Vi är intresserade av ett hus där läget passar oss väldigt bra, men vi skräms av besiktningsprotokollet (bifogat). Det är framförallt konstruktionen med flytande golv på platta och förhöjd fuktkvot i syllarna som inte är så kul. Vad tänker ni? Är det bara att vända och springa eller skall man hoppas att det går att lösa? Kan någon höfta vad det skulle gå på att fixa? Vi har inte ekonomin att köpa ett hus där "allt" är rätt, så en del kompromisser måste vi göra. Här är det läget som är bra medan huset är långt ifrån något drömboende. Skall tilläggas att vi är en heltidsarbetande småbarnsfamilj. Vi har inte varit på visning än så vi vet inte hur det är med lukt. Huset är ett dödsbo och har stått tomt men uppvärmt i två år.
 
R
Eftersom det är ett dödsbo , så kommer det säkert att inskrivas en friskrivningsklasul som för säljarens del innebär att ni övertar huset i befintligt skick , ( ungefär som att köpa en begagnad bil privat )
Protokollet visar på en del brister som ni som köpare har en undersökningsplikt i den högre skolan enligt jordbalken ,
Våtutrymmena visar en klar bild av att vara helt under isen och kan kosta allt från 50 - 100 kkr för varje
 
Ursäkta, jag var inte tydlig ser jag. Det jag menade var alltså att hantera förhöjd fukt i syllarna och en riskabel golvkonstruktion (Nivell-golv eller vad som nu kan tänkas behövas).
 
Hemmakatten
Om ni inte har ekonomi att köpa ett nyare och fräschare hus så har ni inte ekonomi för alla renoveringar som behövs i detta hus.

Allt på huset, från tak till badrum till golv och grund måste åtgärdas, minst 1 miljon, om inte mer, kommer det att kosta. Allt har passerat sin tekniska livslängd. Det finns naturligtvis hus från 70-talet som är väl underhållna. Detta hus är inte ett sådant . Jag skulle aldrig fundera ens på att gå på visningen ens, tyvärr.

Titta hellre på hus som ligger lite längre bort där ni kan få ett friskt hus för samma peng.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag håller inte riktigt med där. Man måste inte byta allt bara för att åren gått. Visst måste man ha koll på sakerna då att de inte leder till följdskador. Men nya våtrumsmattor kostar inte en förmögenhet. Tak kan utan vidare klara bra mycket längre tid än detta. Sedan finns det ju en del lösningar under den här perioden som inte är helt lyckade. Tex syllen på en kall platta.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
MultiMan
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Om ni inte har ekonomi att köpa ett nyare och fräschare hus så har ni inte ekonomi för alla renoveringar som behövs i detta hus.

Allt på huset, från tak till badrum till golv och grund måste åtgärdas, minst 1 miljon, om inte mer, kommer det att kosta. Allt har passerat sin tekniska livslängd. Det finns naturligtvis hus från 70-talet som är väl underhållna. Detta hus är inte ett sådant . Jag skulle aldrig fundera ens på att gå på visningen ens, tyvärr.

Titta hellre på hus som ligger lite längre bort där ni kan få ett friskt hus för samma peng.
Konstig inställning, allt beror väl på vad det kostar och vilka krav man har? Stockholmsmentalitet?

Jag bor fortfarande i det hus med friskrivningsklausul jag köpte från ett dödsbo för 20 år sedan, kostnad 80 000kr. Byggt 1926, köket är från 50-talet och badrummet från 1977, båda orörda sedan köpet, det enda som bytts är blandare i köket eftersom jag ville ha engrepps (den gamla fungerade ua) och en gummitätning till toalettstolen. Används fortfarande dagligen, inga läckage eller andra funktionsstörningar sedan jag flyttade in. Jag har bytt tak och fönster men inget av det var akut egentligen.

En duschkabin är det ett utmärkt sätt att gå förbi otäta väggar men ändå kunna blaska hur mycket man vill. En anledning till att mitt badrum fungerar än.
 
Redigerat:
  • Gilla
namor och 2 till
  • Laddar…
Vi inser att det är mycket att göra, och hade kunnat lägga kring en miljon på renoveringar. Men det vore inte så bra om hälften av det hade gått åt till att fixa de blöta syllarna.
 
