Vi håller på att planera husbygge och en viktig del är värmeanläggningen.

Förutsättningar
- Husbygge på lantgård (sydsverige), egen ved finns så det är vedeldning som gäller
- Det finns ett äldre nyrenoverat hus, 2 x 120 kvm + källare 50 kvm. Det eldas med ved men pannan måste bytas snart, inga ackumulatortankar, uppvärmning med radiatorer, kakelugn finns
- Det ska byggas ett nytt hus, 1 ½ plan 110 kvm + 60 kvm, golvvärme och braskamin

För att få en så enkel och smidig vedhantering som möjligt är iden att placera panna och ackumulatortank i en separat ”panncentral” och lägga kulvert (PEX) till de båda husen. I varje hus finns det en slavtank som fylls med kulvertstyrning typ Laddomat Kulvert 31.

Panncentralen + biutrymme (totalt 40 kvm) ska vara uppvärmt till 10-15 grader på vintern.

Efter att ha läst en del inlägg med liknade lösningar har jag försökt att sammanfatta det i bifogad ritning (det är lättare att rita än att bygga …)

Naturligtvis har jag en massa frågor:
- Alternativet är en vedpanna i varje hus, är det billigare eller bättre? Fördelen med en panncentral är att det sparar plats, smidigheten och att eldning etc bara behöver göras en gång för båda husen.
- Kommer det hela att funka även när temperaturen går under nollan?
- Är avståndet mellan husen och panncentralen (25 m och 35 m) för stora? Har jag fel när jag antar att förlusterna blir mindre med slavtank i husen än med vvc?
- Kan expansionskärlen sitta på olika höjd som i ritningen eller finns det andra ”regler”?
- Klarar en Solo Innova 50kW och en tank på 4000 l värme + varmvatten? Det finns plats för större tank … Räcker max två vedinlägg per dag på vintern?
- Räcker tekniktank på 500 l resp 750 l i husen även på vintern?

Synpunkter, kritik och förslag är ”varmt” välkomna!

/Rogge

 
  • Ritning_Pannrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker du ska ta en kopparflex (aquawarm) 2X22mm kulvert med 110 mm isolering istället för pex priset är lägre för den o har hälften så stora förluster..

Sen när de gäller slavtanken så ta en stor 4m3 istället för 2 st 2m3.. Denna ska isoleras som f-n minst 300mm i sidorna o 400mm i toppen.. Det blir mindre förluster från en stor än 2 mindre..
 
Nog klarar innovan 4000L på 2 ilägg.
Men det ska nog vara björk du eldar med då. Sen undrar jag om du inte får lägga något till om det är jätte kallt ute och husen vill ha massa värme..

Har du plats för en större tank kanske du ska kolla på en större tank och panna.

Den här kanske?
gaselle_arca90.jpg
ARCA 90
Medeleffekt 97 kW
Vedvolym = 320 liter
Rekommenderad tankvolym = 4000 - 10 000 liter
http://www.lantbruksnet.se/vedsol/
 
Jag undrar om det inte vore smartast i ditt fall att göra på följande sätt:
Försök räkna ut totala energibehovet över ett vinterdygn för att från dessa uppgifter kunna bestämma lämplig storlek på acc med hänsyn tagen till dygnseldning.
Det kan mycket väl hända att det räcker med 4000 liter men det är inte roligt om acc blir för liten.
Sedan undrar jag över vad som skulle vara den smartaste systemlösningen i ditt fall.
Jag ser det på 2 sätt:
Antingen slavtankar ute i husen som du har ritat… Men då tycker jag nog att du ska satsa på cu kulvert bara för att satsvis kunna ladda dina accar med så hett vatten som det bara går att få ut från systemet (95-100 gr).
Inte blanda ner temperaturen till 60 gr. Om du blandar ner temperaturen till 60 grader har du inget spelrum för att bra kunna bereda vv ute i husen.
Sen tror jag att om du blandar ut till 60 gr så kommer du att få pumpa 60 gradigt vatten ”hela tiden” i kulverten när det är kallt ute.
Och då närmar vi oss en lösning som jag nog tror mera på i ditt fall, nämligen:
Skrota slavtankarna (och alla prylar som måste till för att styra detta) och bygg upp systemet så att du bereder allt vv och shuntar allt radiatorvatten färdigt i din panncentral.
Du kan då köra värmen till radiatorerna med så låg temperatur som möjligt igenom kulvert för att minska förlusterna. Du kan köra pexkulvert.
Systemet blir mera renodlat och enklare uppbyggt, husen tar emot färdigshuntat radvatten och du frigör utrymmen.

Alla shuntar (utom den för govvärmen) placeras i panncentralen
Du behöver inte köpa slavtankar och kringutrustningen runt detta.

