Hej,
Jag äger ett litet trähus (ca 100 kvm). Det står på torpargrund, dvs lecablock runt om som bjälklaget vilar på och en lucka in under så jag kan inspektera och krypa in under, som idag är mekaniskt ventilerad, dvs med vanliga ventilationsgaller här och där. Huset är byggt på en rullstensås som är känd för att ha höga radonvärden. Radonvärden är för höga. Kan jag inte själv ventilera bort radonet genom att installera en insugsfläkt i ena änden av krypgrunden och en utsugsfläkt i andra änden?

Tacksam för tips och kommentarer!
Med vänlig hälsning
Mats Jernberg
 
Det borde fungera i.o.m. att det är ett trähus. Bättre borde det vara om du har möjlighet att lägga ett radonskyddande tätskikt ( t.ex plastfolie ) mellan marken och krypgrundsutrymmet.
 
Hej och tack för snabbt kreativt svar! Jag mätte radonhalten för mer än 10 år sedan, den var hög. Jag har beställt nya radonmätningsdosor som jag ska lägga ut nu. De ska visst ligga i 3 månader. Efter det tänkte jag installera fläktarna och sedan börja mäta samma tid nästa år, man ska visst helst mäta from oktober och 3 månader framåt.

Om jag ska lägga ett radonskyddande tätskikt ska jag lägga det direkt på marken eller fästa i trossbotten (blir det inte kondensproblem om jag fäster det under golvet?), eller hur tänker du?

Med vänlig hälsning
Mats
 
Är ingen expert, men har en del erfarenhet av radonmätning, och det bästa är väl att lägga folien direkt på marken och ev. låta fläktarna ta hand om det lilla läckaget, som ju alltid finns? Radon är ju en en ( ganska tung) gas, som lättast tas om hand om av friblåsande fläktar, än att den diffunderar in i huset genom husets golv.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Är ingen expert, men har en del erfarenhet av radonmätning, och det bästa är väl att lägga folien direkt på marken och ev. låta fläktarna ta hand om det lilla läckaget, som ju alltid finns? Radon är ju en en ( ganska tung) gas, som lättast tas om hand om av friblåsande fläktar, än att den diffunderar in i huset genom husets golv.
Men du verkar vara en klok man! Behöver folien limmas tror du? Eller räcker det om jag helt enkelt rullar ut den över marken?

Med vänlig hälsning
Mats
 
Enligt mitt lekmanna- tänk, så räcker det väl med att plasten täcker marken ( lagd med överlapp) och att det är bra luftväxling för den gas, som ändå lyckas ta sig förbi plastbarriären ( = mycket lägre koncentration än markläckaget).
Det finns en chans att du kan låna ett "sniff- instrument" från din kommuns " miljö - o - hälsa" avdelning. Finns även chans att kommunen betalar din " långtidsmätning" mot att du ger kommunen rättigheter till dina resultat.
 
  • Gilla
superplinten
  • Laddar…
Hej och tack igen för förnuftigt svar! Jag uppskattar det verkligen! Jag ska kolla det där med "sniff-instrument" som du skriver om. Jag börjar med mätning sedan installerar jag ventilationen, mäter igen, har värdena kommit ner till godkänd nivå gör jag inget mer, är de för höga, täcker jag marken med folie, mäter igen och hoppas att värdena är okey. Är de inte det då skulle jag kunna öka fläkthastigheten på de båda fläktarna och funkar inte det får jag ge upp och kontakta en radonsaneringsfirma. Detta, det sistnämnda känns osannolikt.

Jag är lite skeptisk till att informera kommunen om alltför mycket.

Stort tack för dina svar, sannolikt innebär de att jag sparat minst 100 000 kr på en radonsaneringsanläggning!

Med vänlig hälsning
Mats
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Någonstans har jag läst om hur man grävde ur, lade folie och sen täckte den med grus/sand för att folien garanterat skulle ligga still. Sen om det är en bra metod eller inte, det vet jag inte utan se det mer som ett tips på något som kan vara värt att kolla upp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.