Håller på med en liten suga på gården, var för länge sedan vedeldad tvättstuga, numera tjänstgör den som pumphus och med en tvättmaskin.
Det är betong direkt på mark.
Gips, tror enkel 13 mm, på träreglar.
Jag har satt pärlspont på det mesta av väggarna samt taket. Spacklat och lagt klinker på golvet.
Har dock väntat med sista delen, där pumpen osv är.

Inomhus byggprojekt i gång med klinkergolv, vitvaror och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt i pumphuset med delvis lagt klinkergolv, tvättmaskin, verktyg och oavslutade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tanke nu är klinker på golvet samt upp på halva väggen, sen pärlspont. Inga tätskikt då plattan står direkt på mark. Hade dock tänkt ha en "list" mellan där jag lagt klinker nu och klinkern på ytan som är kvar, detta om pumpen skulls sprängas så samlas vattnet där och förhoppningsvis ut genom golvbrunnen (som jag ska bila plats för) och inte ut i hela stugan. När jag flytspacklar på betongen tänkte jag låta plasten som jag täpper till mellan betongen och gipsen gå upp lite extra framför gipsen, så om det vattenfylls så borde väl inte allt rinna in i väggen iaf.
Men den här listen då. Först tänkte jag gjuta av betong, men börjar fundera på om det är överdrivet? En höjd på ca tre fyra centimer skulle kännas tryggt. Om jag gjuter listen, kan jag flytspackla golvet bredvid någon dag efterråt eller måste jag vänta de där månaderna man väntar när man flytspacklar på ny betong? Har till och med övervägt att barra skruva fast en träregel i betongen och ha den som list, men det kanske ruttnar?
Och så väggen som jag tänkte sätta kakel eller klinker på, tror som sagt enkelgips men har inte mätt regelavstånd. Är det dubbelgips som gäller om jag ska sätta klinker?

Kommer ha vattenfelsbrytare som stänger av pumpen om det är vatten på golvet, men fortfarande kan vatten från huset en bit därifrån och vattenpressen rinna ut, borde vara ca 100 liter gissar jag.

Så kort och gott är det väl klinkern på väggen och den här listen jag undrar över. Ducshen som står där är inget jag kommer ha, inte heller vv-beredaren, står oikopplade.
 
L
Det låter som en bra idé att begränsa vattnets tilltänkta spridningsområde vid en eventuell olycka. Det kan säkerligen hända av olika anledningar t.ex. stopp i en golvbrunn kan orsakas av t.ex. en tvättmaskin. Det jag inte förstår är att du föreslår att ha en list, detta låter som det finns risk att snubbla över denna både nu och då. Jag rekommenderar att du bilar ut golvet där du inte lagt klinkers och gör ett riktigt fall mot golvbrunnen. Då kommer risken att snubbla på listen försvinna samt att en hel del vatten kan kunna samlas där utan att hela rummet kan blötläggas på ett mindre tillbud. För tvättmaskinen får du gjuta upp en liten sockel så en står stadigt ändå, likaså för pumpen. De kanske kan dela sockel? Självklart blir det något mera jobb med att göra som jag föreslår men jag tror du blir mer nöjd efteråt.
 
L Lenza skrev:
Det låter som en bra idé att begränsa vattnets tilltänkta spridningsområde vid en eventuell olycka. Det kan säkerligen hända av olika anledningar t.ex. stopp i en golvbrunn kan orsakas av t.ex. en tvättmaskin. Det jag inte förstår är att du föreslår att ha en list, detta låter som det finns risk att snubbla över denna både nu och då. Jag rekommenderar att du bilar ut golvet där du inte lagt klinkers och gör ett riktigt fall mot golvbrunnen. Då kommer risken att snubbla på listen försvinna samt att en hel del vatten kan kunna samlas där utan att hela rummet kan blötläggas på ett mindre tillbud. För tvättmaskinen får du gjuta upp en liten sockel så en står stadigt ändå, likaså för pumpen. De kanske kan dela sockel? Självklart blir det något mera jobb med att göra som jag föreslår men jag tror du blir mer nöjd efteråt.
Fall till golvbrunnen blir det hur som helst, men skulle vilja ha lite extra säkerhet. Behövde spackla tre fyra centimeter där jag lade klinker så finns utrymme för fall.
Tröskel har jag väl inget emot direkt, tänker mest att det skulle vara en trygghet vid eventuellt läckage
 
L
Kikade lite på vårt fall i tvättstugan, det är en yta av 2.5x2.5m där brunnen sitter i hörnet på 55mm fallhöjd ifrån 2.5m avstånd. Lite approximativt ryms ca 90liter på denna yta. Alltså om du gör fallet ordentligt kommer du inte behöva ha din extra snubbellist. Du kanske måste ha mer än 55mm fallhöjd ser inte hur stor yta du ska göra fall på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.