Nu är de äntligen nära...

Jag ska göra en tillbyggnad, som kommer att bli som ett "L", från Gaveln och runt på baksidan av huset.
På baksidan av huset är nedgången till jordkällaren (som jag ej använder, den har spindlarna lagt beslag på).
I tillbyggnaden ska de göras kök + badrum+ tvättrum. Det finns kök och toalett i nuvarande hus, men vill ha nytt o fräschare så drar VA till utbyggnad istället.


Gamla hus delen är ett gammalt timmerhus.

Vad tror ni om att ha en krypgrund i tillbyggnaden?
Har blivit rekommenderad det pga anslutande jordkällare, men också fått höra att jag kan gjuta platta på hela skiten...
Jag gillar flexibilitet, och det bidrar till mindre stress för tillfället. Med en krypgrund behöver jag ej i nuläget bestämma mig exakt var avlopp och vatten skall vara + ev köksventilation, samt gamla torpargrunden blir inte helt tillsluten utan får fortfarande ventilation.
Men o andra sidan kan man få problem med fukt om det inte görs rätt.


Just nu lutar det åt gjutning av sockel och sedan Ytong lättbetong block för både krypgrund samt väggar.
Har ej bestämt mig för vilken typ av material till bjälklaget.



Tankar kring detta?
 
Jag har byggt med betongplintar på sulor placerade på kraftig EPS-isolering i storlek så ej kylan kryper runt och ned under. Ovanpå dessa plintar träbalkar samt träbjälklag med mögelsäker skiva underst. På detta sätt krävs ej isolering av pelarna som annars leder ned kylan i marken. Har helt öppet under bjälklaget som är vindtätt. Enkelt att komma åt avlopp mm under.
 
Hur tjockt med EPS isolering lade du? Ligger Eps isoleringen i hela grunden, även där sulan ej är.?

Låter smidigt!
 
På Åland, motsvarar Sthlm. 5 cm 100x100 cm. Sula 60x60x19-20 cm, armerad en ruta12 mm Ks40 i botten. Pelare 20 cm Höjd 160 cm, fyll runt pelare/sula en bit upp. Avdränerat. Lätt finjustera sulläge med spett.
 
Jag tycker seniorkonsults lösning är bra med helt öppet under och mögelsäker skiva.
 
Försöker att visualisera hur den lösningen ser ut.

Grunden är oisolerad från sidorna? Vad finns mellan gjutna 60x60 sulor?

Tack!
 
Fyllning, kross 16/32 under och på isolering och runt runda 20 cm pelare (i papprör) med 4 st 12 mm Ks40 som går omlott de uppstickande stålen från sulan.
 
Genom att ha helt öppet runt plintarna slipper du de fuktproblem som uteluftsventilerade krypgrunder har pga dagens isoleringskrav gällande trossbottnar.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Men då kräver det väl en rätt bra höjd för att markens fukt inte ska stiga upp i golvbjälklaget?

La du mineritskiva som täcker hela botten ?

När jag tänker på en sådan öppen lösning så ser jag framför mig fullt med löv och senare snö under.
 
M Mr_Bear skrev:
Men då kräver det väl en rätt bra höjd för att markens fukt inte ska stiga upp i golvbjälklaget?
Så fungerar inte naturen. Fukt i flytande form (vatten) stiger normalt inte uppåt. Enda undantaget är genom kapillärsugning i t.ex. betong, vilket man stoppar enkelt med syllpapp eller liknande. Fukt i gasform (vattenånga) kan stiga uppåt men för att markens fukt ska ombildas till vattenånga krävs ett värmetillskott som inte finns på den platsen.

De vanligaste fuktproblemen i krypgrunder uppstår när det är kallare i krypgrunden än utanför och varm uteluft kommer in, kyls av och kondenserar. Äldre krypgrunder hade inte det problemet eftersom de var uppvärmda av spillvärme inifrån huset.

Mycket av den fukt som skapar problem i byggnadsdelar kommer inifrån och består av kondenserad vattenånga.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Så fungerar inte naturen. Fukt i flytande form (vatten) stiger normalt inte uppåt. Enda undantaget är genom kapillärsugning i t.ex. betong, vilket man stoppar enkelt med syllpapp eller liknande. Fukt i gasform (vattenånga) kan stiga uppåt men för att markens fukt ska ombildas till vattenånga krävs ett värmetillskott som inte finns på den platsen.

De vanligaste fuktproblemen i krypgrunder uppstår när det är kallare i krypgrunden än utanför och varm uteluft kommer in, kyls av och kondenserar. Äldre krypgrunder hade inte det problemet eftersom de var uppvärmda av spillvärme inifrån huset.

Mycket av den fukt som skapar problem i byggnadsdelar kommer inifrån och består av kondenserad vattenånga.
Just så. Hellt öppet under, som korsdrag. En brygga blr inte blöt under heller. Kanske blev ett dåligt exempel men du förstår nog vad jag menar med ”korsdrag”. Inga väggar som stänger in fukten.
 
Det går ju utmärkt att bygga en varmgrund också
 
Tack! Nu är jag med på denna öppna krypgrunds lösning.

Allt har sina fördelar och nackdelar.

Jag förstår fortfarande inte ett par saker. Vatten och avlopp, fryser inte vattnet vid denna öppna korsdrags lösning??
Löv och djur och annat blåser in där..

Tror de blir svårt med den föreslagna lösningen. Jag var nog lite otydlig i mitt första inlägg.
På baksidan är de nedgång till jordkällare. Trappan försvinner, men delar av öppningen är kvar in till jordkällaren.
I de läget blir Varm luft utifrån -> ner i jordkällare + troligen trossbotten timmerhus = kondens.
 
Ledningar isoleras, som vanligt. Att löv m m blåser in saknar betydelse då det är öppet likväl som löv på marken utanför huset. Tänk trädkoja.
Det andra problemet, om trappan förstår jag ej utan att se ritning.
 
Låter som du är ute efter en varmgrund, som platta på mark fast utan betongen i mitten
 
  • Gilla
Mr_Bear
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.