Jag bilar nu upp ett hål i väggen för ett nytt fönster. 120*60 cm modulmått. Men kan jag t.ex. ha 122*62 för samma fönster? Dryga 2 cm tomrum runt fönstret.
 
Vermilion Kenny Lundbäck skrev:
Jag bilar nu upp ett hål i väggen för ett nytt fönster. 120*60 cm modulmått. Men kan jag t.ex. ha 122*62 för samma fönster? Dryga 2 cm tomrum runt fönstret.
Misstänker att det inte är jätteenkelt att bila exakt... bra jobbat är min tanke :)

122x62 borde vara hur lugnt som helst.

https://www.wurth.se/produkter/infa...infastning/nivaskruv/vaterskruv--vaterskruen/

Vaterskruven känns instinktivt som ett bra alternativ när modulmåttet blivit ngt stort.
 
Tänk på att ett fönster i storlek 12 x 6 (120 x 60) är i själva karmyttermåttet ca 2cm mindre, alltså 1180mm x 580mm beroende på tillverkare.
Så där är det redan 2cm mindre, så med hålbilden 122 x 62 blir det 4cm
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Misstänker att det inte är jätteenkelt att bila exakt... bra jobbat är min tanke :)

122x62 borde vara hur lugnt som helst.

[länk]

Vaterskruven känns instinktivt som ett bra alternativ när modulmåttet blivit ngt stort.
Jo det är hålbetongblock jag som bilat i och jag hade enormt tur att det var dryga 61cm mellan 3 rader och 121 cm mellan 3 block i sidled, allt göra hålet 120/60 var i princip omöjligt.
 
Självklart kan det vara större. Du får bara se till att ha tillräckligt breda lister som täcker. 122x62 är inget problem för ett 12x6 fönster.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[länk]

Vaterskruven känns instinktivt som ett bra alternativ när modulmåttet blivit ngt stort.
Du den där skruven kändes superenkel att använda, tack för tipset! Kan man köpa den på typ jula/byggmax/beijer?
 
Vermilion Kenny Lundbäck skrev:
Du den där skruven kändes superenkel att använda, tack för tipset! Kan man köpa den på typ jula/byggmax/beijer?
Essve har en likadan skruv. Så det borde finnas :)
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Essve har en likadan skruv. Så det borde finnas :)
Tack!
 
Mikael_L
Först och främst ska man vara uppmärksam på det där med modulmått och karmmått, det är inte alltid det skiljer 1-1,5 cm. Men typiskt för svensktillverkade fönster och dörrar är det ju så, att man köper ett fönster med modul 9x12 t.ex. så ska öppningsmåttet vara 9x12 dm, dvs 90x120cm för själva karmen är sen 88,5-89 cm x 118,5-119 cm.

Men många tyska och polska PVC och ALU-fönster är det angivna måttet exakt vad karmen är.

Så man får se upp lite.


Sen vidare till det vanliga Svenska modulmåttet, så är det tänkt att man gör hålet i väggen för ett modul 9x12 fönster exakt 90x120cm så blir det 5mm drevmån runt om.
Men personligen (vis av egen erfarenhet helt enkelt :oops:) så tar man gärna till 5-10 mm extra, för är hålet man gjort inte exakt rektangulärt t.ex. så blir det mycket jobbigt. Och det är också småjobbigt att dreva en 5mm glipa, lite lättare om den är 7-10 mm.

Nackdelarna med att ta upp ett stora övermått är dels så får man snart problem med att täcka mellanrummet med foder, dels så blir infästningen i väggen svårare och rangligare. T.ex. karmskruv blir ju rangligare och mer instabil ju längre avstånd det är mellan karm och vägg.
Men det går att förbättra ordentligt med att välja bättre infästning, t.ex. karmhylsa.
Och sen är det ju frågan hur stabilt det måste vara, en ytterdörr t.ex. utövar mer påfrestning på infästningen än ett normalt fönster.


Jag vet att TS visste om detta med modulmått vs karmyttermått, det var ju uppenbart, så jag skrev lite mer förklaring mest för andra som hittar denna tråd. Jag vet att det finns många som önskar att de snappat alla dessa detaljer redan när de reglade upp sina väggar, jag själv är glad att jag hade fått lära mig i tid, dock fick jag sen lära mig värdet av lite ytterligare övermått.

Men till TS, ta du upp lite extra, ja. Men försök att begränsa det till just bara lite. Men blir det lite för mycket så är det ju aldrig värre än att man får sala på med lite material sen. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.