde lite på en Carmague (identisk med Hafa och Bathlife osv) på lokala Bauhaus igår och tycker att den var lite vinglig, eller den är ju ganska hög så de olika delarna glappade lite, övre delen rörde alltså på sig en hel del. Något du reflekterat över när du klämt på sådana? De är ju snygga, men lite orolig för vad som händer om ett av barnen tar tag i den...
 
4 4väggarochtak skrev:
@DoktorJ Jag klämde lite på en Carmague (identisk med Hafa och Bathlife osv) på lokala Bauhaus igår och tycker att den var lite vinglig, eller den är ju ganska hög så de olika delarna glappade lite, övre delen rörde alltså på sig en hel del. Något du reflekterat över när du klämt på sådana? De är ju snygga, men lite orolig för vad som händer om ett av barnen tar tag i den...
Har inte klämt på så många faktiskt, men tänkt att de sitter bättre väl installerade, eller tänker du på övriga delar?

Hittade annars fabrikat på den på min bild -- Neptun Vega.
 
Ja, den jag kände på bestod av flera delar för att uppnå hela höjden och i varje del var det lite glapp, så även om den satt fast i golvet tycker jag att den sista översta delen glappade ganska mkt. Dels kanske man borde hålla sig borta från sådana som är ledade/flera delar men kan säkert vara en kostnad/kvalitetsfråga. Misstänker att en från Hans Grohe inte ger den känslan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.