Hej!

Då var vi igång med ytongmurningen. Eller rättare sagt ytonglimning.

Lite bilder:
22.jpg


57.jpg

Fler bilder och lite text finns på:

http://www.33rpm.nu/hammarbacken/Sidor/start.html

Kolla efter uppdateringar gjorda 27/6.
Fler bilder kommer allteftersom jag hinner (med att uppdatera :) )

Said
(som är hemma idag eftersom så många har frågat om uppdatering av hemsidan)
 
Hej!

Ska bli kul att följa bygget! Verkar bli ett rejält hus.
 
Nu måste det väl finnas mycket att skriva, samt myckat bilder att ladda upp ;)
 
Skulle vara kul att veta hur många sten som behövs, och vad de kostar!
 
Vi bygger också i sten. Våra stenar kostade 89 000, av märket Aeroc.
 
Elisabeth78 skrev:
Vi bygger också i sten. Våra stenar kostade 89 000, av märket Aeroc.
Hur många och vilken tjocklek? 89 brak kan ju vara antingen ett riktigt bra pris eller riktigt dyrt, beroende på vad man får för pengarna.
 
Kul att veta vad jag har för att gjuta mina, de kostar 2:- styck i material, och det är lätt att göra 50 st utan att använda mer en en del av dagen. 44 x 22 x 15 cm.
 
Blocken är 375 mm. Hur många det är kommer jag faktiskt inte ihåg, men med ett överslag skulle jag gissa på minst 1700 exkl spill.

Vi har oxå alla innerväggar i lättbetong. 150mm och 100mm

Totalt var det ca 70 pallar.

Det var även med balkar till alla fönster och dörrar, den största balken vägde 350 kg.
Lim ingick oxå.
 
  • 10_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
skyten skrev:
Kul att veta vad jag har för att gjuta mina, de kostar 2:- styck i material, och det är lätt att göra 50 st utan att använda mer en en del av dagen.   44 x 22 x 15 cm.
Hej

Vad menar du med att gjuta egna?

Mvh/AoA
 
Jag gör murblocken hemma på gården. Använder träformar och gjuter med celluosafiber i bruket, de blir lätta och isolerande.

Vet inte om man får byggnadstillstånd till bärande väggar överallt.

Cellousan tar jag genom att blöta upp gamla tidningar i vatten och rör om med blandaren tills fibern är helt fria. Vanlig cement och grus eller stenmjöl tillsättes och allt slängs i formen. Kan inte på direkten säga hur mycket av varje som ingår, då det är resultat av experiment, med icke standardiserade mått.

Det mesta är pappersfiber. Då det går ca 14,5 liter i volym på ett block, så ska jag försöka beskriva ungefär proportioneerna. ca 12% cement, 30% grus och resten papersmassa i bruket.

Jag har en öppen form och lägger det på grusbädd med en säckväv över plant underlag.

När den är fylld, kan formen tas bort efter en tjugo minuter, men stenen härdar långsamt, ett par veckor, det går att flytta den innan, men den är inte klar att bygga med förrän kanske efter en månad.

Jag har gjort 600 för test, och de har varit ute nu ett år, och är likadana som förut.

Tänker bygga med dem när jag gjort tillräckligt många, och då ett uthus, med bärande delar av korsvirkestyp. Grund av gråsten. Vitsen är att det ska bli skitbilligt.
 
Haagbard skrev:
Nu måste det väl finnas mycket att skriva, samt myckat bilder att ladda upp ;)
Jo då kameran är knökfull.
Och text finns också.
Snart kommer uppdatering.

Said

 
Hej, verkar blir ett kanonhus ni bygger.

Vi är i startgroparna med vårat bygge. Vi skall bygga ett sluttningshus och hade tänkt oss källaren i leca och huset i YTONG.
Vi undrar vad ni har för leverantör av YTONG?
Någon som har erfarenheter från att köpa från annat land ex. Polen?
 
Tycker att det är jättespännande att höra om egna inovationer :)
Jäser dessa block sedan för att få den isolerförmåga som lättbetong har eller har du blocken enbart som bärande del och tilläggsisolerar därefter?

Mvh Mattias

skyten skrev:
Jag gör murblocken hemma på gården. Använder träformar och gjuter med celluosafiber i bruket, de blir lätta och isolerande.

Vet inte om man får byggnadstillstånd till bärande väggar överallt.

Cellousan tar jag genom att blöta upp gamla tidningar i vatten och rör om med blandaren tills fibern är helt fria.  Vanlig cement och grus eller stenmjöl tillsättes och allt slängs i formen.  Kan inte på direkten säga hur mycket av varje som ingår, då det är resultat av experiment, med icke standardiserade mått.

Det mesta är pappersfiber. Då det går ca  14,5 liter i volym på ett block, så ska jag försöka beskriva ungefär proportioneerna.  ca 12% cement, 30% grus och resten papersmassa i bruket.

Jag har en öppen form och lägger det på grusbädd med en säckväv över plant underlag.

När den är fylld, kan formen tas bort efter en tjugo minuter, men stenen härdar långsamt, ett par veckor, det går att flytta den innan, men den är inte klar att bygga med förrän kanske efter en månad.

Jag har gjort 600 för test, och de har varit ute nu ett år, och är likadana som förut.

Tänker bygga med dem när jag gjort tillräckligt många, och då ett uthus, med bärande delar av korsvirkestyp. Grund av gråsten.  Vitsen är att det ska bli skitbilligt.
 
Det är fortfarande experiment, men det ser lovande ut.  Jag planerar för ett uthus, som jag inte påbörjat.  Jag har försökt mäta hur mycket det isolerar, men har inte kunnat få fram bra data än. Det isolerar bra, men hur det står sig till vad som krävs ett uppvärmt utrymme kan jag inte svara på än. Det isolerar bättre och är lättare med mer papper, men det finns en gräns, där blocken tar för mycket vatten, lägre hållfasthet och krympning förekommer. De andelar jag tidigare nämnt ger starka block, så att de nog skulle kunna vara bärande, men planerna är att ha en stomme av bjälkar. Jag har många järrn i elden, så det tar nog några år innan jag kan realisera bygget. Den som har intresse kan ju göra ett par och känna på dem.

Isoleringseffekten kommer inte av jäsning, utan när cementen binder de mycket våta och svällande fiberna bildas porer i stenen när vattnet avgår.
 
Haagbard skrev:
Nu måste det väl finnas mycket att skriva, samt myckat bilder att ladda upp  ;)

Ok!

Här kommer en purfärsk bild.

Mer bilder kommer på hemsidan så fort takpappen är på.

Ha tålamod.

Said

 
  • DSC00130a.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.