Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Låter som du är ute efter en varmgrund, som platta på mark fast utan betongen i mitten
Väldigt avancerat konstruktion jämfört med pelare.
 
Bifogar en bild. Tyvärr dlig och lite skräpigt.
 
  • Mörk bild under husgrund visar rör, stödpelare och utspridda byggmaterialrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bifogar bilder på trappan utifrån.
Är i dagsläget först dörrar/ luckor som lyfts uppåt, sedan trappa ner och en dörr till.
På gaveln sitter en liten lucka, öppningen är in till jordkällaren. Har för mig att jordkällaren fortsätter någon/ några meter efter luckan inåt.

Trappan rycker i nya utbyggnaden.
Jag är ute efter en konstruktion som kan harmonisera med varandra, där den nya hjälper den gamla att andas. Är medveten om att ju fler ändringar som görs i gamla delen, desto mer riskerar man att i långa loppet rubba balansen av ett hus som andas och torkar.
Det finns ingen murstock sedan många år tillbaka, så redan där har man tagit bort något som funnits där och torkat grunden.

Tror att Johannes Carlsson är inne på något
 
  • Trädgårdsutsikt med en liten öppning mot en jordkällare och en stege bredvid en husvägg, omgiven av grönska och höstlöv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa och lucka på husets gavel som leder till en gammal jordkällare, omgiven av växtlighet i solsken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S seniorkonsult skrev:
Ledningar isoleras, som vanligt. Att löv m m blåser in saknar betydelse då det är öppet likväl som löv på marken utanför huset. Tänk trädkoja.
Det andra problemet, om trappan förstår jag ej utan att se ritning.
Problemet med främst tappvatten består dock. Det kommer frysa om man inte är där och använder vattnet. Typ resa bort 1 vecka mitt i vintern. Enda lösningen jag känner till är en elslinga i eller runt vattenledningen. Sen självklart rejält med isolering runt.
 
V vectrex skrev:
Problemet med främst tappvatten består dock. Det kommer frysa om man inte är där och använder vattnet. Typ resa bort 1 vecka mitt i vintern. Enda lösningen jag känner till är en elslinga i eller runt vattenledningen. Sen självklart rejält med isolering runt.
Ja att kunna vara iväg under årets mörkaste o kallaste dagar vill man ju gärna kunna göra :):cool:
 
V vectrex skrev:
Problemet med främst tappvatten består dock. Det kommer frysa om man inte är där och använder vattnet. Typ resa bort 1 vecka mitt i vintern. Enda lösningen jag känner till är en elslinga i eller runt vattenledningen. Sen självklart rejält med isolering runt.
Betr vattnet, är det någon skillnad mot en annan byggnad? Allt måste ju vara frostsäkert.
 
S seniorkonsult skrev:
Betr vattnet, är det någon skillnad mot en annan byggnad? Allt måste ju vara frostsäkert.
Ja, det är en skillnad eftersom det är en av få grundläggningsmetoder där man måste tillföra energi utanför byggnadsskalet för att inte inkommande vattenservis skall frysa.
 
V vectrex skrev:
Ja, det är en skillnad eftersom det är en av få grundläggningsmetoder där man måste tillföra energi utanför byggnadsskalet för att inte inkommande vattenservis skall frysa.
Jaha, och elkabel funkar inte som i andra byggnader? Alla byggnader måste tillföras värme. Alt tappa ur ledningen. Nu var det ju dessutom grundläggningsmetoden som efterfrågades.
 
S seniorkonsult skrev:
Jaha, och elkabel funkar inte som i andra byggnader? Alla byggnader måste tillföras värme. Alt tappa ur ledningen. Nu var det ju dessutom grundläggningsmetoden som efterfrågades.
Men nu tillför man ju direktverkande elvärme utanför byggnaden. Alltså en ren förlust jämfört med en grundläggning där vattenledningen ligger i marken och inte behöver tillföras energi.

Och det är grundläggningen vi pratar om. Det känns nästan som du försöker att inte förstå. Jag har själv en sådan grundläggning och visst finns det fördelar, men de är främst ekonomiska.
 
V vectrex skrev:
Men nu tillför man ju direktverkande elvärme utanför byggnaden. Alltså en ren förlust jämfört med en grundläggning där vattenledningen ligger i marken och inte behöver tillföras energi.

