Vi ska besikta vårt Mogården på tisdag. Tänkte bara höra med er andra som har byggt med Hjältevadshus om ni har hittat några fel under besiktningen? I så fal vad har det varit för fel? Är alltid bra att veta om det är något som man ska titta lite extra på.
Tacksam för snabba svar!
Ha det bra!!!
 
Det som vi råkade ut för var sprickor i (tre) kakel på toaletten, laminatgolvet (det är laminat fast det stod parkett i katalogen...) släppte i limningen på ett par ställen efter ett halvår och att trappan till vinden var lös.

Sedan finns det en del småsaker som man tyckte att kanske kunde ha gjorts bättre, såsom passformen och fastsättningen på en del taklister. Men det är inte stora saker och man kan väl knappast vänta sig att allting är perfekt oberoende av hur huset byggs.

En av byggarna berättade att vid ett bygge hade ena huskroppen tappats från kranen från dryga 1 m höjd och slog i grunden. Det enda som hände var att det uppstod en spricka i ett kakel...

/Krister
Mariehamn, Åland
 
Kornstad!

E de ditt hus som ska ha husvisning till helgen?? ;D

Karin
 
Karin
Vilket hus är det som visas till helgen och var?
Såg att du är i Uddevallatrakten, så är även jag och skulle vara intresserad av den visningen.
Kan du skicka direktmeddelande?
 
Det är inte mitt hus som visas i helgen.
Säljaren var inte beredd att ersätta oss tillräkligt för att det skulle vara intressant. Han tjänar grymt stora pengar på att ha en visning. Men han är inte beredd att betala för det. Efter mycket om och men, så lyckades vi få honom att erbjuda 5000:- för att få tillgång till huset under 2 dagar. Vi tycker att det är alldeles för dåligt, så då blir det ingen visning. Eftersom han har missat att ta upp visning till diskution under planeringsstadiet på huset, så blir det ännu svårare. En förhandling i sista stund där han inte ens kan ge tillbehör som kompensation, utan måste mer eller mindre ge "pengar". (Huset står klart) Då vill han inte plocka av sin provision för att sälja fler hus. Synd för honom.
Nu såg jag att annonsen var ute i vår lokala tidning ändå, så jag vet inte om han har lyckats få tag i ett annat hus att visa.
Idag är det slutbesiktning!!! Spännande!!! Klockan 14:00 smäller det. Har tyvärr uteifrån kunnat konstatera att det finns en repa i parkettgolvet (tillval med "riktig" parkett) i vardagsrummet. Får se vad besiktningsmannen säger om det.
Som avslutning vill jag bara tacka Krister för svaret. Jag hoppas att det inte är värre saker hos oss.
 
Nu är besiktningen gjord. Det gick faktiskt riktigt bra. Det var ju ett par småsaker, som tex att ringklockan inte fungerade. Men det var inget jättealvarligt, så det var skönt. Det saknades dörrfoder och tröskel mellan kök och vardagsrum och bara dörrfoder till sovrummet. Men det var redan anmält. Det fanns en repa på parketten i vardagsrummet och saknades ett dörrstopp in till tvättstugan. Utomhus var det bara en plåt som saknades under takkupan och ett räcke till trappan som var sprucket. Det sämsta var att de hade fyllt upp sprickan med något för att dölja den. Men det skrevs direkt upp på besiktningsprotokollet som en punkt att åtgärda. Så nu är det bara att vänta och se så att de sköter den biten bra. De har ju två månader på sig. Men det var inget som hindrade oss från att flytta in. Så nu var vi och städade ur huset hela kvällen igår. Nu är det bara att börja flytta saker. ;D
Äntligen är vi Mogårdenägare på riktigt!!!
 
GRATTIS :D
 
Grattis i kvadrat! :) Det hördes ända till Åland att det föll en sten från någons hjärta åver där!

/Krister
 
Tack!
Ja Krister, det var en stor sten som försvann. ;D
Har nu städat ur hela huset och börjat flytta en del kartonger. Känns riktigt bra. Till helgen blir det väl lite möbelflyttning skulle jag tro. Vill ju inte sitta kvar i lägenheten längre än nödvändigt...
Snart kommer dessutom en annan firma och levererar vår murspis till vardagsrummet. Då blir huset ännu mer underbart!!! ;D
Ha det så bra och ett STORT tack till alla er på forumet som hjälpt oss med olika frågor under byggtiden. Det har verkligen underlättat.
 
GRATTIS....Måste kännas underbart när det är över... Vi har vår besiktning framför oss om ca 10 veckor... Man är ju alltid nojjig inför såna saker..

Grattis än en gång och hoppas ni ska trivas huset..

MVH

Frida
 
Tack Frida!
Vi trivs jättebra i huset! Igår var hantverkare från Hjältevadshus hemma för att fixa de sista felen. De var jättetrevliga och duktiga. Problemet var bara att alla saker inte var med. Det återstår fortfarande 3 saker.
1.Repan i parketten i vardagsrummet kunde de inte "lyfta" med hjälp av fukt och värme. Så den är kvar.
2.Listerna runt dörren mellan hall och sovrum fanns inte med.
3.En larmsensor är fortfarande ur funktion.
Nu återstår det bara att se vad som händer med framför allt repan i golvet. Larmsensorn och listerna är ju enkla och snabba jobb. Repan däremot är ett jättejobb. Riva upp golvet och lägga nytt från repan. Det kommer du ju naturligtvis inte vilja göra. Så de ska bli intressant att se vad de har för idéer eller erbjuder istället.
Men som sagt, vi trivs enormt bra i huset och är helnöjda med våra val.
Jag hoppas att alt kommer att gå bra för er Frida och lycka till i det nya huset!
 
Vi hade en repa i vårat golv vid besiktningen, men de smetade bara i en massa för att jämna ut den. Kan säga att vi inte är nöjda med det och har klagat. Hoppas det blir bättre för er.
 
Vi har varit på 2 st visningar hos hjältevad..
Och vi har kommit underfund med att vi måste titta noga på listerna vid dörrarna.. Det har varit sprickor lite här och där...
 
Om det är ovanför dörröppnigar och vissa fönster så är det gjort så medvetet.
Det är dom ställen det normalt spricker i tapeten innan huset har satt sig.
Trä är ett levande matriel, du skall kunna tapetsera över det efter ca 2 år
(då har dem flesta hus satt sig)
På det här sätter slipper du dem värsta tapetsprickorna
 
Vi hade en repa i vårat golv vid besiktningen, men de smetade bara i en massa för att jämna ut den.
Har jag köpt ett hus för ett par miljoner, så ska de inte smeta i någon massa i repan. Antingen får de fixa den eller också får de ersätta oss. Jag tycker att de utnyttjar oss husbyggare hela tiden. Framför allt det att vi är ovana vid situationen. De levererar ju hus varje vecka medans de flesta husbyggarna bara bygger ett hus under sitt liv. Då litar ju de flesta på att husfirman sköter sitt. Men det verkar inte som om de är något vidare bra på det. Om man går och köper en ny bil, som bara kostar 10% av huset, och man hittar en repa på den. Inte kommer försäljaren fram med lite bättringsfärg och penslar på. Om han skulle göra det, så hade i princip ingen godtagit det. Men om man som kund köper något som är 10 gånger så dyrt, så är det tydligen helt ok. Någonting är sjukt i den här branshen.
Så nu har jag fått klaga av mig lite. ;)
Vi väntar fortfarande besked från Hjältevadshus på när de kommer och fixar det sista och vad de ska göra åt vår repa i parketten. Väntar med spänning...
Lycka till "ostni"! Hoppas att det löser sig för er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.