Hej alla kunniga här på forumet, hoppas det inte blir för mycket läsning men lär mig med tiden är trotts allt ny på forumet;)

Jag har haft problem med mina radiatorer som susar högt varje höst och varje vår när radiatorerna går igång. Har haft så nu i 6 år och jag börjar tröttna kraftigt. Har pratat med styrelsen men de säger att allt är i sin ordning. Det har upptäckts att man tappar trycket i de slutna expansionskärlet så man får fylla på manuellt. Det är en gamal lägenhet jag bor på bv där jag har rediatorstam som går upp till övriga lägenheter. Det är den som jag hör snuset det går genom väggar och golv, finns det någon som har kunskap vad som orsakar detta? Jag själv har gissat på att man fyller på vatten då det tappar trycket samtidigt som fler luftar sina radiatorer inkl mig själv.
Någon?
 
Åsa Lund
Vet inte men suset borde bero på hastigheten på vattnet i rören.
Föreslå för styrelsen att byta till en tryckstyrd pump så kanske hastigheten i rören sänks lite utan att systemet funkar sämre.
 
Hög strömningshastighet i vattenledning orsakar ljud, t.ex. susande. Ju högre strömningshastighet desto högre susande. Hög strömningshastighet behöver inte föreligga i hela ledningen, utan det kan vara en förstrypning på rörledningen, där hög strömningshastighet uppstår. Det kan vara en ventil som står strypt, dvs inte helt öppen. Eftersom vattenledningar är av metall fortplantar sig ljudet i rörledningen och det kan därför vara svårt att avgöra precis på vilket ställe susandet kommer ifrån.

Om allt radiatorvatten(framledning, dvs varma vattnet) till alla lägenheter i fastigheten passerar den stamledningen du nämner, då om alla radiatorerna i lägenheterna har sin reglerventil(termostat) fullt öppen, då fås maximalt hög hastighet i din stamledning och därmed högsta susningen. (och klart även hög strömningshastighet i returledningen) Om äldre hus med dålig värmeisolering i väggarna, kan det vara så att de boende måste ha termostaterna fullt öppna för att få acceptabelt varmt. Det kan också vara så att den som sköter pannan har ställt ner framvattentemperaturen(för att spara på värmen) och då måste de boende öka sina termostater, vilket medför högre strömningshastighet i din stamledning, för att få acceptabelt varmt. Om gammalt hus från 1960-talet, då oljepannan användes, då hade man hög framvattentemperatur och inte så hög strömningshastighet din stamledning. Nu kanske ni har annan värmekälla?

Har ni termostat på varje radiator, så ni själva kan ställa in temperaturen i ett rum?

Vad är gammal lägenhet? 10 år gammal, eller 100 år?

Det kan vara värt också att lufta dina radiatorer. Dvs öppna luftningsventilen på varje radiator för att få ut luften ur radiatorn.

Att trycket tappas i expansionskärlet och vatten måste fyllas på, tyder på en vattenläcka, men kan vara liten läcka som är svår att finna. Men frågan är hur snabbt trycket tappas, 1 h? 1 vecka? en månad?
 
Redigerat:
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vet inte men suset borde bero på hastigheten på vattnet i rören.
Föreslå för styrelsen att byta till en tryckstyrd pump så kanske hastigheten i rören sänks lite utan att systemet funkar sämre.
Hej igen jag har haft fullt upp med livet. Tack Åsa för ditt svar, sitter pumpen på varmvatten cirkulationen eller?
 
Åsa Lund
Nej, sitter på radiatorkretsen.
 
A Arnodt skrev:
Hög strömningshastighet i vattenledning orsakar ljud, t.ex. susande. Ju högre strömningshastighet desto högre susande. Hög strömningshastighet behöver inte föreligga i hela ledningen, utan det kan vara en förstrypning på rörledningen, där hög strömningshastighet uppstår. Det kan vara en ventil som står strypt, dvs inte helt öppen. Eftersom vattenledningar är av metall fortplantar sig ljudet i rörledningen och det kan därför vara svårt att avgöra precis på vilket ställe susandet kommer ifrån.

