...och här är en till som slår till och skriver kontrakt på torsdag - på Mogården. Fast med den takt man behandlar bygglov här i stan lär det väl dröja ett par år innan slutbesiktning :-/
 
...och här är en till som slår till och skriver kontrakt på torsdag - på Mogården. Fast med den takt man behandlar bygglov här i stan lär det väl dröja ett par år innan slutbesiktning
Grattis till kontraktet!!!
Det är en spännande tid. Då har ni en hel del val framför er nu då. Det är riktig roligt att sitta med tillvalslistan och välja och vraka. Men det brukar sluta med att man får sitta och välja bort en del tillval för att inte priset ska skena iväg allt för mycket. Sedan är det tapeter, golv, husfärg, mm.
Två saker som jag är riktigt nöjd med att vi valde till är isolerade inneväggar och att vi bytte ut standard "parketten" (6mm) mot ekparkett Copenhagen (14mm). Det är saker som inte syns direkt. Men det känns i huset.
Är det något du funderar över får du gärna höra av dig.
Lycka till!!!
 
Är det något du funderar över får du gärna höra av dig.
Tackar, mycket möjligt att jag tar dig på orden!

Jodå, tillvallsgallringen har börjat - hörde också att Hv numer kör in en avfuktare i grunden. Isolerade mellanväggar skulle jag inte kunna leva utan, då får man hellre lämna huset omålat några år ;D

Golvet, ja. Med småbarn + hund räknar vi ändå med att byta golvet om ett antal år, så vi tar det lite lugnt med det. Fast halvvalmat tak + balkong + burspråk + delvis inredd vind + braskamin ligger i kalkylen (måste ju hålla bankens aktiekurs uppe, de gör ju bara några ynka miljarder i vinst i år).
 
Kaitsu_L:
Avfuktare i grunden på Hjältevadshus? Det har inte vår säljare sagt ett ord om ??? Kommer dessa uppgifter ifrån er säljare? Skall ni bygga i Göteborgs-regionen?
Om du inte vill publicera säljaren här kan du väl skicka mig ett direkt-meddelande.

/bebben
 
Hjältevadshus och Modulent som ju tillhör samma koncern Finndomo har beslutat gå från "vanlig" torpargrund till varmgrund med avfuktare och övervakningspanel i klädvården.
Ytterligare en pryl som skall underhållas och drivs med el, är det bra eller? ???
 
Jag förstår inte riktigt hysterin kring torpargrund. Pratar man med Anticimex säger de att de hittar mögelsporer i väldigt många torpargrunder. Det kan jag förstå. De har sedan ett erbjudande för att avhjälpa problemet. Anticimex tjänar pengar och kunden känner sig säker. Alla är nöjda. Men hur nödvändigt är det i de flesta fall? Tar du en pall med brädor som packas i plast för att skickas till återförsäljare, så finns det alltid lite fukt i det. Det innebär också att det med största säkerhet kommer att bildas mögelsporer under resan. Väldigt små mängder visserligen. Men tillräckligt för att Anticimex kan säga att det finns mögelsporer där. Frågar man Anticimex om hur många hus i området som verkligen har haft problem med mögel, så kan de aldrig svara. Däremot är de snabba med att säga att de hittar mögelsporer i de flesta torpargrunder. Men det går som sagt att hitta i nästan allt. Det jag tycker hade varit intressant att veta är hur stor procent av alla torpargrunder som har en skadlig mängd mögelsporer i sig. Men de kan Anticimex som sagt inte svara på eller ens uppskatta. Konstigt att ett företag som är väldigt duktiga på att sälja sina egna avfuktare på grund av sporer inte kan uppskatta hur många procent som verkligen skulle behöva den... ???
Nog om det.
Förresten kan jag ju bara nämna att vårt HV-hus som stod klart i slutet av december inte har en avfuktare i grunden. Men det finns väl för många oroliga kunder för att de inte ska sätta in en på kommande hus.
Tackar, mycket möjligt att jag tar dig på orden!
Du är så välkommen att fråga eller bara att berätta hur det går för er. Alltid intressant att följa.
Fast halvvalmat tak + balkong + burspråk + delvis inredd vind + braskamin ligger i kalkylen
De tre första sakerna hoppade vi över. Måste ju ha något att göra om ett par år också... ;) Vinden isolerade vi bara. Men vi behöver inte den ytan än, så vi har lång tid på oss att färdigställa den själva. Braskaminen var vi inne på att välja till. Men vi ville ha en murspis från Contura. Eftersom HV-hus inte kunde leverera en sådan på grund av att den var för tung för att fraktas i huset. Så gick vi till vår lokala bygghandel och beställde en sådan. Vi tjänade drygt 10.000:- på att göra så. Dessutom kommer vi att kunna utnyttja rotavdraget för arbetet med att montera den. Dvs ytterligare några kronor i vinst. ;D
Men visst är det kul med alla tillval....? ;D
 
Är det någon som vet hur det är med varmgrunden? Dvs. den som är isolerad? Har någon sett någon skada på en sådan grund?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.