Hej,
Jag håller på att sätta panel på ett hus och har ett problem med lockläkten som jag inte kan bestämma mig för hur jag ska göra.

Det är ett äldre hus i falurött med lockläktpanel 170 panel blev det som klädselbräde och innan satt typ samma dimension men +- 10 på dem äldre brädorna.

Jag har en massa läkt i dimensionen 25*45 som jag vill använda som lockläkt.
Problemet är att de kommer vara tjockare än fönster foder som är 22mm. Hur hade ni gjort/tänkt?
A. Hyvlat ner läkten till 22mm för allt (200pinnar)
B. Hyvlat ner bara dem som sitter mot foder till 22mm
C. Hyvlat den del av dem som sitter mot foder till 22mm ca 30cm längd på nedhyvling
D. Bita i det sura och köpa ny 22mm till allt.
E. Någon annan smart lösning

Tacksam för svar, tips och idéer!
 
Byta foder om det inte är för många fönster/dörrar.
 
T twoody skrev:
Byta foder om det inte är för många fönster/dörrar.
Bra förslag men för tidskrävande då foder redan är färdigmålade och på plats för två dörrar och tolv fönster:rolleyes:
 
Om du gör c men inte behövs det 30cm nedhyvling
 
T twoody skrev:
Om du gör c men inte behövs det 30cm nedhyvling
Är väl lite orolig att det ska se tokigt ut om man börjar hyvla ner delarna under fodret bara. Men får testa och se.
 
L larsa100 skrev:
Är väl lite orolig att det ska se tokigt ut om man börjar hyvla ner delarna under fodret bara. Men får testa och se.
Har du en klyvsåg så tar det inte mera än några få timmar att klyva bort tre millimeter, personligen tror jag inte att någon annan än du reagerar på om läkten är tre mm tjockare än foder.

Mvh P-A
 
Har du en planhyvel så bör du kunna göra de där 3mm i ett pass. Borde gå på en halvtimme för 200 läkt.
 
Har tyvärr varken planhyvel eller klyvsåg till förfogande, verkar inte finnas att hyra planhyvel i närheten heller. Har inte kollat på att hyra klyvsåg.

Har kollat lite på att köpa planhyvel men tycker dem är lite dyra (3500:- och uppåt) de som har haft billigare mindre modeller, bla JULA, för runt 1500:- verkar ha tagit bort dem ur sortimentet.

Blocket är också kollat men det är tunnt utbud i närheten. Det som finns är en elhyvel men jag känner att risken för att det blir mindre bra att köra på frihandel är överhängande.
 
P Pagno skrev:
Har du en klyvsåg så tar det inte mera än några få timmar att klyva bort tre millimeter, personligen tror jag inte att någon annan än du reagerar på om läkten är tre mm tjockare än foder.

Mvh P-A
Problemet vid fodret blir att vatten blir stående på överkanten av läkten om de inte går i liv tänker jag?
 
Åsa Lund
Gamla hus hade hyvlade kanter på läkten. Kanske alternativ?
Och de korta stumpar som sitter under och över fönster kan du hyvla av lite på baksidan?
Helst ska virket vara råsågat för Falu rödfärg
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Gamla hus hade hyvlade kanter på läkten. Kanske alternativ?
Och de korta stumpar som sitter under och över fönster kan du hyvla av lite på baksidan?
Helst ska virket vara råsågat för Falu rödfärg
Den äldre lockläkten var en typ av hattlockläkt men var tyvärr tvungen att bytas och att köpa en likadan föll utanför budgeten om man säger, det blir fint och passar bra med en grövre variant också.

Precis som du säger hade jag tänkt hyvla på baksidan för att färgen ska sitta ordentligt, tack för dina tankar
 
Kan du inte bara snedsåga ovansidan mot foderna med en kort 45 gr. Är ju bara tre mm.
 
R RoBo skrev:
Kan du inte bara snedsåga ovansidan mot foderna med en kort 45 gr. Är ju bara tre mm.
Är inte riktigt med på hur du tänker. Att snedsågade delen som ska möta fodret utvändigt?
 
Man kanske kan säga så här ? Snedkapa det ändträ som sticker utanför fodret så rinner eventuellt vatten av. När det väl är målat kommer ingen att tänka på hur det ser ut.
 
R RoBo skrev:
Man kanske kan säga så här ? Snedkapa det ändträ som sticker utanför fodret så rinner eventuellt vatten av. När det väl är målat kommer ingen att tänka på hur det ser ut.
En inte helt ovanlig metod på gamla hus. Man fasade in lockläckten mot fodret så de går i liv. Förr var inte virket sågat med någon större precision. 3 mm kommer knappt synas.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.