Det som krånglar till det lite är distributionen av tappvarmvattnet.
Jag föreslår en lösning där du kulverterar ditt 65 gradiga vv färdigblandat ut till husen.
Styr vvc med timer för att slippa onödig cirkulation dygnet runt.
Du skulle kunna seriekoppla en elektisk vvb i huset för att öka bekvämligheten.
Ställer du elvvb på 55 gr har du alltid vv tillhands utan dröjsmål dygnet runt.

Det finns lösningar för att förfina systemen (slavtankar, laddstyrningar, utrustningar till höger och vänster) men ofta kostar det mer än det smakar.


Mina funderingar i all hast. Robert.
 
RoKe håler med om att de ibland blir för mycket pryla..

Jag är oxå inne på den linjen o skippa tekniktankarna i husen o shunta direkt i panncentralen.. Därimot tycker jag ändå att de ska andvändas kopparflex kulvert till värme o vv.. Priset är de samma på pex (kollat rinkabyrör) som aquawarm..
En kompis köpte 50 meter aquawarm för 1,5 mån sedan o då gav dom 10% rabbat fast han inte sa nåt o då blev priset för 2X22mm med 110 isolering 307:-/m inkl moms.. Den har mindre än hälften så stora värmeförluster som t.ex wirsbo pex el ca 4,5W/m vid 60 grader.. Inga kapavgifter är de till den heller då de bara är att kapa lämplig längd från rullen med järnsågen..
Men om man kör utan tekniktankar så måste man köra med dubbla kulvertar till husen så det blir 120 meter el ca 37000:-... Men de blir nog ändå billigare än en kulvert på 60m (25+35m) då har du 18500:- i kulvert 2 st tekniktankar á 10-15000:- + laddstyrning o mer montering.. ::)
 
Är det flera hushåll på gården?

Jag är lite skeptisk till gemensamma anläggningar.
det kan fungera bra om det är innom samma familj och allt flyter som vanligt.

Husen och värmesystemen har lång livslängd och familjeförhållanden förändras, och om den ena fastigheten säljs så kan det vara jobbigt med gemesama anläggningar.
Jag tycker även att man skall tänka till på gårdsbilden när det nya huset byggs så att det är möjligt att senare stycka av och sälja något av husen.
Så om det inte är allt för stora investeringskostnader med pannor i båda husen så skulle jag föredra det.

/Patrik
 
Pasta skrev:
Är det flera hushåll på gården?

Jag är lite skeptisk till gemensamma anläggningar.
det kan fungera bra om det är innom samma familj och allt flyter som vanligt.

Husen och värmesystemen har lång livslängd och familjeförhållanden förändras, och om den ena fastigheten säljs så kan det vara jobbigt med gemesama anläggningar.
Jag tycker även att man skall tänka till på gårdsbilden när det nya huset byggs så att det är möjligt att senare stycka av och sälja något av husen.
Så om det inte är allt för stora investeringskostnader med pannor i båda husen så skulle jag föredra det.

/Patrik
Vettig synpunkt. Jag håller med.

Sen kan man fundera över expansionsmöjligheten.
Man skulle gärna se ett öppet kärl i pannhuset, men det kärlet måste ju ligga väl över hela systemets högsta radiator. Nivåskillnader kan göra detta omöjligt och då måste det bli ett tryckexpkärl och vid så stora volymer som det är fråga om här så blir det ett rejält kärl. Stort och dyrt.

(Om man inte ska separera systemet med växlare men då blir det mera krångel)


Även detta kan gynna separerade lösningar.  
 
Intressant fall där det lönar sig att lägga ner lite tid

ja det finns de två diskuterade uppläggen och vilket som är bäst bör man kanske räkna på eller åtminstone kolla att det inte finns någon hake (komfort, kapacitet...) någonstans

däremot så finns det enklare lösningar än 2 st laddomarter (vid 2 slavar), det räcker med totalt en cirkpump och lite till

(i ditt fall 2:an så talar bl.a vv-behovet i lagårn för en extra vvb, men vem vet, jag trodde att du hade spikat alternativet med slavar, hör av dig om du har funderingar)

Re initiala frågor:
- definitivt enbart en panna
- funkar definitivt även under nollan
- slavare eller ej bör "utredas vidare"
- 1 exp räcker
- ja Solo "klarar", men du bör reda ut vad husen kommer att dra, men eg kan en ack ej bli för stor, dock kan förlusterna sommartid bli onödigt stora med en alltför stor ack (vintertid kommer i ditt fall ackförlusterna lokalen tillgodo, om jag uppfattat rätt)
- jag tror att max 2 inlägg per dag räcker i ditt fall de kallaste dagarna, men här bör man kolla lite bättre ty jag tycker att målsättningen skall vara (men det är smaksak) en gång per dygn vintertid (förutom de några allra kallaste dagarna när det krävs 2 inlägg) och då räcker det med att elda ca 1 gg i veckan för varmvattnet sommartid
- intuitivt skulle jag gå på 750 l för att slippa ladda så ofta och därigenom ev reducera motsvarande volym på den stora om man där står och väljer (och ha ett system som pytsar förbi det första kalla vattnet vid varje laddning) eg en optimeringsfråga

