En fråga om rätt forumsdel.
Om jag sätter upp ett fritidshus på en tomt och man är där bara ibland.
Vad kostar fritidshus i månaden när det inte används? Vad för räkningar har man dem månaderna?
 
Hur långt är ett snöre?


Då du inte ger mer info än det där så kan man inte ge ett svar.

Vatten?
Avlopp?
El?
Snöröjning?
Arrende?

Osv...
 
Några exempel som kan finnas:
Försäkring, vatten/avlopp, sophämtning, el (fast del och eventuell underhållsvärme eller annan förbrukning), telefon/fiber. Beror helt på diverse omständigheter.
 
Aha tänkte lixom. Jag vet ju inte allt som är kostnad för en tomt med fritidshus. Men Om man bara har standard grejer som el, avlopp vatten tex. Inget avancerat iaf.

Tänkte om fanns ungefär kostnad i månad. Så man kunde räkna ut hur många dagar och pris man behöver för hyra ut stugan för att gå plus och tjäna nåt på det.
 
T The_Nyll skrev:
Aha tänkte lixom. Jag vet ju inte allt som är kostnad för en tomt med fritidshus. Men Om man bara har standard grejer som el, avlopp vatten tex. Inget avancerat iaf.

Tänkte om fanns ungefär kostnad i månad. Så man kunde räkna ut hur många dagar och pris man behöver för hyra ut stugan för att gå plus och tjäna nåt på det.
I princip kostar det väl lika mycket oavsett om du är där eller inte. Detta då under förutsättning att du inte tänker kallställa huset.

Marginellt mer kan det säkert kosta att faktiskt bo där, ibland betalar man per vikt för sophanteringen t.ex. och även tappvatten kostar ju beroende på hur mycket man förbrukar, men allt detta gör bara några fåtal %-enheter i skillnad.
 
Som tidigare svar ... Grundavgifter, evetuella skatter och försäkringar. sedan så kräver ju även ett tomt hus underhåll kanske till och med mer ibland.

// Jonas
 
Det största problemet är kanske små problem som växer om du inte är på plats. Angående fasta kostnader kan du läsa under beskrivningar från pågående försäljning av hus som är av ungefär samma storlek, så får du en uppfattning om kostnader.
 
Om du vill ha en siffra skulle jag säga mellan 1-2.000, beroende på diverse saker som nämnts tidigare i denna tråd. Det man inte kommer undan är de fasta avgifterna på el, vatten/avlopp, försäkring, och skatt. Ska sedan huset ha underhållsvärme på vintern blir det lite till.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Om du vill ha en siffra skulle jag säga mellan 1-2.000, beroende på diverse saker som nämnts tidigare i denna tråd. Det man inte kommer undan är de fasta avgifterna på el, vatten/avlopp, försäkring, och skatt. Ska sedan huset ha underhållsvärme på vintern blir det lite till.
Sopavgift också, som du kan minska ner men inte bli helt utan den fasta delen, lite beroende på hur kommunens taxan är konstruerad. Om du har eget VA så är det ingen kostnad på det när det står still.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.