Hej

Har tänkt att bygga ett växthus/enkelt uterum mot en garagevägg (lada) i vår och söker nu lite tips och råd. Bygget blir enklast möjliga med träregelverk på plint som fylls med gamla fönster och glaspartier som tak (1850 x 1100 x 8 mm härdat glas som suttit på en carport). Klassiskt bygge som många andra gjort m.a.o.
Ca dimension är 5,8 x 3,5 x 2,6 (på högsta punkt)
Har dock lite frågor från er mer kunniga:
1. Räcker det som jag har tänkt att bygga takreglar i 45 x 95 mm (ca CC 600 mm)?
Glaset bör väga ca 20 kg/m² om jag förstått. Vinkel på tak är ca 9,5°, bor i Halmstad så lite snö.
2. Vilken dimension bör bärlina ha, räcker 45 x 95 om man även reglar upp från marken mot garagevägg?
3. Behövs det även grövre stolpar i framkant eller kan man klara sig med de reglar som sitter runt fönster?
4. Klarar man sig med 6 plintar eller behövs det fler?
Är ännu i planeringsfasen så kan ändra relativt mycket ännu.


Tacksam för svar

3D-modell av ett enkelt växthus med träregelverk och härdat glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modell av ett enkelt regelverk för växthus mot garagevägg med planerade mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av ett planerat växthus mot en vägg, med mått och material angivna för taket och väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Nej, 45x95 räcker inte långt som takbjälkar. Du behöver gå upp till 45x195 C 24 för att vara på den säkra sidan. Det förutsätter dessutom att du kan hindra snö från ladans tak att trilla ner och lägga sig på växthusets tak. Bärlinan i framkanten klarar sig med 45x120 C 24 eftersom det är högst 1,45 meter mellan varje stolpe som den vilar på. Vilken dimension bärlinan i bakkanten behöver ha beror på hur många stödpunkter den får. Gör du som i framkanten (5 stolpar) räcker 45x120. Använder du fler stolpar kan du gå ner i dimension. Väggarnas regelstomme kan du göra i 45x95 med ett undantag. Den liggande (antar jag) regel som finns i framkanten under de högt sittande fönstren kan inte vara 45x95 om den ska ligga ner. Använd 95x95 istället.

Vis av erfarenhet av växthusbyggen skulle jag inte använda plintar. Det blir aldrig mustätt. Det är inte så kul när mössen springer på tomatplantorna. Gör en grundmur av murad lecasten istället.

Ytterligare en sak att tänka på är att en stolpkonstruktion inte automatiskt är stabil. Taket eller framsidan måste stabiliseras med hjälp av diagonaler. Helst 2 stycken. Det räcker med taket eller framsidan.
 
Hej

Tack för synpunkterna, kikade lite i dimensionering i "lathunden" och ser att de rekommenderar 45x170 C24 så det stämmer säkert bra.
Har haft funderingar på leca, men hyr och måste kunna återställa något sånär bra om det blir tal om att flytta.
Men skall ta en funderare på det.
Bra tips med diagonalen!
 
Eftersom du ska ha glas i taket bör man ställa högre krav på max nedböjning. Därav 45x195 C 24. Det viktigaste är att grunden är tät. Det kan naturligtvis åstadkommas även med plintar ihop med annat material, t.ex. tryckimpregnerat virke.
 
  • Gilla
Blixtmaskin
  • Laddar…
Är det verkligen värt jobbet om du hyr bostaden? Är syftet att det ska vara odling eller är det umgängesyta? Om det är odling och du hyr skulle jag rekommendera en bra växttunnel, känns bra mkt flexiblare.
 
ecb182 ecb182 skrev:
Är det verkligen värt jobbet om du hyr bostaden? Är syftet att det ska vara odling eller är det umgängesyta? Om det är odling och du hyr skulle jag rekommendera en bra växttunnel, känns bra mkt flexiblare.
Har kommit över både fönster och glaspartierna i taket i stort sett gratis, så det enda som krävs är min arbetsinsats och material till reglar. Tanken är att det skall bli växthus/uterum (det blåser ganska friskt så har fått en paviljong sönderblåst 2 ggr och tänker göra något mer beständigt)
 