A arasmus skrev:
Vi är intresserade av ett hus där läget passar oss väldigt bra, men vi skräms av besiktningsprotokollet (bifogat). Det är framförallt konstruktionen med flytande golv på platta och förhöjd fuktkvot i syllarna som inte är så kul. Vad tänker ni? Är det bara att vända och springa eller skall man hoppas att det går att lösa? Kan någon höfta vad det skulle gå på att fixa? Vi har inte ekonomin att köpa ett hus där "allt" är rätt, så en del kompromisser måste vi göra. Här är det läget som är bra medan huset är långt ifrån något drömboende. Skall tilläggas att vi är en heltidsarbetande småbarnsfamilj. Vi har inte varit på visning än så vi vet inte hur det är med lukt. Huset är ett dödsbo och har stått tomt men uppvärmt i två år.

Området är "bra" men för 4,8 tycker jag du får ganska lite för pengarna. Och det är så hypat där att det kommer nog att sticka i väg prismässigt. Så med tanke på det, och att protokollet är med brister hade jag väntat. Jag har själv flyttat från GBG till falkenberg. Där får du ett slott för 4,8. En tanke.
 
Det kommer nog sticka iväg, men vi vill ändå vara beredda på om det inte gör det så att säga. Eller om det bara sticker iväg lite lagom :) För oss så passar området bra eftersom vi båda då kan cykla till våra jobb på 20-30 min. Det är värt mycket i livskvalitet men också en hel del i pengar. Det finns egentligen inga andra områden i Göteborg där vi kan göra det. Så visst, vi kan få ett finare hus lite längre bort, men då går pengarna till transport istället (bara trängselskatten är på 1300 för två bilpendlare). Plus att vi hade fått gå ner i tid för att det inte skall bli för långa dagar på förskolan, och det är också dyrt. Sen är detta området rätt unikt i att det är ett "radhusområde fast med villor". Så bilfria gator, gemensamma gårdar, garage och lekplatser och fullt med ungar. Gah, jävla bostadsmarknad!
 
  • Gilla
Drömtroll och 1 till
  • Laddar…
Fan, det verkar inte sticka iväg utan ligger och skvalpar på kring 4.1 miljoner. Tror ni fortfarande det är en dålig ide? Villor i samma storlek i närheten går för 6-7 miljoner. Kan man vara "säker" på att syllarna och golvet går att fixa för, säg, 600 000?
 
Vi köpte en "mögelkåk" med platta på mark.
Jag rev ut gamla golvet och reglar själv (ca 85 kvm) och hade firma som lade in Nivell med golvvärmerör.
Det blev ca. 150.000 kr (för över 6 år sedan). Jag lade sen travertine plattor själv men det fungerar bra med parkett också förstås.
 
Det viktigaste svaret har du levererat själv med meningen ”vi är en heltidsarbetande småbarnsfamilj”. Sug på den meningen ett tag. Vad det innebär konkret.

Renovera inte sönder barnens barndom. Att ha barn är ett heltidsjobb i sig självt, och låt er inte luras av hur ”lite” tid de tar för er nu... det blir mer sen kan jag säga.

Omfattande renoveringar på egen hand och familj med barn är nog den sämsta tänkbara kombinationen i ett hus.
 
  • Gilla
Hamed Alsakban och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Det viktigaste svaret har du levererat själv med meningen ”vi är en heltidsarbetande småbarnsfamilj”. Sug på den meningen ett tag. Vad det innebär konkret.

Renovera inte sönder barnens barndom. Att ha barn är ett heltidsjobb i sig självt, och låt er inte luras av hur ”lite” tid de tar för er nu... det blir mer sen kan jag säga.

Omfattande renoveringar på egen hand och familj med barn är nog den sämsta tänkbara kombinationen i ett hus.
Jag har tvillingtjejer som levt med renoveringar sina första typ 12 år och frågar du dem lär de inte klaga, så det går att lösa och göra bra för alla!
Det krävs dock planering, kunskap och ett stort mått tålamod... :)

När vi köpte senaste huset (mögelkåken) renoverade vi nästan 6 månader innan inflyttning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.