Där hade man klätt utsidan med skivor av polyeten som gav värme när dom brann så att cellplasten kunde brinna.
Därmed inte sagt att cellplast är speciellt brandsäkert. Förutom att det tappar bärigheten så blir det giftig gas när det hettas upp. Men att cellplasten i sig skulle brinna särskilt bra och snabbt är en spridd missuppfattning.
 
  • Gilla
Kenton
  • Laddar…
useless useless skrev:
Riktigt så illa är det inte... Cellplasten har så låg massa i förhållande till volymen, så den brinner knappt på egen hand. Däremot så tappar ju konstruktionen all bärighet när den värms upp, så det gäller att vara snabb ut ur huset.
Såg att frågan om Grenfell Tower redan ställts så jag redigerar bort min fråga..
 
Fadai
H hapazard skrev:
Sen förstår jag inte riktigt varför de byggde så smått (120m2?), kan ju knappast ha kostat så mycket extra att öka volymen på huset en del (säg +50% i markyta volym hade bara ökat vägglängden med kanske 20%)
De byggde säkert i den storlek de tyckte passade. Allt blir ju inte bättre för att det är stort.. Tycker själv 120m2 är ganska rejält.
 
  • Gilla
Kenton och 3 till
  • Laddar…
Jag blir alltid glad när jag ser någon som vågar bygga ett hus som sticker ut från mängden :)

Klokt också att inte bygga så stort och personligen tycker jag att huset är minst lika snyggt som alla "standardvillor" runt omkring.

Tack också för att ni delar med er av era erfarenheter!

/Krille
 
  • Gilla
Kenton och 5 till
  • Laddar…
Både snyggt och roligt hus och kul med någon som kör enkla billiga lösningar. Jag blir nyfiken på hur varmvattenberedarens värmepump fungerar. Om huset ventileras med tre frånluftfläktar och varmvattenvärmepumpen tar värmen från inomhusluften blir jag nyfiken hur vad det är för system och vad det är för varmvattenberedare.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
C
Varför kommer jag osökt att tänka på de tre små grisarna?
 
I igelkotten82 skrev:
Både snyggt och roligt hus och kul med någon som kör enkla billiga lösningar. Jag blir nyfiken på hur varmvattenberedarens värmepump fungerar. Om huset ventileras med tre frånluftfläktar och varmvattenvärmepumpen tar värmen från inomhusluften blir jag nyfiken hur vad det är för system och vad det är för varmvattenberedare.
Det är en frånluftsvärmepump. Troligtvis en Indol supreme 200. Nibe har en liknande F110.
Utan den varmvattenberedaren hade inte huset klarat energikraven då det är krav på återvinning av frånluften
 
  • Gilla
Kenton
  • Laddar…
Sammanfattning:
Ett ganska halvdåligt hus som troligen blivit billigare om dom byggt med träreglar. Högre energiförbrukning än ett vanligt hus verkar dom också ha.
Inte helt lyckat projekt men kul att det testas nya lösningar även om man i planeringsstadiet hade kunnat förutse allt detta.

Designmässigt har jag inga problem med huset dock, lite smakval bara
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sammanfattning:
Ett ganska halvdåligt hus som troligen blivit billigare om dom byggt med träreglar. Högre energiförbrukning än ett vanligt hus verkar dom också ha.
Inte helt lyckat projekt men kul att det testas nya lösningar även om man i planeringsstadiet hade kunnat förutse allt detta.

Designmässigt har jag inga problem med huset dock, lite smakval bara
Är verkligen elförbrukningen speciellt hög, 10000kWh för alt inklusive hushållsel, de kommer jag nog inte ner i med mitt trähus som är lite större
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
6600kwh/år är max vad dom får ha i uppvärmning enligt bbr på 120m2. Sådom är precis på gränsen

Sen var det litesanning med modifikation om att cellplast har bättre lamdavärde än stenull etc. Det beror på som vanligt
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
6600kwh/år är max vad dom får ha i uppvärmning enligt bbr på 120m2. Sådom är precis på gränsen

Sen var det litesanning med modifikation om att cellplast har bättre lamdavärde än stenull etc. Det beror på som vanligt
Vi fick en energiberäkning på 40 kWh / m2 utan återvunnen ventilation. Verkligheten är nog något högre, men tänk på att studion ingår i denna kostnad, alltså en helt separat byggnad på 35 m2. Räkna på 158 m2 (hus 123 m2) istället.

Väggarna är tunnare (200 mm) än vanliga väggar. Vi har en ovanligt stor del av huset täckt med fönster vilket läcker mycket värme det också. Så nog är cellplast generellt sett mer energieffektivt än konventionell isolering. Vet inte vilket trähus med 200 mm väggar och så mycket fönster som skulle klara energikraven. Det kanske finns! Skicka länk isf.

// ägaren
 
  • Gilla
linneac och 9 till
  • Laddar…
Marc89 skrev:
Vi fick en energiberäkning på 40 kWh / m2 utan återvunnen ventilation. Verkligheten är nog något högre, men tänk på att studion ingår i denna kostnad, alltså en helt separat byggnad på 35 m2. Räkna på 158 m2 (hus 123 m2) istället.

Väggarna är tunnare (200 mm) än vanliga väggar. Vi har en ovanligt stor del av huset täckt med fönster vilket läcker mycket värme det också. Så nog är cellplast generellt sett mer energieffektivt än konventionell isolering. Vet inte vilket trähus med 200 mm väggar och så mycket fönster som skulle klara energikraven. Det kanske finns! Skicka länk isf.

// ägaren
Tack för att du svarar.

Jaha ja då är det inte så illa som jag först trodde. Det finns mineralull med lambda 0,033 att använda men ni kanske kör med polyutherane på 0,023? Vanlig S80 Eps brukar ligga på 0,038 så det beror på vilken variant man använder.

Det hade varit intressant att montera huset liknande som ni gjort fast dikt an mot parken, dvs. Skippa luftspalten mellan, det skulle kunna sänka energiförbrukningen något. Att med en maskin bara borra ner pelare varsomhelst och sen ställa en färdig husmodul där vore schysst
 
  • Gilla
Kenton och 1 till
  • Laddar…
K
[QUOTE="hapazard/QUOTE]
De kanske inte ville ha större?
 
  • Gilla
Andreas Al och 1 till
  • Laddar…
Kan inte pumparna visa hur mycket energi de gjort av med?

Att gå på schabloner blir inte korrekt då det beror så mycket livsmönster.

Vårt trähus med 245m2 A-temp har gjort av med ca 4000kWh för värme och varmvatten på sitt första år. Ingen kamin, bara elvärme...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag funderar över hälsokonsekvenserna av att bo i ett plasthus. Hur kan någon välja att göra det frivilligt? Det visar sig väl i framtiden om det blir någon påverkan eller inte. Men att plaster höjer cancerrisken är knappast kontroversiellt i dag.
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.