Hej,

Har nyligen köpt hus och vid installation av innerdörr till min yngsta dotters rum har vi märkt att det börjat lukta lite unket, typ mögel.
Hittar ingen anteckning om detta i besiktningsunderlaget och Anticimex killen tyckte också att det luktade lite unket.
Frågan är då hur man går vidare med detta, låta Anticimex gå in och söka efter källan eller kontakta försäkringsbolaget och anmäla oro?

Misstänker att det har med frånlufts ventil från badrum under dotterns rum.
 
Kan du inte själv kontrollera hur det ser ut?
En frånluftsventil är ju bara ett rör från badrummet ut på tak eller väggkonstruktion.

Hur gammalt är huset?
 
  • Gilla
Christer_77
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kan du inte själv kontrollera hur det ser ut?
En frånluftsventil är ju bara ett rör från badrummet ut på tak eller väggkonstruktion.

Hur gammalt är huset?
Hej,

Jo det skall jag, har ordnat med inspektionskamera. Letar också efter rökspray för att se ifall det kanske läcker ut någonstans. Huset är från 1905 men har fått tillbyggnader på senare år och lagt nytt tak 2012. Doft uppkom först efter insättning av dörr till hennes rum. Så jag misstänker starkt ventilationen som går under hennes rum.
 
Svårt att ge någon svar på ett forum utan bilder etc, men ett hus från 1905 kan ju bjuda på en del överraskningar.
Kanske bara en "naturlig" trädoft som du har släppt ut när ni nu byggde om huset.
 
E etompau skrev:
Svårt att ge någon svar på ett forum utan bilder etc, men ett hus från 1905 kan ju bjuda på en del överraskningar.
Kanske bara en "naturlig" trädoft som du har släppt ut när ni nu byggde om huset.
Hoppas det men bättre kontrollera än att gå och fundera över det. Anticimex killen tyckte att det det var mögel så jag "litar" på hans näsa för stunden. :)
Bifogade bilder visar kåpan som man monterat på yttertak efter att den gått upp från badrum samt grovritning på hur jag tror det ser ut. Får återkomma när jag inspekterat.
 
  • Ventilationskåpa på tak med takpannor, torra löv runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationskåpa på tak med löv och barr runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationskåpa monterad på yttertak nära husvägg, med höstlöv runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En schematisk ritning av husets planlösning med betoning på badrum, takventil och dotterns rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om jag förstod det rätt har ni satt in en innerdörr till dotterns rum där det tidigare inte gått att stänga till. Här kommer ett gäng frågor jag skulle ha kollat upp om jag vore ägare till huset.
Hur ventileras rummet?
Hur ventileras huset?
Självdrag?
Har ni unkna lukten även om dörren stått öppen en dag utan att någon varit i rummet?
Har ni unkna lukten även om dörren stått stängd en dag utan att någon varit i rummet?

Även i nybyggt hus med bra ventilation luktar det unket när tonåringen hängt på sitt rum lång tid med stängd dörr. :)
 
  • Gilla
Christer_77
  • Laddar…
J JBa skrev:
Om jag förstod det rätt har ni satt in en innerdörr till dotterns rum där det tidigare inte gått att stänga till. Här kommer ett gäng frågor jag skulle ha kollat upp om jag vore ägare till huset.
Hur ventileras rummet?
Hur ventileras huset?
Självdrag?
Har ni unkna lukten även om dörren stått öppen en dag utan att någon varit i rummet?
Har ni unkna lukten även om dörren stått stängd en dag utan att någon varit i rummet?

Även i nybyggt hus med bra ventilation luktar det unket när tonåringen hängt på sitt rum lång tid med stängd dörr. :)
Hej,
Rummet är utrustat med en fresh 90 ventil på vägg. Har precis kontrollerat denna och rensat filter. Skall köpa nya till samtliga i huset som har självdrag. Har ingen imma eller fukt på fönster så jag förmodar att den är ok men ventilationen. Dörren är monterad men inte "tät" då det saknas lister och har en glipa på 40 mm i topp. Luktar mer när den är stängd än när den är öppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.