Eftersom ni har två barn behöver ni bara 3 sovrum? Är det fjärde tänkt som gästrum/arbetsrum?
Om ni har ett riktigt stort mediaintresse kanske det kan vara vettigt att ta bort allrum i korridoren, göra ett hus med en riktig korridor och sedan ett separat mediarum?

- Tanken är att ha ett extra rum som gästrum/förvaring/kontor. Film, serier, musikintresset är visserligen stort, men ett separat rum för ändamålet känns inte aktuellt, vi nöjer oss med bra placering av TV, bra inbyggt ljud samt bra mörkläggningsmöjligheter.

Rent spontant så tycker jag det är lite för mycket gångstråk, tex till allrummet men även till Master. 3 WC känns lite overkill? Även om det såklart är skönt att ha!
Lösningen med ett ev. mediarum i vardagsrummet känns sjukt konstig om man inte väljer ett mediarum! Så det hade jag valt till. Alternativt hade jag gjort ett stort badrum där istället med dörr ut mot "korridoren" och inte haft ett privat badrum. Hade man valt att göra så, så hade man dessutom kunnat dra ner på badrummet i barnavdelningen och få ut ett större allrum där (y)
Om vi då tänker att man väljer att låta Master avdelningen a som den är men då även gjort ett mediarum så tycker jag att 3 sovrum i barnavdelningen känns onödigt? Ni kanske funderat på fler barn iofs. Men isåfall hade man kunnat göra som så att Sovrum 1 blir badrum istället, tar bort det befintliga badrummet och flyttar ner alltsammans. Då blir inte vinkeln fullt så stor, korridoren försvinner nästan helt och allrum + de 2 andra sovrummen lämnas oförändrade i layout .

- Håller inte med om för mkt gångstråk, huset är relativt stort och planlösningen är ganska öppen. Master sovrum vill vi gärna ha avskilt och så långt bort som möjligt i huset. 3 st WC håller jag med om kan kännas som en överdrift, men samtidigt vill vi ha ett eget badrum med badkar osv till barnen, i anslutning till deras sovrum och allrum. Eget badrum till oss vuxna vill vi också ha. Badrummet i hallen är tänkt som gäst toa, och när man ska iväg med barnen till skola, träning osv är det smidigt att ha en liten WC i anslutning till hallen. Sen är jag medveten om att badrum tyvärr kostar en del, det kan hända att vi får tänka om när vi börjar titta på faktiskta kostnader och prioriteringar i övrigt.

Är inte riktigt med på hur du menar med mediarummet, kan du utveckla? Vi har inga planer på fler barn, räcker gott med 2! :)
 
Nu vet jag inte riktigt själv vad det var som jag sa som du inte hängde med på, men svarar på det jag tror!

Med tanke på snedväggen för kaminen samt faktumet att ett större vardagsrum inte behövs så hade jag valt till media/kontor/gästrum.
Det jag då menade på var är att då har ni 5 sovrum, men bara 3st kommer användas av er. Detta gör att man kunnat göra om ett sovrum i barnavdelningen till ett badrum istället, ta bort badrummet som är på ritningen och dra in hela den vinkeln. :) hoppas det gav svar? Annars får jag sätta mig vid datorn och rita om planlösningen så som jag menar :crysmile:
 
Tittade på planlösningen igen och ett annat alternativ för barnavdelningen är att ta bort sovrum 1 helt, göra sov 2 o 3 identiska i gavel spetsen och sedan ha ett allrum med ljusinsläpp från 2 håll :)
 
J Jarlsgård skrev:
Nu vet jag inte riktigt själv vad det var som jag sa som du inte hängde med på, men svarar på det jag tror!

Med tanke på snedväggen för kaminen samt faktumet att ett större vardagsrum inte behövs så hade jag valt till media/kontor/gästrum.
Det jag då menade på var är att då har ni 5 sovrum, men bara 3st kommer användas av er. Detta gör att man kunnat göra om ett sovrum i barnavdelningen till ett badrum istället, ta bort badrummet som är på ritningen och dra in hela den vinkeln. :) hoppas det gav svar? Annars får jag sätta mig vid datorn och rita om planlösningen så som jag menar :crysmile:
Ok, då är jag med! Men vore det inte bättre isåfall att ta bort sovrum 1, behålla badrummet som det är på planlösningen för att då få ett större allrum i barnens flygel?
 
Hehe! Precis det jag föreslog i mitt senaste inlägg :ok:
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kanske är ett tecken på att det är fel hus för den tomten.


