I mitt kommande kontorsrum i nya huset vill jag lite exklusiv känsla i inredning och rummsuppbyggnad.

Har funderat på spottar blandat med fiber i tak.

Ekskiva som kontorsbord som är avrunda i mjuka former och förstärkt i väggen så man inte behöver sätta några ben på bordet.

Golvet kommer bli Coppenhagen ek (Myresjö)

Vill någon komma med förslag på vad som kan vara läckert att ha i sitt kontrosrum.

Ta en titt på mitt husbygge på
http://husbygget.blogs.se
 
Jag tycker att du skall satsa på en riktigt snygg kontorsstol. Titta t.ex på "Sheriff" (av Mats Theselius) på www.kallamo.se. Det finns givetvis betydligt billigare stolar, men eftersom du ville ha ett exklusivt kontor så tycker jag att denna passar bra.
 
m@gnus skrev:
I mitt kommande kontorsrum i nya huset vill jag lite exklusiv känsla i inredning och rummsuppbyggnad.
Första frågan blir ju, vilken stil eftersträvar du med beteckningen 'exklusiv', gamla ädelträbokskåp och skinnmöbler eller modern design??

Vilka funktioner behöver du i ditt kontorsrum samt hur stort är det??

MVH//Christina.
 
Rummet blir ca 13 m2 och avlångt. Det lutar mot ädelträ och skinmöbel. Funktionen blir som ett kontor samt tillflyktsort när sambon lägger i tjat växlen. :cool:
 
pillan71 skrev:
Jag tycker att inlägg som är osjyssta mot författarens sambo/make/maka inte är välkomna i forumet, utan anger en tråkig ton om hemförhållandena. Vad tycker byggimpert Christina? Och vad säger reglerna?
Du har givetvis rätt till en åsikt men man får läsa inläggen med lite distans......
Annars får du helt enkelt undvika att läsa/kommentera de som stör dig ;)
 
Prillan71 la in ett såkallat TROLL, så mer kommentarer om det bör vi kanske inte lägga. :cool:

Risken är ju att det blir "TJATIGT" ;D

hehe
 
Jag har alltid drömt om att få inreda ett arbetsrum åt min sambo (om vi ändå haft fler än två rum) och jag gillar tanken på ett lite lyxigt maskulint rum som fungerar att pryda med lite mer moderna tavlor och dyligt.

Min tanke är att satsa på ett klassiskt skrivbord i tidlös maskulin brittisk anda... som det på här:
http://www.em.com/index2005.asp?avd...tik_produkt&Modell=&ProductType=21521

Skrivbordet skulle jag placera mitt i rummet med god överblick över hela rummet och dörren och självklart ;) ska skrivbordsstolen vara i trä:
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...007&langId=-11&parentCats=10121*10403

Jag skulle komplettera med en låg bokhylla som skulle stå bakom skrivbordet intill en vägg. Möbelmastarna har en de kallar lord. Gå in på www.moblemastarna.se och klicka dig vidare till din närmaste butik och ladda ner katalogen.


Jag tycker att mörkt grönt och blockrandigt är fint till.
En läsfåtölj vore kanske något att ha i ett hörn?:
http://www.em.com/index2005.asp?avd...tik_produkt&Modell=&ProductType=25907
Det finns lägre stolar som matchar om man vill ha typ besöksstolar. Mitt emot skrivbordet.

Investera i en hög bokhylla som är i samma serie som den låga och ställ vid sidan om läsfåtöljen och fyll med böcker och rummet är klart.... ;D
 
ha bra hyllor och köp fina pärmar om du nu inte har sådana som man kan dra ner eller dyligt, eller så har du inglasat så att u slipper allt damm.

Sitt inte med ryggen till dörren och försök att ha en vägg bakom ryggen, känner sig tryggare

Se till att ni kan vara 2 som är på kontore samtidigt, du kanse får en polare som vill vara med oh titta på saker och ting, eller din sambo ska surfa eller betala räkingar ( dina pengar ::) )

en liten TV, eller ett tvort till datorn kan vara bra, samt 2-3 platta monitorer på väggen så att du kan ha översikt över huset ( trådlösa övervakning ;D

ja du vad mer ??

en låda i skrivbordet med en flaska McAllen whisky !!

Jo, bilder på din sambo, :)
 
Kanske inte hör hemma i den här tråden, men.. Jag tycker att fler borde ha dubbla skärmar till sina datorer. Då kan man t.ex. ha ett dokument öppet på den ena och på den andra ha kanske eposthanteraren eller en webbläsare där man hela tiden kan följa inläggen i byggahus.se forum!   ;)::). Enkel installation, bara plugga in ett extra grafikkort. Windows har stöd för dubbla skärmar, så det blir inga problem! :D
 
Tack för alla svar.

Det var läckra kontorsmöbler som jag fick länkar till.
Var först inne på ett vägghängt skrivbord men ett fristående bord är nog att föredra. Jag kommer använda mig av två bildskärmar. Jag har själv satt mina anställda på att ha dubbla skärmar för att jobba mer effektivt. Återkommer med lite bild m.m när jag börjar bli klar.
 
m@gnus skrev:
Var först inne på ett vägghängt skrivbord men ett fristående bord är nog att föredra.
Ett gammalt skrivbord typ engelsk i mahogny + plattskärmar = intressant kontrast, tycker jag :).
Sitter just nu vid en sådan bord som jag fick för 1200,- på auktion . Rymmer en hel barskåp + cigarlåda om man så vill ;D. Riktig kvalitetsmöbel som du inte hittar i dagens möbelhus men kanske bland gammla möbler som säljs här och där.
Den utstrålar en gammaldags atmosfär .... exklusivt känns den också .... med datorskärmen på ...
bara en idee som ligger bortom Ikea och Mio ;)
gaia
 
Jag har personligen lite svårt för rum som är inredda helt och hållet i en och samma stil, spec. om man använder sig av nytillverkade möbler som ska försöka efterlikna förra sekelskiftets 'herr-rum' :-/

Om du har byggt ett nytt hus med standardtakhöjd, fönsterstorlek samt inga tidstypiska listverk/dörrar osv. så tycker jag def. att du ska gå på en mixad stilkombination, då det annars riskerar att se mer konstruerat än mysigt ut.

Jag skulle personligen välja ut ett par möbler i den gamla stilen, med fördel sådana som du skulle kunna hitta i tex. antikaffär för att få en riktig autentisk möbel, tex. skrivbordet och kanske antingen en snyggt nött skinnfåtölj (dock tycker jag fåtöljerna är ganska svåra att hitta med hyggligt välhållen skinnklädsel, men man kan ju ha tur) eller kanske ett litet udda rökbord.
Hittar du ingen gammal fåtölj som är snygg och i bra skick så skulle jag fundera på en nytillverkad 'chesterfield'-fåtölj klädd i brunt antikbeh. skinn.
Sedan skulle jag komplettera med snygga bokhyllor i stramare modern stil (gärna vägghängda pga. ditt ganska lilla rum) och en modern, snygg och bekväm arbetsstol.

Komplettera med detaljer som cigarrskrin, skrivbordstillbehör osv. som du letar eftersom i antikaffärer för att hitta just de fina exemplaren, ultramodern skrivbordslampa samt övrig punktbelysning i rummet osv.

Strama målade väggar i ljus nyans möjligen en fond med lite 'tyngd', inga tunga gammeldags, mörka stormönstrade tapeter i ett så litet rum.

En stor, mjuk och snygg matta som dämpar ljud och håller ihop rummet, skrivbordet någonstans fritt placerat i rummet, inte så att man tittar i väggen ;)

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.