Hade velat ha varmvatten tillgängligt utomhus till vårt framtida utekök och utedusch.

Tänker mig en beredare som kan bistå med varmvatten till både uteköket och duschen då det ytterst sällan, eller förmodligen aldrig kommer användas samtidigt.

Någon som har provat detta och har erfarenheter? Är en genomströmningsberedare kanske att föredra?
Hade helst velat slippa plocka ner och in den över vintern, men gissar att det är svårt då det säkert inte är nyttigt för beredaren att stå i minusgrader även om man tömmer den innan vintern kommer...

Ska ju även bygga in en badtunna framöver, kanske skulle man bygga ett litet isolerat pumphus med frostvakt där man även kan placera varmvattenberedaren. Då kanske man inte behöver tömma och plocka ner den utan det räcker att ha en snabbkoppling på utflödet som man lossar över vintern.

Tankar kring detta?
 
Folk har väl vanliga varmvattenberedare utomhus. Det gäller väl bara att tömma dem inför vintern. Vi och svärfar tog aldrig in den på vintern. Däremot stod dem skyddade från snö och regn.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Kan säkert fungera, men har du inte varmvatten i huset somndu kan använda?
Jag satte upp en extra vattenutkastare med färdigtempererat vatten (38*), från den går en pemslang till uteduschen.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Ja det kanske folk har, mer än jag vet... självklart kommer den stå väderskyddad från regn och snö. Inget måste att ha den frostskyddad så länger jag tömmer den då mao?

I mitt fall känns det ytterst bökigt att få till en bra lösning med extra utkast från huset med varmvatten samt att dra slang hela vägen som krävs. En vvb känns betydligt enklare och fullt tillräckligt till dom få ggr det kommer användas. Annars hade jag helt klart övervägt den lösningen!
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.