Några funderingar att slänga upp lite solfångare som klarar vv sommartid?
Det sparar jobb sommartid, men kanske ej pengar i ert fall med "gratis" ved
 
ja Pastas funderingar def värt att "utreda"

men det går rätt snabbt att tjäna in dethär systemet så om ni håller sams i säg 5 år "så är ni hemma"
 
Yondalar skrev:
(i ditt fall 2:an så talar bl.a vv-behovet i lagårn för en extra vvb, men vem vet, jag trodde att du hade spikat alternativet med slavar, hör av dig om du har funderingar)
Jodå de är spikat..

Kulverten o tankarna på plats i huset o lagårn.. Snickarna fixar pannrumet nu innan jul så jag hoppas på att rörkrökarn kommer efter helgerna..
Men hade de inte varit för att det behövs så hög vv temp i ladugården så hade de inte blivit några slavtankar..
 
2:an
oki, puh, tänkte väl det
 
Det var precis vad jag hoppades på, många kloka tips och synpunkter. Tackar så mycket.

Lite mer info:
- Det är två hushåll men det kommer ”garanterat” inte att ändras mycket de närmaste 5-10 åren så det lönar sig att lägga ner lite tid, pengar och tankemöda.
- Det är inga problem med en större acktank, en begränsning är takhöjden på ca 3.5 meter. De färdiga tankar jag har sett (större än 4000 liter) är väldigt höga. En variant är ju en svetsad ”special”.

Energibehovet: Finns det något enkelt sätt att räkna eller uppskatta det? Det nybyggda huset borde vara möjligt att uppskatta med hjälp av uppskattningar för några ”prefab” hus. Det äldre huset är svårare, nu eldas det 3-4 gånger per dygn under vintern (ingen acktank) och det är ganska ”friskt” på morgonen när det är 10 minus under natten? Tipps eller länkar till matnyttig info mottages tacksamt.

Solfångare: Efter Gudrun bågnar vedboden med fin ved så det räcker nog till nästa storm. Jag tror att det krånglar till det med solfångare men tack för tipset. Utesluter vi solfångare om vi väljer med eller utan slavtankar?

Cu kulvert: Har också tänkt i samma banor. Om vi håller fast vid kulvertstyrning finns det någon som funkar vid 90 grader? Laddomat 31 från Termoventiler går bara till 60-70 grader tror jag?

Förluster från tankar: Planerar att isolera rejält även om förluster kan användas till att värma utrymmen där tankarna står (i alla fall på vintern …)

Att shunta vattnet till radiatorerna borde ju funka som RoKe föreslår, det är ju ”rörelse” i kulverten hela tiden. Jag är lite mer tveksam till vvc med timer o. dyl. Iden med en elektriskt vvb verkar ju tilltalande, den borde ju verkligen bara behövas på vintern. Jag håller med om att de blir mindre ”prylar” så. Värt att tänka på.

Jag är inte helt på det klara med expansionskärlen: Har jag fattat riktigt att med ett system (inga slavtankar) är det ett kärl över hösta radiator, med ett separat system (slavtankar) är det ett kärl per tank? Den högsta radiatorn i det gamla huset sitter över den högsta möjliga punkten i panncentralen.

Jag inser att det kanske inte är en ”standardlösning” vi är ute efter. Kan man anta att en ”normal” röris kan plocka fram en vettig lösning och känner (som ni proffs) olika för och nackdelar. Tack vare er har jag nu lite mer kött på benen, får väl se vad de lokala förmågorna kan komma upp med.

/Rogge
 
RoggeL skrev:
Energibehovet: Finns det något enkelt sätt att räkna eller uppskatta det? Det nybyggda huset borde vara möjligt att uppskatta med hjälp av uppskattningar för några ”prefab” hus. Det äldre huset är svårare, nu eldas det 3-4 gånger per dygn under vintern (ingen acktank) och det är ganska ”friskt” på morgonen när det är 10 minus under natten? Tipps eller länkar till matnyttig info mottages tacksamt.

Cu kulvert: Har också tänkt i samma banor. Om vi håller fast vid kulvertstyrning finns det någon som funkar vid 90 grader? Laddomat 31 från Termoventiler går bara till 60-70 grader tror jag?

