Jag har installerat en skjutdörrsgarderob med en bredd på 3m från Elfa och behöver få in någon belysning i den. En enkel led-list är busenkelt och billigt men varför göra det enkelt när man kan göra det lite svårare..?

Jag önskar en form av dynamisk belysning där den öppna delen av någon dörr lyses upp med en led-list i taket. Skjuter jag upp dörr t.ex "3" 50cm så börjar den öppna biten lysa. Öppnar jag allt lyser allt.
Vad finns det för alternativ? Någon som har erfarenhet kring detta?
 
Förklara varför? :)
Ska led-listen sitta på garderobens insida? i så fall spelar det väl ingen roll hur mycket eller lite av den som är tänd? Tänder man hela bredden på en gång så är det ju ändå bara den del som är öppen som kommer att synas. Räcker inte det? :)
 
S Stuff skrev:
Förklara varför? :)
Ska led-listen sitta på garderobens insida? i så fall spelar det väl ingen roll hur mycket eller lite av den som är tänd? Tänder man hela bredden på en gång så är det ju ändå bara den del som är öppen som kommer att synas. Räcker inte det? :)

Varför... Ja du, en kul grej när man ändå ska koppla in något!
Belysningen ska sitta på insidan och det skulle vara en häftig effekt att listen tänds efter hur öppet det är. Det är enda anledningen! ;)
 
B bsn skrev:
Varför... Ja du, en kul grej när man ändå ska koppla in något!
Belysningen ska sitta på insidan och det skulle vara en häftig effekt att listen tänds efter hur öppet det är. Det är enda anledningen! ;)
Som tekniknörd förstår jag precis :) Men för den oinitierade så kommer man ju inte ens att se lösningen om man inte tydligt pekar ut den. Wow-fakorn försvinner alltså. Möjligtvis så att man lägger upp en fördröjning då så att Led-arna tänts upp men lite eftersläpning så att den succesiva tändningen verkligen syns. Givetvis bör det följa dörrens hastighet i så fall ;) Typ styrt av en finmaskig lägesgivare/potentiometer kopplad till dörren
 
T
Ikea NORRFLY har en sensor som tänder listen när dörren öppnas förbi sensorn, om det kan motsvara (iallafall nästan) vad du söker?
finns i ett antal längder, om du bara använder den kortaste så har du iallafall sektioner på 35 cm som tänds individuellt.

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20332254/#/80332251
 
S Stuff skrev:
Som tekniknörd förstår jag precis :) Men för den oinitierade så kommer man ju inte ens att se lösningen om man inte tydligt pekar ut den. Wow-fakorn försvinner alltså. Möjligtvis så att man lägger upp en fördröjning då så att Led-arna tänts upp men lite eftersläpning så att den succesiva tändningen verkligen syns. Givetvis bör det följa dörrens hastighet i så fall ;) Typ styrt av en finmaskig lägesgivare/potentiometer kopplad till dörren
Nä, att många inte kommer se belysningen eller förstå vad som egentligen händer är jag med på... Men att jag själv skulle se varje morgon väger upp det :D Huvudet rätt på spiken kring en kort delay, det vore ju superhäftigt!


T Thullen skrev:
Ikea NORRFLY har en sensor som tänder listen när dörren öppnas förbi sensorn, om det kan motsvara (iallafall nästan) vad du söker?
finns i ett antal längder, om du bara använder den kortaste så har du iallafall sektioner på 35 cm som tänds individuellt.

[länk]
Nu är vi inne på rätt spår! Ser det som en reservlösning, vill ha lite finare styrning.. Tack för tips!
 
B bsn skrev:
Nä, att många inte kommer se belysningen eller förstå vad som egentligen händer är jag med på... Men att jag själv skulle se varje morgon väger upp det :D Huvudet rätt på spiken kring en kort delay, det vore ju superhäftigt!
Förväntar mig också RGB-lister och röststyrd override, typ google assistant som drar igång lite discoblink och musik på ditt kommando. Viktigt att kunna skapa rätt feeling när du står framför garderoben och provar disko-skjortan :D
 
  • Gilla
Nibbe
  • Laddar…
Det finns ju adresserbara ledlister om jag inte missminner mig. Sedan får man hitta någon form av avläsning av dörrens position, det kan vara lite knepigare, rotationsencoder som har ett hjul mot dörren och en ändlägesgivare för att kunna nolla när man stängt?

Blir lite programmering bara ;)
 
2st ultraljudssensorer som mäter avstånd mellan vägg och varsin dörr?
HC-SR04 ultraljudssensor på blått kretskort med två mätkapslar och stift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.