Översiktlig planritning av ett hus visar rumsuppdelning inklusive allrum, kök, sovrum och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla synpunkter mottages tacksamt! Något vi överväger är att placera om garderoberna i sovrum 3 och 4 för att kunna bredda wc/dusch något. Det är säkert massa oklarheter i ritningen eftersom den är gjord mer eller mindre på frihand och inte jättenoggrannt. De två allrummen är avskiljda av en skjutdörr och tanken är att kaminen ska stå strax intill skjutdörren i det större allrummet så att man ser den från sidan om man sitter vid matplatsen.
Vi överväger också att skippa det fönster som vätter ut mot gatan från tvättstugan då tanken är att ha tvättlinor i det utrymmet och det kanske inte är så roligt att utifrån gatan bara se upphängd tvätt. Men för fasadens utseende skulle det nog vara snyggare med ett fönster där.
 
BirgitS
Uppfyller minst ett badrum tillgänglighetsreglerna om avstånd vid toalett och rullstolscirkel?
De ser lite trånga ut.

Det måste finnas en liten vask i samma bänkyta som hällen av säkerhetsskäl. Din köksö ser ut att vara så kort att det inte blir just någon bänkyta kvar om man stoppar dit en 20 cm bred ho och då blir den svåranvänd.

Personligen skulle jag inte vilja ha en badrumsdörr precis vid matplatsen eftersom det kan komma ut lite obehagliga dofter när någon öppnar den dörren.

Är barnens allrum tillräckligt brett för att det ska gå att möblera det på något bra sätt?
Det måste ju finnas tillräckligt med utrymme för att man ska kunna gå igenom där också, t.ex. bärande ett barn.

Har du ritat upp möbler i barnrummen så att du vet att det går att få dit säng, skrivbord och t.ex. en bokhylla på ett bra sätt?
 
  • Gilla
Sjöbban
  • Laddar…
Tack Birgit. Ska t en extra vända med tillgänglighetsreglerna för att vara säker på badrummen. Det där med vasken hade jag ingen aning om! Var framgår de reglerna?
 
BirgitS
Kommer inte ihåg om det står i BBR eller i någon tolkning av dem men kommunerna brukar kräva det för att ge bygglov. Anledningen är ett antal svåra skållningsolyckor när folk har snubblat på leksaker, veck i mattor, småbarn som plötsligt springer fram etc. samtidigt som de burit en potatis- eller pastakastrull över golvet.

När det gäller tvättstugefönstret kan man ju ha frostat glas eller sätta upp heltäckande gardin för att förhindra insyn men ändå få rummet trevligare att vara i, dessutom kan det ju vara bra att kunna öppna ett fönster för vädring på sommaren när det kan bli väl varmt när torktumlaren går.
 
  • Gilla
Sjöbban
  • Laddar…
Ganska säker på att det är en rekommendation och inget formellt krav någonstans.
 
Gammelnörden
Här är en amerikansk planlösning som kanske kan tjäna som inspiration?
Grundritning över en amerikansk planlösning med beteckningar för rum som kök, sovrum och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Niklasloow Niklasloow skrev:
Ganska säker på att det är en rekommendation och inget formellt krav någonstans.
Kravet är väl att det ska vara säkert och hittills har jag inte sett någon presentera en annan lösning än att ha en ho i samma bänkyta som hällen.
Som Boverket och Konsumentverket skriver:
Hett vatten
Det är viktigt att det finns en sammanhängande bänkyta mellan spisen och vasken. Det är betydligt säkrare att förflytta en kastrull hett vatten över en bänk, än om du måste bära den över golvet. Samma regler gäller för köksöar. Om du väljer att ha en köksö som har spis är det bra att du även har en utslagningsvask för att inte skapa onödig olycksrisk.
https://www.omboende.se/sv/Bygga1/Koksplanering-/Planering-/koket-en-riskabel-plats/

Oavsett om det är ett krav eller inte ska man väl tänka på familjens hälsa. En skållningsolycka kan medföra livslånga problem.
 
  • Allrum 18,5m2 kommer bli en enorm hall, går inte att använda som rum.
  • Inte kul att titta in på dasset från matplatsen
  • Två enorma förråd som du måste gå ut för att nå?
Totalt sett en väldigt lustig planlösning tycker jag.
 