Förluster från tankar: Planerar att isolera rejält även om förluster kan användas till att värma utrymmen där tankarna står (i alla fall på vintern …)

Att shunta vattnet till radiatorerna borde ju funka som RoKe föreslår, det är ju ”rörelse” i kulverten hela tiden. Jag är lite mer tveksam till vvc med timer o. dyl. Iden med en elektriskt vvb verkar ju tilltalande, den borde ju verkligen bara behövas på vintern. Jag håller med om att de blir mindre ”prylar” så. Värt att tänka på.

Jag inser att det kanske inte är en ”standardlösning” vi är ute efter. Kan man anta att en ”normal” röris kan plocka fram en vettig lösning och känner (som ni proffs) olika för och nackdelar. Tack vare er har jag nu lite mer kött på benen, får väl se vad de lokala förmågorna kan komma upp med.

/Rogge
Finns det elpatron till det äldre huset??
Hur många kW är den/de på o klarar dom att hålla huset varmt då det är kallt ute??

Har du en cu kulvert behöver du bara styrningen o cirk.pumpen=skippa laddomaten..

Acktanka ska alltid isoleras ordentligt.. :cool:

Jag tror tanken med elberedare är att de ska va i kombination med vvcirkulationen el?? Så om du behöver vv o inte timer är på så har du vv buffert i beredaren..

Problemet med många rörkrökare är att dom bara vill göra på sitt sätt o skiter i hur effektivt de blir för kunden + att många inte vill göra jobbet om dom inte får sälja allt matrial... Tror ibland dom blir osäkra när en kund kommer med krav på hur systemet ska va (egen erfarenhet) men om man kan förklara el har en skiss/ritning på hur de ska kopplas går det genast bättre.. ;)
 
Att shunta vattnet till radiatorerna borde ju funka som RoKe föreslår, det är ju ”rörelse” i kulverten hela tiden. Jag är lite mer tveksam till vvc med timer o. dyl. Iden med en elektriskt vvb verkar ju tilltalande, den borde ju verkligen bara behövas på vintern. Jag håller med om att de blir mindre ”prylar” så. Värt att tänka på.
Central tappvarmvattenberedning och distribution via rör med vvc är en vanlig och beprövad lösning i större fastigheter. Inga konstigheter där alltså. Styr vvc-pumpen så att den inte går i onödan så har du ett bra system.

Iden med en elektrisk vvb är bra men det är på sommaren den kommer att behövas och göra störst nytta. Inte på vintern för då har du normalt varmt i acc och elvvb behöver därför inte gå.
Alltså, när acc är kall så har du ändå varmvatten (tack vare elvvb).


Jag är inte helt på det klara med expansionskärlen: Har jag fattat riktigt att med ett system (inga slavtankar) är det ett kärl över hösta radiator, med ett separat system (slavtankar) är det ett kärl per tank? Den högsta radiatorn i det gamla huset sitter över den högsta möjliga punkten i panncentralen.
Du kan alltså inte ha samma vatten i hela systemet såsom du har ritat ovan. Detta gäller oavsett slavtankar eller inte.
Vattnet kommer att rinna ut ur det nedersta expkärlet (det i pannhuset?) och du kommer aldrig att kunna fylla upp systemet till en högre nivå än så.

Och så kan man ju inte ha det.


Om den högsta radiatorn i det gamla huset sitter över den högsta möjliga punkten i panncentralen så finns det lite olika sätt att lösa expansionsmöjligheten.

• Ett eller flera slutna tryckkärl för hela systemet.(mest troligast i ditt fall, men det är inte optimalt med tryckkärl till fastbränslepannor även om det går bra att göra så). Pannan måste avsäkras med säkerhetsventil och avluftare på ett betryggande sätt.
• Ett öppet kärl väl över högsta radiator (och i ditt fall så blir det i gamla huset och jag vet inte om det är så lämpligt med ett så stort kärl (5% av totala systemvolymen) uppe på kallvinden i gamla huset. Pannan måste avsäkras med säkerhetsventil och avluftare på ett betryggande sätt.
• Annars måste du separera/skilja på/dela upp systemet så att det blir olika vatten i de olika delsystemen. Detta göres med värmeväxlare på lämpliga ställen. Tex. radiatorvattnet till huset hämtar sin värme från en värmeväxlare (Värmeväxlare i det här fallet = tex. en stor rulle kopparrör som ligger i stora accen)
Det är inte bra att dela upp vattnet i olika kretsar. Man förlorar alltid temperaturer vid varje växling och sedan kan det lätt bli krångliga lösningar.

I all hast Robert.


 
Hoppas ni tänkt på stora dörrar i pannhuset. Väldans smidigt om du kan klyva veden direkt i stora "häckar" som du kan köra ända in intill pannan med gafflar på traktorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.