Nu när snön har börjat försvinna och man anar en vår kring horisonten har planeringen tagit fart igen, skulle behöva ha råd kring takstolar. Har utgått från de glasrutor jag tänkt använda som tak och på den konstruktion som de ligger i dagsläget.
Se bilder nedan.
Glasrutorna väger ca 40 kg st, är 1850 x 1100 x 8 mm, vilket innebär ca 20 kg/m².
Frihängande längd är 3700 mm, har tänkt att ha tre reglar under varje glasskiva för stabilitetens skull.
När jag kikar på Svenskt trä;s "Lathund" har jag fått fram ett riktvärde om 45x170 C24 när de ligger med cc 1200.
Men där går det endast att räkna men en takstol, som jag vill göra det kommer det bli 3*45 = 135 mm bredd, förutom på första och sista takstolen där det blir 2*45 = 90 mm
Hur mycket är det möjligt att gå ner på dimension i höjd på takstolen då?
Skulle ex det fungera med 45x70 - 45x120 - 45x70?

3D-modell av ett pergolatak med glasrutor vilande på svarta metalltakstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Totallängd 5800 mm, bredd 3500 mm

3D-rendering av en takkonstruktion med horisontella träreglar som stödjer glasrutor.

Närbild på hur jag tänkt att glasskivorna skall ligga
 
Det blir ju bjälken på mitten av varje fack som dimensionerar. Den ska ensam bära halva lasten i varje fack. Om man "snällräknar" snölaster, dvs utgår från att det inte faller ner snö från högre liggande tak och att vindarna är optimala, men också tar hänsyn till att glaset inte gillar för mycket nedböjning, så hamnar du på 45x195 C 24 i alla fall. Vilka är då alternativen? Knappast att lägga in ytterligare en regel under varje glasskiva. En möjlighet är en bärlina på takets mitt. Då kan du gå ner till 45x95, men inte så elegant. En annan variant är att du tillverkar dina egna limträbjälkar till mitt positionen genom att limma ihop två 22x170 brädor av god kvalitet med epoxilim. En sådan hoplimmad bjälke blir väldigt styv.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Låter vettigt, om jag tolkat dig rätt så kan man göra följande:
- Använda två limmade 22x170 till mittsektion av glaset
- Använda 22*170 + 22*225 + 22*170 till delen mellan två glasskivor (limma eller räcker det att skruva ihop?)
Tänker använda en högre del i mitten är för att undvika att glaset glider åt sidan, plus att man får något att fästa ett vinkeljärn på som håller glaset på plats. Är detta ok, eller hade du gjort på något annat vis där?
 
Möjligen att jag skulle använda 45x220 mellan de två 22x170. Dels är den regelns kant rätt utsatt, dels blir det nog snyggare med en något bredare markering. Egentligen skulle den kläs med plåt för att bli riktigt hållbar. Du måste limma också för att få samverkan mellan de olika träreglarna. Epoxilim tål uteklimatet, men det finns andra varianter. Skruvarna är bara limpressar.
 
Bra synpunkter där.
Vet du vart man hittar epoxilim (eller skulle PU funka?) på lite större mängd?
 
Jag börjar bli senil. Det är naturligtvis PU lim jag pratar om, inte epoxi. Vad fick jag det ifrån?
 
Även solen har sina fläckar
Vart köper man PU-lim i större mängd?
 
Har nu kommit så långt i planeringen att jag spikat dimensioner och utseende. Har börjat fundera på ytbehandling av reglar och panel och har läst lite om Shou Sugi Ban. Tänkte höra om någon har erfarenhet att göra detta på virke av furu?
Hur mycket gasol går det åt, vilken metod är bäst på denna typ av konstruktion och med furuträ?
Har förstått att en del bränner en gång hårt, borstar och sedan låter det vara, andra bränner en gång, borstar och bränner igen. Bör man olja efter eller räcker det med att bränna?

3D-modell av en konstruktion med mörkbränd yta, illustrerande Shou Sugi Ban-tekniken på fururegler och panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutlig 3d-modell
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.