Matzeball
Är det bara väggen som ska brandklassas? Taket då? Brinner det igenom taket kan ju brandspridningen bli lika förödande om vinden ligger på.
Jag har sett en del på träfiber som isolering och brandskydd och det är tydligen väldigt bra. Dock har jag inte byggt något ännu utan bara av nyfikenhet.
 
Hej!

Kan rekommendera att kolla i BBR 5:611. Länkar ett urklipp här:
https://i.imgur.com/CS6u8Ok.png

Tänk på att din sovbod inte betraktas som en komplementbyggnad då arean är större än 15 kvm.

Lite märkligt att dom hänvisar till 7 m då det har att göra med klassning av fönsterglas. 8 meter är vad som gäller, över 8 meter ställs inga krav på ytterväggen.
 
Matzeball Matzeball skrev:
Är det bara väggen som ska brandklassas? Taket då? Brinner det igenom taket kan ju brandspridningen bli lika förödande om vinden ligger på.
Det som näraliggande byggnad är känslig för är strålningsvärmen från byggnaden som brinner, och den verkan är starkast mot väggen eftersom denna är en stor plan yta som är placerad vinkelrätt mot huset som brinner och därför påverkas mest.

Det handlar alltså främst om att byggnaden inte ska självantända av värmen från grannhuset. Alltså risken för brand*spridning*. Inte hur långsamt byggnaden brinner om/när den väl blivit antänd.

Därför är jag tveksam till om det duger att ha gips invändigt eftersom det inte skyddar fasaden. Men det var några år sedan jag kollade upp detta och det slutade med att jag slapp brandklassa så jag har ingen skarp erfarenhet.
 
Hej
När det gäller brandklassning så är det ei 60
Som gäller finns brandgips titta i gyproc katalog alt brandmåla träet fönster och dörrar måste klara ei60 tror du får svårt att få bygga annars
Mvh
Jonas
 
Är ytterväggen i massivt trä så är det redan där hög brandklassning på den. Trä förkolnar ju och skyddar sig självt, räkna med att det brinner ca 20mm den första halvtimmen. Nu börjar det att bli lite tunt med virke kvar så för säkerhets skull lägger man på 2 lager vanlig 12.5mm gipsskiva som enkelt räknat klarar 15min brand per styck. Voilà!

Edit: Ang. förkolningshastiget så är det ett allmänt erkänt mått med 0.65mm/minut vid enkelsidig brandpåverkan. Kolla t.ex. träguiden.se som källa.
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Tjockleken på ytterväggen är massiv furu på 45mm.
Jag har nu skickat in papper på nytt till SBK och där har jag föreslagit att jag bygger två av väggarna enligt EI60. Får se vad de svarar på detta tro..

grymt tack till alla så länge!
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
B bvall skrev:
Hej!

Kan rekommendera att kolla i BBR 5:611. Länkar ett urklipp här:
[länk]

Tänk på att din sovbod inte betraktas som en komplementbyggnad då arean är större än 15 kvm.

Lite märkligt att dom hänvisar till 7 m då det har att göra med klassning av fönsterglas. 8 meter är vad som gäller, över 8 meter ställs inga krav på ytterväggen.[/QUOTE


Håller inte med. Sovboden klassas som komplementbyggnad. Se länken i inlägg nr 16 till Boverkets utmärkta kunskapsbank. Det är alltså "småhus nära komplementbyggnad" som gäller, dvs EI-30 krav.
 
Redigerat:
Ok, är det ett lager gips då?
 
Ett tips kan ju vara att begära ut ett antal "BrandPM" och kontrollplaner från samma handläggare.
Och anpassa till dina förutsättningar.
Det brukar inte vara nån större verkshöjd på denna typ av dokument. Lätta pengar för konsulten.
 
R Rolle85 skrev:
Ok, är det ett lager gips då?
J Jo1234 skrev:
Håller inte med. Sovboden klassas som komplementbyggnad. Se länken i inlägg nr 16 till Boverkets utmärkta kunskapsbank. Det är alltså "småhus nära komplementbyggnad" som gäller, dvs EI-30 krav.
Jo1234 har nog helt rätt. Så länge inte byggnaden är inredd som fristående bostad är det då EI30 (Attefallshus eller likn. med eget VA/Kök etc.)

Vill man köra med hängslen och livrem anser jag att maximalt 1st gipsskiva skulle behövas för att komplettera timmerväggen.

Sättet man normalt sett beräknar en väggs brandmotstånd på är genom additionsmetoden. Den finner man i uppdaterad version som en bilaga i Eurokoderna, vet inte om den finns att få tag på gratis någonstans. Däremot finns en äldre publikation som beskriver metoden att tanka hem alldeles gratis här: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1080026&dswid=-1834
 
R Rolle85 skrev:
Ok, är det ett lager gips då?
Två lager vanlig gips ska räcka för 30 minuter. Det går även att välja andra typer av skivor där det med rätt tjocklek kan räcka med ett lager, t ex fibergips eller fibercement. Jag skulle dock ställa frågan till husleverantören vilken lösning de rekommenderar. Det gäller ju även frågan om infästning på trästommen som ev rör på sig, som nämnts tidigare i tråden.

Hur som helst vill nog kommunen ha en sektionsritning som visar väggens uppbyggnad med materialskikt och tjocklekar. Jag skulle skriva på den ritningen något i stil med:

"Brandskydd enligt BBR 5:611. Avstånd mellan småhus och komplementbyggnad 2-5 m innebär EI 30 i en av väggarna, oklassade fönster: max 1 m2, dörrar: EI 30. I detta fall saknas fönster och dörrar mot grannens hus varför endast väggen ska uppfylla brandteknisk klass EI 30. Kravet uppfylls enligt redovisning på ritningen."
 
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
Mm testar
 
Nu har jag fått respons från SBK och det börjar kännas lovande. De skriver att jag måste tillämpa EI30 på alla innerväggar så verkar brandbiten vara okej. Val av dörr och fönster måste väl följa detta. Ska man leta efter fönster och dörr som har EI30 klassning då? Märker tillverkarna ut detta?
 
R Rolle85 skrev:
Nu har jag fått respons från SBK och det börjar kännas lovande. De skriver att jag måste tillämpa EI30 på alla innerväggar så verkar brandbiten vara okej. Val av dörr och fönster måste väl följa detta. Ska man leta efter fönster och dörr som har EI30 klassning då? Märker tillverkarna ut detta?
Ja, man köper specifikt på just att det finns en brandklassning på dörrar och fönster angivet. EI30 är lägsta nivån i praktiken.
Notera att det krävs en cerfifiering av dörrar/fönster så även om säljarna säger att en viss produkt är EI30 motsvarande måste du ha papper på det och bifoga ansökan.

De flesta dörr och fönstertillverkare har motsvarande produkter i sortimentet.

Som nämnts krävs det inte för små fönster < 1kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.