Gammelnörden
Jag försökte mig på att modifiera mitt inspirationsförslag till att komma så nära er planlösning som möjligt men med några ändringar styrda av grundplanlösningen...
Ritning av en planlösning för ett hus inkluderande sovrum, vardagsrum med öppen spis, gym, garage och flera förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M maximm skrev:
  • Allrum 18,5m2 kommer bli en enorm hall, går inte att använda som rum.
  • Inte kul att titta in på dasset från matplatsen
  • Två enorma förråd som du måste gå ut för att nå?
Totalt sett en väldigt lustig planlösning tycker jag.
Tack för synpunkterna!
Jag borde nog ha ritat in möbler i planlösningen för att tydligggöra lite. I allrummet på 18,5 kvm är det tänkt att det ska sitta en tv på väggen strax innanför dörren till sovrum 1 och då förstås ha en soffa längs ytterväggen mittemot tvn. Ett rum typiskt avsett för barnens lek, tv-spel, film osv.

Jag tror inte dörren in till badrummet kommer stå på vid gavel, snarare vara stängd. Särskilt när man äter? Dessutom är toaletten monterad så den inte syns om man inte går in i badrummet?

Man behöver inte gå ut för att nå förrådet. Man behöver dock gå genom garaget. Är det ovanligt? Är de verkligen enorma? Hur stort brukar t.ex. ett källarförråd vara om man bor i lägenhet, 7-8 kvm? Jag ska förresten ändra benämningen på det som nu heter GYM/FRD eftersom tanken är att det ska vara ett utrymme för träning, för barn och vuxna. Klättervägg, ett bandymål osv.

Vore kul om du även hade några förslag på förändringar mer än att bara berätta vad som är "lustigt" :).
 
Gammelnörden
Hittade två planlösningar att få inspiration av från A-hus/Styrsö och Fiskarheden/Lommen. Personligen tycker jag att det är bättre att utgå från en befintlig planlösning och modifiera den istället för att rita på frihand. Fördelen med dessa är att det finns bilder på fasaderna så att man kan få en uppfattning om proportionerna utifrån. Samt att husföretag är ganska måna om att bygga rationellt och därmed ekonomiskt, vilket kan vara lätt att glömma bort när man "ritar en önskelista" på frihand. ;)
Illustration av en husplanlösning med markerade rum som kök, vardagsrum och sovrum samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planlösning av enplanshus med benämnda rum inklusive vardagsrum, kök, flera sovrum och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammelnörden
S Sjöbban skrev:
Jag tror inte dörren in till badrummet kommer stå på vid gavel, snarare vara stängd. Särskilt när man äter? Dessutom är toaletten monterad så den inte syns om man inte går in i badrummet?
Som jag skrivit i en annan tråd, vi har vänner som bor i en lägenhet med en av toaletterna nära köket/matbordet och dom har påpekat ett det luktar i köket/vid matbordet efter att personen som gjort nr 2, öppnat dörren och lämnat toan. Penibelt om det, som i ert fall, är toan som gästerna hänvisas till...:oops::poop:
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag försökte mig på att modifiera mitt inspirationsförslag till att komma så nära er planlösning som möjligt men med några ändringar styrda av grundplanlösningen...
[bild]
Tack för den ansträngningen! Som komplett lösning är det en hel del i förslaget som inte passar oss. Men jag ska se om det kanske ändå finns några russin i den där kakan som kan överföras till vårt projekt. Tack!
 
Jag håller med @Gammelnörden här, sen är det inte kul att gå på toa är alla gäster följer en med ögonen och håller koll hur länge man har varit på toan. Jag hade inte haft en toadörr i direkt anslutning till en matplats. Det kommer inte kännas bra.

Detta är ett enplanshus, du betalar ~20kkr per kvadratmeter. Att då lägga 28,6kvm på förråd/klk/gym kommer kosta dig ca 572 000kr. Det är ganska extremt om man vill vara någorlunda effektiv, men om du badar i pengar är det bara att köra.

Allrummet har fel form för att kunna användas, det kommer aldrig fungera tillfredsstälannde i verkligheten tyvärr. Inte med den formen.
 
BirgitS
S Sjöbban skrev:
Jag borde nog ha ritat in möbler i planlösningen för att tydligggöra lite. I allrummet på 18,5 kvm är det tänkt att det ska sitta en tv på väggen strax innanför dörren till sovrum 1 och då förstås ha en soffa längs ytterväggen mittemot tvn. Ett rum typiskt avsett för barnens lek, tv-spel, film osv.
Det var nog något sånt vi gissade. Hur långt blir det mellan soffan och teven, någon risk att ett barn som har bråttom till toan från skolan råkar träffa teven med ryggsäcken när de springer förbi (särskilt om man ska något litet soffbord för fjärrkontroller och liknande också)?

Fungerar ett så smalt förråd i praktiken, kan man stå framför hyllor med lådor, ta tag i en låda och backa bakåt för att dra ut den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.