Hej, tagit bort en ful plastmatta i ett av våra rum, undertill ligger det ett trägolv, tjocka spontade brädor som ser obehandlade ut. Ser ut att vara rätt bra skick☺️ Sen som ni ser på bilden finns någon form av förstärkning i betong, antar att det varit till en spis eller dyl då murstocken finns i väggen bredvid!

Är lite nybörjare på det här med golv! Hur skulle du/ni göra med det? Vill gärna bevara det ganska likt såsom det är nu tror jag.

Mvh
 
  • Trägolv med spontade brädor och en betongförstärkning, rester av borttagen plastmatta och renoveringsverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett underlagsgolv, troligtvis i gran. Idag använder vi spångolv för samma funktion. Ibland kan dessa golv se riktig bra ut, men ingen hänsyn är tagen till att det skall vara ytskikt. Fundera på hur mycket jobb det är att riva ut det och lägga ett riktigt trägolv. Betongklacken får du bila ner.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Är det en gammal linoleummatta som syns på bilden?
 
Tack för svar! Ja det är nog en linoleummatta.
 
  • Närbild på kanten av en sliten linoleummatta med synlig vävbaksida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då är det inte en plastmatta ;)

Jag hade försökt slipa undergolvet jämt och sen lagt ett nytt klickgolv på
 
Okey, så om jag förstår er rätt så är inte underlaget passande till att använda för att slipa eller behandla på något sätt? Och man kan inte göra iordning sådana här skurgolv?
 
Du får ju ta det för vad det är, ett undergolv och tycker du det är charmigt med det utseendet så är det ju bara ha det kvar.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag har slipat o lackat ett sånt golv en gång. Blev ok resultat! Bara att dra ur alla spik och sen hyra en golvslip.
Men man får inte ha för höga krav!
Blir väldigt rustikt.
 
går det slipa okey med en bra excenterslip tror du?

Nu tog jag bort plattan och under fanns ytterligare ett ”underlagsgolv” ?
 
  • Trägolv med borttagen platta som avslöjar ett underliggande betongunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pokereve skrev:
går det slipa okey med en bra excenterslip tror du?

Nu tog jag bort plattan och under fanns ytterligare ett ”underlagsgolv” ?
Golvet ser faktiskt ut att vara i ett mycket gott skick men en excenterslip tror jag blir för dåligt.
Helst ska man slipa med fibrerna för ett gott resultat.
Men det beror ju helt på dina krav!
Att hyra en riktig golvslip är inte så dyrt. Typ 1500-2000 för en helg här hemma iallafall
 
Hur gick det med golvet?
 
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Hur gick det med golvet?
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Hur gick det med golvet?
Har inte kommit så långt ännu. Köpt hem lite ny slätspont för att ersätta och fylla i på sina ställen. Problemet att det på sina ställen inte finns något bra ”underlag” att fästa i.. Ska uppdatera med bild sen när jag kommit en bit.

Tack!
 
Till såna jobb är en fein/multicutter ett perfekt verktyg!
 
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Till såna jobb är en fein/multicutter ett perfekt verktyg!
har en Bosch
 
Funderingar kring att ”nåta” springorna, tänker att det blir mer lättstädat.. Bu eller bä? Isåfall, vad hade ni rekommenderat för fog?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.