Har beställt en port till mitt garage i garagelänga till samfällighet. Firman har inte gjort ROT-avdrag för arbete för något av det hundratal portar som har installerats. Jag uppfattar detta som ett udda förfarande och undrar vad som kan vara orsaken.
 
  • Gilla
cashew75
  • Laddar…
H
Dom kanske jobbar utan kvitton?
 
ROT-arbete på samfälligheter ger inte rätt till skattereduktion.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Marcus_L Marcus_L skrev:
ROT-arbete på samfälligheter ger inte rätt till skattereduktion.
I vårt fall äger samfälligheten inte portarna varför vi själva måste betala bytet. Garaget i övrigt ägs av samfälligheten.
 
Det bästa är väl att fråga företaget, och om du inte är nöjd söka en annan leverantör
 
H Henri skrev:
Har beställt en port till mitt garage i garagelänga till samfällighet. Firman har inte gjort ROT-avdrag för arbete för något av det hundratal portar som har installerats. Jag uppfattar detta som ett udda förfarande och undrar vad som kan vara orsaken.
Vem har gjort upphandlingen, är det samfälligheten eller varje individ? Har det diskuterats rotavdrag.
Och är jobbet gjort och fakturerat eller ska det göras?
Sen kan jag väl tycka att man ringer väl till det berörda företaget först och frågar, här blir det ju bara gissningar och spekulationer.
Sen undrar jag om det går att få rot på detta öht?
 
H Henri skrev:
I vårt fall äger samfälligheten inte portarna varför vi själva måste betala bytet. Garaget i övrigt ägs av samfälligheten.
Så samfälligheten byggde garage utan port och den första köparen av bostaden fick även beställa en egen port?.. tveksamt.. jag gissar att det snarare är så att samfälligheten inte vill betala för bytet och säger att porten är ditt ansvar..

Ring skatteverket och fråga :)
 
J Jörgen Ö skrev:
Vem har gjort upphandlingen, är det samfälligheten eller varje individ? Har det diskuterats rotavdrag.
Och är jobbet gjort och fakturerat eller ska det göras?
Sen kan jag väl tycka att man ringer väl till det berörda företaget först och frågar, här blir det ju bara gissningar och spekulationer.
Sen undrar jag om det går att få rot på detta öht?
Jag vill helst veta vad som gäller före närmare diskussion med företaget. Här kan man få bra svar. Företaget angav först som orsak att garagen inte ligger nära huset, själv antar jag att orsaken är att garagen (utom portarna) ägs av samfälligheten.
 
ROT-arbete på samfälligheter ger inte rätt till skattereduktion.
 
H Henri skrev:
Jag vill helst veta vad som gäller före närmare diskussion med företaget. Här kan man få bra svar. Företaget angav först som orsak att garagen inte ligger nära huset, själv antar jag att orsaken är att garagen (utom portarna) ägs av samfälligheten.
Det är väl bara fastighetsägare till en viss fastighetsbeteckning som kan söka rot? Du är ju inte fastighetsägare och kan därför inte åberopa ROT för fastigheten.
 
BirgitS
P Per i Hamrånge skrev:
Det är väl bara fastighetsägare till en viss fastighetsbeteckning som kan söka rot? Du är ju inte fastighetsägare och kan därför inte åberopa ROT för fastigheten.
Nej, en bostadsrättsinnehavare får ROT-avdrag för arbete inne i bostadsrättslägenheten, men inte för arbete som görs t.ex. på altanen om den inte uttryckligen är en del av bostadsrätten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.