T twoody skrev:
Du kan inte ha gips mot vindpappen
För att få fast "yttre" gipsen måste det till en regel/läkt att skruva gipsen i. Då blir det en luftspalt mellan vindpapp och gips, men det skäl lite isolering.
 
N Nybyggarens skrev:
Tanken är att de ska skruva på stående 45 mm. Reglar bredvid de nuvarande.
Isoleringen kan man väl skarva?

Jag tänkte för övrigt göra en tjock innervägg på stålreglar. På de reglar vi pratar om ska jag bara sätta en osb-skiva.

Bifogar två exempelbilder
Om avståndet insida regel- till insida regel - är c/c 60 så är det naturligtvis detsamma om du mäter mitt på regeln.
 
S snatra skrev:
Smart med stålregelisolering! Och om inte OSB ska/vill användas kan ju 900 mm gips skäras till 645 mm och sättas stående, det blir mycket spackling, men låt hantverkaren stå för merkostnaden.
Om TS "sänker in" ett lager gips eller två mot ytterväggen så är det ju bra med regel till regel-avstånd på 60.

Sen kom det väl fram att någon osb på insidan av yttre regelverket inte behövdes, eller tom inte var lämpligt, så då spelar ju cc-avståndet heller ingen roll.

Den stålreglade innerväggen skulle stå för sig själv för att inte sprida ljudvibrationer från ytter till innervägg,
Men den stålreglade väggen behöver väl en osb på baksidan för eldragning och kanske en på framsidan om man vill skruva upp saker enkelt. Men skall man ha flera lager gips på insidan så behövs väl ingen osb.

Sen är väl spånplatta mer dött material än osb?
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
N Nybyggarens skrev:
Okey. Men hur fäster jag dem där inne i regelfacken?
Spika i reglarna från vardera sidan, Skråspika.
 
Ett tips jag fått från bekant som jobbar med akustik och buller är att använda minerit eller masterboard.

Generellt vill man ha mycket massa/tyngd.
Jag tolkar det som att insidan av ytterväggen kommer byggas för med ytterliggare en innervägg, så hur första väggen ser ut rent estetiskt har ju ingen betydelse.
Jag hade övervägt att ha liggande minerit/masterboard/fibercement skiva och sedan stående golvgips.
Har också fått rådet att lämna 5mm glipa mellan väggen och golv, tak och sidoväggar.
Mellanrummet tätas med akustikfog.

Ett annat tips är casamja.se som har ljudfällor för ventilation.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag är lite tveksam till vanligt gips mot ytterväggen, inte ur ett akustik perspektiv men pappen på standard innergips riskerar väl att börjar mögla.

Finns ju speciell utegips så värt att kolla upp i varje fall.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
optimum
Men vad är problemet?
Ta bort störande ljud istället för att försöka bygga ljuddämpande väggar.

Som första bilderna visar verkar det vara en stående regel som ligger mot ytterpanelen och direkt in och kommer ge bra transport av allt ljud på andra sidan väggen. Ska du få till ljudisolerande funktion på väggen skulle den sett helt annorlunda ut.
Dessutom den vägg du skriver om med stålreglar är perfekt transport av ljud.

Du har redan fått en del förslag på hur väggen borde sett ut.
 
F Fredrik- skrev:
Jag är lite tveksam till vanligt gips mot ytterväggen, inte ur ett akustik perspektiv men pappen på standard innergips riskerar väl att börjar mögla.

Finns ju speciell utegips så värt att kolla upp i varje fall.
Varför skulle den börja mögla? Det gör den om du bygger in den mellan två lufttäta skikt, men så länge du inte gör det så möglar det inte. Det är i alla fall vad jag lärt mig.
 
optimum rolri skrev:
Men vad är problemet?
Ta bort störande ljud istället för att försöka bygga ljuddämpande väggar.

Som första bilderna visar verkar det vara en stående regel som ligger mot ytterpanelen och direkt in och kommer ge bra transport av allt ljud på andra sidan väggen. Ska du få till ljudisolerande funktion på väggen skulle den sett helt annorlunda ut.
Dessutom den vägg du skriver om med stålreglar är perfekt transport av ljud.

Du har redan fått en del förslag på hur väggen borde sett ut.
Ytterpanelen är monterat på läkt, som är monterad på de stående reglarna. Det är en normal konstruktion av en yttervägg. Varför skulle det vara dåligt?

Stålreglar transporterar mycket mindre ljud än träreglar och isolerar även bättre mot kyla.
 
L Lovan83 skrev:
Det är inte säkert det räcker med väggen beroende på vad för ljud du vill ha bort. Garage kan ju innebära billjud och då är det väldigt lågfrekvent, dvs kan vara stomljud.
Jag förstår dock inte riktigt hur reglarna är uppsatta nu. Är det ett extra fristående lager med reglar som de har byggt fel eller har du reglat upp inuti befintlig vägg?
Är det redan en vägg med gips på insidan och du sedan satt regelverk utanpå, så bör du ta bort gipslagret. Du vill bara ha två lager, längst ut och längst in, precis som Björn skriver.
Det låter svårt att sätta gips i regelfacken, längst ut mot vindpappen... Förstår inte varför det skulle vara dåligt att bara sätta in isolering, plasta och sedan gips. Efter det stålreglar med isolering och skivor på?

Skulle gipslagret "mitt i konstruktionen" ge sämre ljudisolering? Varför?
 
N Nybyggarens skrev:
Ytterpanelen är monterat på läkt, som är monterad på de stående reglarna. Det är en normal konstruktion av en yttervägg. Varför skulle det vara dåligt?

Stålreglar transporterar mycket mindre ljud än träreglar och isolerar även bättre mot kyla.
Fel. Trä isolerar bättre mot ljud. Sedan finns slitsade stålreglar som i kombination med rätt material kan bli bra för ljudreduktion. Jag tycker också att den här tråden har redovisat alla möjligheter nu.
 
Bifogar bild. (läs från höger till vänster) Illustration som visar lager av byggmaterial från panel till reglar med isolering, läst från höger till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En plåtregelvägg har lite bättre ljudisolering vs träregelvägg.

Anledningen till att 3 lager efter varandra isolerar sänre beror på att:
A/
Konstruktionen bildar 2 resonanslådor som kommer jobba kontraproduktivt inom vissa frekvensområden.

B/ Luftspalten blir mindre med en sådan konstruktion.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
En plåtregelvägg har lite bättre ljudisolering vs träregelvägg.

Anledningen till att 3 lager efter varandra isolerar sänre beror på att:
A/
Konstruktionen bildar 2 resonanslådor som kommer jobba kontraproduktivt inom vissa frekvensområden.

B/ Luftspalten blir mindre med en sådan konstruktion.
Okey, jag litar på dig. Så gipsskivor inne i regelfacken är det bästa.
Måste det vara utegips till det? Räcker det med ett lager?
 
Utegips el minerit. Antal lag och val av konstruktion är avhängt det jag tidigare frågat om, hur mycket ljudisolering du behöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.