Vet inte om är på rätt ställe. Men första frågan, vad tycker ni. Är man dum och behåller en tomt som man känner vi ha kvar men familjen vill inte bo där?

Om man har lån på en tomt och det är bankens pant och man säljer tomten. Tar banken pengarna för lånet då?
 
Om du har ett lån på tomten måste du betala tillbaka lånet när du säljer tomten.
Personligen skulle jag inte behålla en tomt med lån på.

Min ingifta moster ärvde en tomt som hennes föräldrar hade en liten stuga på, jag var där med dem en gång precis när hon fått den. Bergig jäklig tomt, liten ful stuga, de hade egentligen aldrig varit där, utan ärvt den i sin tur och hade planerat att sälja den, men det blev inte av för att läget var så dåligt.

Många många år senare uppdaterade man pendeltågsbanan längs E6 och plötsligt fanns en station en kilometer från tomten och tomtpriserna rakade i höjden, dessutom kom det servicefunktioner, närbutik och sådant i närheten. Så när de gick i pension byggde de en vill på en tomt som plötsligt hade havsutsikt när alla andra runt omkring också byggt och röjt bort en massa skog.

Men då hade de ju inga lån och inget behov av pengarna när de nu behöll den här i princip obebyggda tomten i 30 år.
 
Menar du att har jag tur stiger värdet men har jag otur sjunker det?
 
Så är det ju med alla fastigheter. Det är en chansning.
 
T The_Nyll skrev:
Menar du att har jag tur stiger värdet men har jag otur sjunker det?
Vilken fantastisk bra sammanfattning!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.