R roli skrev:
Rätt tvinnat, ger bra kontakt......:cool::cool::cool:
Precis! En dags tvinnande på spikarkursen, way back when… Men bra blev det! :cool::strong::ok:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag älskar telekillar...
[bild]
Och med tanke på roststatus på värmeröret borde allting vara IP365-klassat.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Och med tanke på roststatus på värmeröret borde allting vara IP365-klassat.
Man kan råka ut för läckström :)
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
L lordi skrev:
Man kan råka ut för läckström :)
I telekablar användes det i vissa sammanhang "vätström", så då är helt inne på rätt spår (y)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja varför ska jag egentligen uppröras över att det ser ut som det brukar.
Ja, jag känner din smärta. Jag var ju med i data/telekom-branschen när man tyckte att en installation med smältlimmade kablar (ny teknik då) var ju alldeles lysande, och tecken på en välgjord installation. Alternativet var ju annars att låta allt hänga och ligga löst överallt...

Och på tidigt nittiotal så utbildade jag teletekniker en stund. Så jag vet att det iaf inte var fel på utbildningssidan, där poängterades dragning, kontaktering och registrering.

Men det verkade som sagt åka in genom ena örat och ut genom det andra ganska omgående. Iaf av alla de råttbon man sett både innan och efter att döma.
 
Fast i ärlighetens namn så brukar (brukade) ju faktiskt nya teleinstallationer se bra ut, det är ju efter åratal med ombyggnationer och omkopplingar som kaoset inträffar. Och det är ju inte begränsat till telestativ utan gäller ju även elcentraler ;).

På den tiden det begav sig brukade i alla fall en nyinstallerad växelstation vara välordnad, men förföll gradvis med tiden.
 
Appropå teleinstallationer.

Denna installation hittade jag i min dotters lägenhet. Uttaget är kreativt monterat på en matlåda. Bakom denna döljer sig ett råttbo av teleledningar som verkar gå både till hennes egen lägenhet och andras. Det är en vindvåning som tidigare bara varit vind, så det kanske är här telen kom in en gång i tiden för vidare distribution till lägenheter.

När Telia/Skanova var där för att hitta något par till ADSL (fanns ingen telefon i lägenheten) så öppnade de upp matlådan, lokaliserade ett fungerande ledigt par och skruvade sedan tillbaka allt lika prydligt som innan.

En matlåda används som dosa för telefonkabelinstallation, kopplad till en eluttagsadapter på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
maximm och 15 till
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
Appropå teleinstallationer....
När Telia/Skanova var där för att hitta något par till ADSL (fanns ingen telefon i lägenheten) så öppnade de upp matlådan, lokaliserade ett fungerande ledigt par och skruvade sedan tillbaka allt lika prydligt som innan.

[bild]
Det är i alla fall rakt och snyggt monterat utefter omständigheterna :)
 
A
perra i skogen perra i skogen skrev:
En fråga bara. brukar inte huvudsäkringarna sitta efter mätaren?? Menar att oavsett om du kopplar in en kabel i säkringarna så måste väl strömmen fortfarande gå igenom mätaren. Eller är jag ute och cycklar igen.?
Huvudsäkringar brukar sitta både innan mätare och huvudbrytare. På grund av att kuvudbrytare kan lida av mekaniskt fel och mätare kan få elektroniskt fel så om huvudsäkringarna sitter innan kan allt göras spänningslöst utan att stänga av hela området.
 
På ett bygge i Sthlm. Svensk "elektriker"....
 
  • Öppen eluttag utan kåpa med synliga kablar och anslutningar på en byggarbetsplats i Stockholm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja usch, det sitter snett !!! :surprised:


:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
optimum
Färgblind stackare.
Undrar hur han kopplat i andra änden? Är det rätt där kan det bli väldigt spännande.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
På ett bygge i Sthlm. Svensk "elektriker"....
Här är jorden i alla fall inkopplad, till skillnad från en annan välbesökt tråd.:crysmile:
 
Attans, han hade ingen brun, svart eller grå slang att trä utanpå GG.
Det måste man ju ha. :p
 
K knipo skrev:
Här är jorden i alla fall inkopplad, till skillnad från en annan välbesökt tråd.:crysmile:
Tja, det finns ju två någorlunda sannolika fall här och det är jord i jordstiftet,
eller fas i jordstiftet men då upptäcker ju användaren på ett eller annat sätt att uttaget inte fungerar...:surprised::rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.