Om allt radiatorvatten(framledning, dvs varma vattnet) till alla lägenheter i fastigheten passerar den stamledningen du nämner, då om alla radiatorerna i lägenheterna har sin reglerventil(termostat) fullt öppen, då fås maximalt hög hastighet i din stamledning och därmed högsta susningen. (och klart även hög strömningshastighet i returledningen) Om äldre hus med dålig värmeisolering i väggarna, kan det vara så att de boende måste ha termostaterna fullt öppna för att få acceptabelt varmt. Det kan också vara så att den som sköter pannan har ställt ner framvattentemperaturen(för att spara på värmen) och då måste de boende öka sina termostater, vilket medför högre strömningshastighet i din stamledning, för att få acceptabelt varmt. Om gammalt hus från 1960-talet, då oljepannan användes, då hade man hög framvattentemperatur och inte så hög strömningshastighet din stamledning. Nu kanske ni har annan värmekälla?

Har ni termostat på varje radiator, så ni själva kan ställa in temperaturen i ett rum?

Vad är gammal lägenhet? 10 år gammal, eller 100 år?

Det kan vara värt också att lufta dina radiatorer. Dvs öppna luftningsventilen på varje radiator för att få ut luften ur radiatorn.

Att trycket tappas i expansionskärlet och vatten måste fyllas på, tyder på en vattenläcka, men kan vara liten läcka som är svår att finna. Men frågan är hur snabbt trycket tappas, 1 h? 1 vecka? en månad?
Hej Arnold tack för utförlig information. Huset är 64 år gammal och värmdes upp med kol sen olja och nu fjärrvärme. Stamledningen som går från mig och fortsätter uppåt men går även till en radiator som ligger under mig (lokal). Asså slingan fäster mot en vägg i köket, har en lika dan slinga som går upp till grannen inne i klädkammaren och den går även till min radiator i hallen. Men det är inte bara den som låter utan även sovrums radiatorn och den i vardagsrummet, där tror jag det är en annan radiatorslingan som kommer från undercentralen hm... ja det gör väl alla slingor. Inser att det är inte min grej men gör så gott jag kan.

Här är några bilder på pumpar och ritning.
Värmesystem med tryckmätare, kopparledningar och två gröna Wilo cirkulationspumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En cirkulationspump av märket WILO monterad i ett värmesystem med fokus på inställningsskalan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett värmesystem med markeringar och anteckningar, placerad på ett skrivbord med pennor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av ett värmesystem med måttangivelser och markeringar för radiatorer och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag nämnde tidigare att expansionskärlet tappar tryck vilket innebär att man fyller på men om det är syrefritt vatten vet jag inte. Hur ofta det behövs fyllas på vet jag inte. Hur många bar ska det vara i expansionskärlet, huset är över 10 meter helt säkert. Tror nu den står på 2 men svårt att läsa av då det finns en svart och en röd visare. Det är en expansionssysten SEB 2000 och rymmer 500L.

Läst att om det finns luft i radiatorsystemet innebär det nedsättning av både funktion, ljud och korrosion. Så är expansionskärlet trasigt har det skapat sjunkande tryck och luft i slingorna. Jag har upptäckt att två av mina radiatorer har fått rost pålagringar där returen sitter, kan det ha med korrosionen att göra eller att det finns läckage i slingan?

Jag har luftat radiatorerna i köket och i hallen dem andra sitter stenhårt så går inte, men det kommer bara vatten och ingen luft. Grannen högst upp har ingen vatten alls i sina radiatorer säger han, är inte det konstigt. Men snart så äntligen ska vi vå nytt expansionskärl, kanske kommer ljudet försvinna så jag slipper skiten.

Hoppas jag inte har sluddrar till de allt för mycket, men det här ämnet är svårt att förklara lätt och smidigt.
Tackar på förhand
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nej, sitter på radiatorkretsen.
Hej igen, dessa tvillingpumpar sitter på radiatorkretsen och det finns svart ratt är det den som man ska sänka? Isåfall hur vet man vilket håll man ska vrida för att inte förstöra eller överbelastad ja om man nu kan göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.