V
En rödfärgad trävilla med en oöverbyggd gul ytterdörr, omgiven av en gräsmatta med löv och två omkullvälta cyklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan! skulle verkligen behöva lite inspiration/tips vad jag ska bygga för nått som skyddar min ytterdörr!öppen för alla förslag och dom motas med tacksamhet!när detta är gjort ska jag ge mig på hallen/golvet innanför dörren förhoppningsvis innan kylan kommer.more to come bor i värmland
tack på förhand//jeppe
 
Ett pulpettak är ett enkelt alternativ som skulle passa bra, ger ett rent intryck.

Så här ser min entré ut..

Rödmålat hus med entré med blå dörr, trappa och dekoration, samt svensk flagga. Reflecterar diskussion om pulpettak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V
hej tack för svar vad tros om en större taklösning hade det funkat?hur högt ska man bygga?
 
Bilden ljuger lite pga perspektivet.
Jag har takhöjd 2450mm i framkant och 2700mm mot vägg.
Med en 2100mm hög dörr blir det för mig bra proptioner.

Så beroende på hur hög dörren är så får du mäta lite och se vad du tycker blir bäst.
Sedan är det också beroende på hur djup entré du vill göra som avgör vilken lutning du får med tanke på val av höjd i framkant och mot vägg..

Lutningen syns bättre från sidan.
Entrédörr med lutande taköverbyggnad mot en rödmålad vägg, visande dörrproportioner och lutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V
har funderat om en taklösning som har samma vinkel som taket ovanför hade blivit snyggt?kanske gjort det långt?
 
Det skulle absolut se och bli mer "arbetat".
Kanske tom ha svarvade stolpar i framkant och ett staket på sidorna så det blir mer en klassisk bro/farstukvist...

Men att ändå hålla den relativt enkel ut för mycket sirligheter.

Tex.
Skiss av husfasad med en enkel entré och koncept för svarvade stolpar och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V
tja!
tack för inspiration du är duktig o teckna!
funderar o dra ut stolparna till kanten, hade det funkat estetiskt tror du?
på så vis även få samma taklutning som ovan.
men kommer nog köra på detta!
Med vänlig hälsning o tack
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Tack, kul att kunna inspirera...

Ett litet överhänng på taket är aldrig fel, kan bli att se lite yxigt ut annars.

Oavsett vilken stil du väljer kommer en ny entré göra huset än mer inbjudande ut.
Jag skulle precis som du senast skriver gå på alt 2 dvs det jag nu ritade för det kommer kännas mer klassiskt och passa huset bättre än ett pulpettak.
Sedan om du väljer svarvade stolpar är det alltid kul om du kan återanvända gamla, gärna som är lite olika i sig. Ger det hel mer charm, iaf i mitt tycke.

Lycka till (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.