C
Har också grymt bra erfarenhet av Bosch Multi-Construction borrar där allt annat jag provat gått bet. Väl värda det höga priset = rekommenderas verkligen!
 
Höga priset?
ca 50kr/st mot Piranhas 25kr som desutom ej funkar, lär väl behöva 10ggr så många Piranha mot en Bosch ;)
 
Ingen annan som giter prova Irwin's borr? Ni slipper ju köpa fler borr sen, men det är er bizniz.
 
kalleknas skrev:
Ingen annan som giter prova Irwin's borr? Ni slipper ju köpa fler borr sen, men det är er bizniz.

Jodå det där låter intressant. Har dock inga hål som skall borras i mitt stenhårda klinker just för stunden.

Var köper man dom där rackarna i 08-land?
 
Hej,

Jag har borrat i en massa kakel och klinkers med min dremel.
Jag använder en liten borr som ser ut som en nätskuret litet frässtål.

Det går löjligt lätt att göra hål , ingen problem med värme heller.


Mvh
AD
 
Kan också rekomendera Bosch blåa starkt. Har för mig att en sats med 4 eller 5 borrar kostade 159 kr hos min lokala järnhandlare. Funkar verkligen som man beskriver ca 400 rpm inget slag och ganska lågt tryck. Behövs knappt någon tejp ens för att centrera bra. Både kakelkillen och rörmokaren som inte provat dom tidigare blev alldeles paffa när dom fick låna dom. Borrar dessutom genom trä mm helt utan problem.
 
Köp en diamant borr pil som är till för att borra i kakel tar ca 3 sekunder att borra ett hål. Finns på de flästa kakelfirmor jag vet att beijers har
 
bruse skrev:
Köp en diamant borr pil som är till för att borra i kakel tar ca 3 sekunder att borra ett hål. Finns på de flästa kakelfirmor jag vet att beijers har
Så enkelt är det inte när man har riktigt hårt kakel/klinker...... :p
 
Irwin granitborr funkar fint för mig, tar bara några sekunder att borra igenom quartzo-kakel som enligt kakelsättaren var jäkligt hårt, betydligt hårdare än sjöstenen som vi har som bård. Börjar alltid utan slag och när styrhålet finns där och man slår på slagfunktionen sjunker borren in som smör :) Har för mig kitet med 6 st borrar kostade 3- 400 kr och jag har aldrig kylt och effekten är efter många borrningar ff lika bra!
 
Ni som har bra koll på borrar och dylikt vad det gäller kakel, vad säger ni om att ta upp ett större hål, 100mm, för att installera en fläkt? Risken att spräcka hela plattan är väl större än när man borrar ett mindre hål. Finns det nån risk att man stör plattorna runtomkring den man borrar i?

Mvh
Fredrik
 
Jag har också erfarenhet att borra hål i "super" hård 9 mm klinker.
ca 30 st hål diameter 5 - 10 mm. Det är ingen lek.

Jag har provat ett antal borr, betongborr, Piranha specialborr, diamantslipstift och även så kallade kakelborr, men det som funkade bäst är en diamanthålsåg från Clas Ohlson.
http://www.clasohlson.se/shop/store...;COSID=8F0827C0576C4611A6069549A7F972C5782055

Ett lätt tryck ca 600 rpm och vattenkylning med blomspruta och det skär som smör.
Det som tar längst tid är faktiskt att få ur själva hålet ur hålsågen. Det är en hålsåg utan centrumspets. När jag kom på tekniken att medvetet rucka på hålsågen vid borrning så att centrumbiten blir några tioondelar mindre än hålsågen löstes även detta problem. Sedan ett dorn som knackar ur hålet ur hålsågen (det är ihåligt).
 
Tja man kan nog dra slutsatsen av detta att det inte finns någon universell sanning om vad som funkar bäst alltid ;)
Men såvitt jag känner till är diamant det hårdaste vi vet så har man en borr med sådant så borde den bita på ALLT, däremot inte säkert billigast dock ;)
 
Ska göra hål för avlopp i dynghård klinker/granit och undrar om diamantklingan till multimastern klarar sådana jobb eller är det bara att ta till elektrisk kakelkap ?
 
MickeÖ skrev:
Ska göra hål för avlopp i dynghård klinker/granit och undrar om diamantklingan till multimastern klarar sådana jobb eller är det bara att ta till elektrisk kakelkap ?
Vinkelslipen med lämplig klinga är nog ett bra tips tror jag.
 
Mm, förstod det lutade ditåt...synd...tyckte jag hade sån jävla bra motivering till att handla svindyra multimaster-tillbehör annars :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.