Hej, jag håller på att bygga ett förråd mot garaget, har problem med hur jag ska fästa balken mot fasaden, limträstolpe går ju men helst vill jag slippa det.
Någon som har kunskap hur man ev kan lösa detta ?

Förrådsbyggnation mot garagets vitmålade fasad med en fristående limträstolpe och snedsträva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis byggd trästomme för ett förråd med synlig isolering och vindskyddsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag antar att du tänker använda en limträbalk som nockbalk som i sin inre ände ska vara upplagd på garageväggen på något sätt? För att det ska vara möjligt utan en särskild stolpe, måste det finnas en regel bakom garagets panel som du kan använda för infästning av någon sorts vinkelbeslag.
 
Hej och Tack, jo jag ska ha öppet upp till nock och då behöves det en balk som blir bärande i takkonstruktionen, vad tror ni om en kort limträbalk ca 60 cm mellan reglarna i garaget som man fäster balken till taket ?
 
Det kan säkert fungera, men den behöver beräknas, även med hänsyn till infästningen.
 
Ok,,ska forska hur man beräknar och vad som krävs. Tack
 
Om du talar om hur stort förrådstaket ska vara och vilken lutning det ska ha, så kan jag hjälpa dig.
 
Många Tack ! Förrådet är 5,30 X 2,70 och taket blir ju något större, lutningen vill jag ha samma som garaget som du ser på bilden, vet ej lutning men kan ta reda på det.
Tänkte först ha takpannor men kanske plåt blir lättare så hjälper det kanske för bärigheten.
 
Lutningen verkar vara över 30 grader i så fall är den av intresse. Största taklasten är snö, så plåt eller tegel spelar ingen roll.
 
Om jag sätter en kort limträbalk mellan reglarna in garaget och sen ställer limträbalken på den och sen en till kort limträbalk bakom som håller den i ändan "svårt att förklara" kanske håller
 
Lasten på nockbalkens ände kan bli upp mot 7 kN dvs ca 700 kg. Det är inte dimensionen på den balk du sätter mellan garageväggens reglar som är viktig utan dess infästning. Vad som är möjligt beror ju på hur det ser ut på garageväggens insida.
 
Hej och Tack! Limträbalken jag använder är 45x270, både som nockbalk och "bärbalk" i garaget så jag tror det håller, frågan är om reglarna i garaget håller 45x140 ?
Bifogar bilder hur jag tänkt, där limknekten sitter tänkte jag sätta en balk som "lock" .


Otydlig bild av en träkonstruktion med limträbalk och reglar i ett byggnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Limträbalk 45x270 använt som nockbalk och en limknekt monterad mellan två stolpar i ett garagebygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det allra bästa vore om den korta limträbalken kunde vila i bägge ändar på en extra 45x95 regel som går hela vägen ner till syllen och som ligger an mot de befintliga stående reglarna. Tvärbalken behöver egentligen inte vara så kraftig men eftersom du har en sådan bit tillkapad är det ingen nackdel.
 
J justusandersson skrev:
Det allra bästa vore om den korta limträbalken kunde vila i bägge ändar på en extra 45x95 regel som går hela vägen ner till syllen och som ligger an mot de befintliga stående reglarna. Tvärbalken behöver egentligen inte vara så kraftig men eftersom du har en sådan bit tillkapad är det ingen nackdel.
Ok. Går ej att få dit en balk ner till syllen och då är väl ändå lösningen en limträpelare utanpå garageväggen
 
Om det inte går att få ner stolpar till syllen, kan du nöja dig med att fästa in limträt i de omgivande reglarna. Dels två kraftiga vinkeljärn nertill, dels ett antal kraftiga skruvar genom de stående reglarna. Sammanlagt måste skruvarna klara 700 kg + marginal, dvs minst 1000 kg i last tvärs längdriktningen. Franska skruvar blir nog bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.