prodigy skrev:
Nu har jag räknat ut exakt pris för de tre olika luckorna som jag nämnde ovan. Jag gjorde det lite enklare nu och inkluderade följande i min jämförelse:
  • Lådhurts med 5 lådor och lådfronter.
  • 2 stycken vitrinluckor.
  • 16 luckor.
  • Luckorna är av massiv Ek.
Alltså inga gångjärn, handtag, lister eller täcksidor är inkluderade. För lådhurtsen så är det hela stommen inklusive lådsystem.

Här kommer då priserna  :)

IKEA: 9.980 kr
K-Rauta (Marbodal): 15.113 kr
Hemluckan.se: 30.540 kr

Hemluckan är alltså (för mig iaf) tre ggr så dyr som IKEA och dubbelt så dyr som K-Rauta. Blir antagligen ännu större skillnad med täcksidor, lister etc.

För min del lutar det nog åt K-Rauta, då de är ganska billiga och luckornas kvalité verkar vara lysande!  :)
Räkna både ikea och hemluckan med 16 luckor i ek osv. fattar inte hur du räknar, för mig går det inte ihop kan du specifisera exakt vad du räknat på "prodigy". Testa priset på ikea hamnade då på närmare 20' och hemluckan 24'. Men jag vet inte vilka storlekar och med vad du räknat, jag får inte ihop det.
 
Räkna både ikea och hemluckan med 16 luckor i ek osv. fattar inte hur du räknar, för mig går det inte ihop kan du specifisera exakt vad du räknat på "prodigy". Testa priset på ikea hamnade då på närmare 20' och hemluckan 24'. Men jag vet inte vilka storlekar och med vad du räknat, jag får inte ihop det.
I mitt kök finns det 18 luckor (varierande storlek, från 500x500 till 400x700 luckor). Jag har räknat med två vitrinluckor, 16 vanliga luckor och sedan en lådhurts inkl lådfront och stomme. Alltså INTE stommar för övriga luckor!

Jag har räknat med den vaiant som är av massiv ek på alla fyra jämförelser.
 
Leffly: Här kommer en liten mer utförlig beskrivning av jämförelsen med COOPs lucka BRAVO:
  • 1 Lucka á 296x700 ----- 605 kr
  • 6 Luckor á 396x700 ----- 644x6=3864 kr
  • 2 Vitrinluckor á 396x700 ----- 927x2=1854 kr
  • 2 Luckor á 596x700 ----- 772x2=1544 kr
  • 1 Lucka till hörnbänk á 2x296x700 ----- 1275 kr
  • 1 Lucka till Hörnvägg á 346x700 ----- 606 kr
  • 1 Lucka á 596x316 ----- 409 kr
  • 3 Luckor á 596x572 ----- 684x3=2052 kr
  • 1 Lådfront á 596x124 ----- 250 kr
  • 1 Lådhurts inkl stomme, 5 lådor & front (50 cm bred) ----- 2306 kr *
Totalpris: 14.765 kr

*) Jag hittade inte detta pris, men då priserna var extremt lika K-Rauta så tog jag priset som K-Rauta hade.

Priset hamnar nästan på samma nivå som hos K-Rauta och med största sannolikhet så är det exakt samma lucka.
 
Det var en jädra skillnad emot Hemluckan! Faktor 2...
 
Tog reda på att ikea har ingen lucka i helt massiv ek, viserligen har ekluckorna massiv ram och en tunn sådan, och fanerad spegel. Så nog är skilnaden stor om man jämnför så. Hemluckan har oxo fanerade ekluckor dessa hamnade på 20 882 kr prodigy.

Bra att kolla upp vad man jämnför med.
 
Konstigt - Ikea säger ju själva att de har massiv ek.....
 
Var där och kolla själv. Vet du inte hur man ser det?
 
Bra att kolla upp vad man jämnför med.
Jag ber om ursäkt om det är så.

Hur som helst är hemluckan dubbelt så dyr som K-Rauta. Jag får väl inte säga till 100% att luckorna hos Kvik och COOP inte har faner i spegeln, men i deras papper står det "luckor i massiv ek" iaf.

Så stryk IKEA's lucka ur jämförelsen.

Hur som helst är det iaf det bästa alternativet som varje tillverkare har att erbjuda om man söker efter en lucka i "massiv ek" som jag har räknat på.
 
IKEAS lucka Ulriksdal är i massiv ek. Har själv köpt hem en av dessa luckor för att kolla om det går att såga till den till det mått vi vill ha. Det är räfflor i spegeln så desssa måste hyvlas ned för att kunna sätta ihop luckan igen. IKEA har inte de mått vi vill ha men det har kanske COOP, tex 200 x 700.
 
Hej!

Finns det någonstans på nätet man kan se information om Coops köksinredning?

Besökte coop.se men hittade inget. Hittade inte heller var de säljer detta. Är det på stormarknaderna?

Mvh Lena
 
Lena_Nilsson skrev:
Hej!

Finns det någonstans på nätet man kan se information om Coops köksinredning?

Besökte coop.se men hittade inget. Hittade inte heller var de säljer detta. Är det på stormarknaderna?

Mvh Lena
Hej!

Jag har inte hittat nån hemsida om deras kök som heter Zambo design. Men vi hämtade våra broschyrer på stormarknaden där även det fanns uppställda olika typer av kök, här uppe i norrland heter det Obs bygg och trädgård (Coop heter det väl i söder tror jag).
Så om det finns här uppe borde du nog kunna hitta nåt likande större där du bor.

 
Qudan skrev:
Hej!

Jag har inte hittat nån hemsida om deras kök som heter Zambo design. Men vi hämtade våra broschyrer på stormarknaden där även det fanns uppställda olika typer av kök, här uppe i norrland heter det Obs bygg och trädgård (Coop heter det väl i söder tror jag).
Så om det finns här uppe borde du nog kunna hitta nåt likande större där du bor.
Tack för Ditt svar! Då ska jag göra ett besök på Obs bygg och trädgård i Umeå.

Mvh Lena
 
Det finns på OBS i Umeå, men så lite så vi hittade det inte ens första vändan......:(
Prislistan de hade var från 2003......de verkar inte vilja sälja något alls.....
 
Jesca_j skrev:
Det finns på OBS i Umeå, men så lite så vi hittade det inte ens första vändan......:(
Prislistan de hade var från 2003......de verkar inte vilja sälja något alls.....
Det beror ju på säljaren om de vill sälja eller inte. Vi köpte vårt i Luleå och där är det trevliga säljare som är serviceminded. Där finns även flera olika kök uppsatta så man får känna och klämma ;)

Ni får ta er en tur dit upp vet ja, bo på hotell och sen ut och shoppa kök ;D
 
Carolin skrev:
IKEA har inte de mått vi vill ha men det har kanske COOP, tex 200 x 700.
Jag hittar tyvärr ingen lucka med måtten 200x700 i COOP eller K-Rauta sortiment
Jesca_j skrev:
Det finns på OBS i Umeå, men så lite så vi hittade det inte ens första vändan......:(
Prislistan de hade var från 2003......de verkar inte vilja sälja något alls.....
Enormt lite på utställningen på COOP här också. Jag fick fråga en säljare då jag inte hittade luckorna i massiv ek och fick då till svar att de egentligen inte säljer dem längre. Därav anledningen till att de inte hade dem uppe för visning, men det gick fortfarande bra att beställa luckorna från deras leverantör Marbodal AB, så jag fick en kopia av prislistan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.