Om ni gör badrummet typ en 1 meter bredare så skulle jag flytta väggen med sovrumsdörren uppåt också. Det gör att dörren till badrummet kan flyttas mot mitten av badrummet och då går det mycket bättre att "möblera" badrumsväggen mot KLK.


Det finns väl många ställen där en kamin kan stå på ett bra sätt så just den sneda väggen behövs ju inte för det.
Håller med om allt förutom att huset är fel för tomten :), för oss är det inget alternativ med 2våningshus, då får hellre bristen på bra naturlig plats för kvällssol stryka på foten.
 
Ritad planlösning för en bostad med angivna mått, möblering och rum betecknade som sovrum, allrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ovanskogs
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Hehe! Precis det jag föreslog i mitt senaste inlägg :ok:
Såg det precis när jag postat mitt inlägg! :) Absolut något att ha i åtanke!
 
BirgitS
O Ovanskogs skrev:
Håller med om allt förutom att huset är fel för tomten :), för oss är det inget alternativ med 2våningshus, då får hellre bristen på bra naturlig plats för kvällssol stryka på foten.
Det finns väl andra husmodeller med enplanshus som fungerar bättre med entré åt nordväst och ändå ha en uteplats åt sydväst i stället för sydost.
 
Att ni inte ville ha 2-plan förstod jag berodde på att ni nu har 2-plan med enbart barnsovrum uppe och att den inte blir använd. Ser när jag tittar på kartan att ni har fin utsikt över vattnet, syns det från bottenplan?

Annars tänker jag, att om man lägger flygeln med vuxendelen plus vardagsrum ovanpå barnflygen (eller på tvättstuga/badrum/kök) och gör en stor altan på köksdelen (alt barnsovrummen) så får ni utsikten och möjlighet till altaner i rätt väderstreck både i markplan och i övre plan.

Vi har 1,5-plan med vardagsrum och master bedrom uppe, kök, matsal, barnsovrum, badrum och gästrum nere och tycker det är väldigt bra. Vill absolut inte ha något stort utflutet enplanshus.

Om ni har fin utsikt på bottenplanet redan kan du bortse från detta inlägg :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gammelnörden
Ju mer jag läser i tråden desto mer tycker jag att TS behandlar sina byggplaner lite styvsysterligt. Precis som Askungens styvsystrar, som högg av sig tårna för att få på sig glasskon, så försöker ni tvinga en för era önskemål och behov inte särskilt optimal planlösning, på en tomt som det inte heller funkar med...
Hade det varit jag så hade jag velat ha det ungefär så här, utifrån era önskemål och platsens betingelser (och lite från anebyhuset);)
Ritning av en husplanlösning med tydligt markerade rum och möblering, inklusive ändringar i sovrumsfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(såg efter att jag laddat upp planlösningen att jag glömt ändra den udda fönsterlösningen i sovrummen. Nu har jag ändrat efter mitt tycke o smak.)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Ovanskogs och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Ju mer jag läser i tråden desto mer tycker jag att TS behandlar sina byggplaner lite styvsysterligt. Precis som Askungens styvsystrar, som högg av sig tårna för att få på sig glasskon, så försöker ni tvinga en för era önskemål och behov inte särskilt optimal planlösning, på en tomt som det inte heller funkar med...
Hade det varit jag så hade jag velat ha det ungefär så här, utifrån era önskemål och platsens betingelser (och lite från anebyhuset);)
[bild]
(såg efter att jag laddat upp planlösningen att jag glömt ändra den udda fönsterlösningen i sovrummen. Nu har jag ändrat efter mitt tycke o smak.)
Tycker det är ett riktigt bra förslag! Saknas bara en dörr mellan vardagsrummen
Ritning av en husplan med markering där en dörr föreslås mellan två vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammelnörden
Tack och bra tänkt Johannes Carlsson! Med glas i så att det inte blir så mörkt i hallen? Kanske att dörrarna närmst vardagsrummet ska gå in mot hallen istället, så att inte dörrhandtaget ligger mot fönstret?
(Skamligt att jag glömde dörrar in till TV-rummet.:oops: Det konstateras ju i varje planlösningstråd i detta forum att det i princip är ett måste.;))
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Glas såklart och kanske till och med skjutdörr så den inte blockerar garderoben bakom
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Glas såklart och kanske till och med skjutdörr så den inte blockerar garderoben bakom
Tänkte jag också, för den dörren står ju nästan alltid öppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.