Och det är grundläggningen vi pratar om. Det känns nästan som du försöker att inte förstå. Jag har själv en sådan grundläggning och visst finns det fördelar, men de är främst ekonomiska.
Jag förstår visst men ingen har talat om att huset skall stå ouppvärmt. Jag hävdar dessutom att plintgrundläggning är både billigare och säkrare än annan grundläggning. Grundlösning mot bef går att lösa men det är ett annat problem.
Vad säger att vattenledningen måste ligga under bjälklaget?
 
S seniorkonsult skrev:
Jag förstår visst men ingen har talat om att huset skall stå ouppvärmt. Jag hävdar dessutom att plintgrundläggning är både billigare och säkrare än annan grundläggning. Grundlösning mot bef går att lösa men det är ett annat problem.
Vad säger att vattenledningen måste ligga under bjälklaget?
Men allvarligt. Jag pratar inte om ett ouppvärmt hus. Läs vad jag skriver.
Hur har du tänkt att vattnet annars ska komma in i huset? Allt kommunalt året-runt vatten ligger nedgrävt i marken på frostfritt djup. Detta är av just den anledningen jag skriver, att man inte ska behöva värma upp ledningen till ingen nytta.

Det spelar ingen roll var du tar in vattnet i huset med plintgrundläggning eftersom hur du än gör behöver du värma ledningen utanför huset för att undvika att det fryser.
Det är just värma utanför huset som är den faktiska nackdelen här.
 
S seniorkonsult skrev:
Jaha, och elkabel funkar inte som i andra byggnader? Alla byggnader måste tillföras värme. Alt tappa ur ledningen. Nu var det ju dessutom grundläggningsmetoden som efterfrågades.

När jag ställde frågan "Jag förstår fortfarande inte ett par saker. Vatten och avlopp, fryser inte vattnet vid denna öppna korsdrags lösning??"
Så hade jag mina aningar om att du menar man ska ha värmekabel intill rör.

Jag har dåliga erfarenheter av det sedan jobbet (kortfattat vintertid, Säkring gick , jag var stressad glömde rapportera vidare, produktionen kunde köra ändå, säkringen visade sig senare gå till värmeslinga till trycksatt gnistsläckning...). Så skulle i mitt fall behöva både hängsle och livrem flera gånger om...

Sen slukar ju klart även avfuktare, fläkt, Sorptionsavfuktare energi och kan även dem gå sönder.
 
V vectrex skrev:
Men allvarligt. Jag pratar inte om ett ouppvärmt hus. Läs vad jag skriver.
Hur har du tänkt att vattnet annars ska komma in i huset? Allt kommunalt året-runt vatten ligger nedgrävt i marken på frostfritt djup. Detta är av just den anledningen jag skriver, att man inte ska behöva värma upp ledningen till ingen nytta.

Det spelar ingen roll var du tar in vattnet i huset med plintgrundläggning eftersom hur du än gör behöver du värma ledningen utanför huset för att undvika att det fryser.
Det är just värma utanför huset som är den faktiska nackdelen här.
Det jag trodde var att vattenledningen finns i det bef huset. Hur funkar det annars? Då drar man ev en kompletterande ledning i tillbyggnaden inomhus eller?
 
Klart att det finns i dagsläget.
Men en av poängerna med utbygget och att flytta ut VA till utbyggnaden var att slippa in o bråka i gamla tross botten i timmerhuset.
Kunna bo och bygga badrum och kök separat, nya rör och vattenslang...
Annars hade i längden 60 % av golvet fått rivas upp för att komma åt

Fixa en eventuell vattenläcka är betydligt lättare i krypgrund, eller avloppsrör än i den gamla torpgrunden.
 
M Mr_Bear skrev:
Klart att det finns i dagsläget.
Men en av poängerna med utbygget och att flytta ut VA till utbyggnaden var att slippa in o bråka i gamla tross botten i timmerhuset.
Kunna bo och bygga badrum och kök separat, nya rör och vattenslang...
Annars hade i längden 60 % av golvet fått rivas upp för att komma åt

Fixa en eventuell vattenläcka är betydligt lättare i krypgrund, eller avloppsrör än i den gamla torpgrunden.
Ok, men bör du inte öppna gamla bjälköget för att tilläggsisolera, t ex spruta in fiber? Jag befarar att golvet annars blir kallt då det i gamla hus brukar finnas en luftspalt under golvbrädorna. Isoleringen, om det finns någon, har sjunkit och kylan leds in via väggen under golvplanken. Kommer du in under golvet idag?
Läste just nu #1 igen och såg vad du hade för tankar. Ibland glömmer man och kommer från problemet med frågan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.