Hej, behöver er expertis lite här :)

Istället för att sätta upp en vanlig hatthylla på den plats som är avsedd för detta i vår nya bostadsrätt så har jag tänkt att sätta upp ett hyllplan av 18 mm vit spånskiva och i underredet av detta hyllplan skruva fast ett 25 mm kromat stålrör med fyra rörhållare som klädstång.

Tanken är att utnyttja så mycket förvaringsyta som möjligt. Både genom att maximera bredden på klädstången och på höjden med ett rejält hyllplan. Utrymmet där hyllplanet ska passas in är ett ca 101,5 cm brett utrymme mellan en garderob och en gipsvägg. Tanken är att skippa hyllkonsoler och istället bära upp det 40 cm djupa hyllplanet med hjälp av trälister eller liknande fästa i garderoben till vänster, den bakre väggen och den högra väggen. Garderobens sida är gjord utav klassisk 16 mm vit spånskiva och väggarna är av gips med reglar bakom.

Det jag är rädd för är:
1. Att hyllplanet inte kommer att klara av belastningen av förvaringen som ligger ovanpå och från klädstången och därmed "sjunka ner" i mitten över tid.
2. Att stålrörets infästning i hyllplanet inte kommer klara tillräckligt många jackor och därmed rasa ner. Dvs att spånskiva inte räcker för att fästa klädstången i ordentligt.

Vad tycker ni?
Är det galenskap att försöka detta med ett hyllplan av spånskiva? Är MDF eller en massiv träskiva ett bättre val? (Varför jag vill köra på en spånskiva är för att de flesta färdiglackade hyllplanen verkar vara gjorda av det materialet. Lätt att få tag i och jag slipper måla. Det blir även svårt att matcha samma finish som garderoben om man ska måla.)

Vad ska jag använda för trätyp för att bära upp hyllplanet (gärna redan färdiglackerade i vitt likt hyllplanet)? Går det att använda salningslist? Likt:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...lningslister/salningslist-furu-19x27mm-helvit
Kanske för klent för att bära hyllplanet och klädstången? Måste jag tänka om och använda konsoller?

Kommer ett hyllplan av spånskiva hålla för en klädstång med ett gäng tunga vinterjackor? Detta är stången:
https://www.fredells.com/farg-inred...ingssystem/dp-ror2200krom25x1000mm--001680296
Och de är tänkta att fästas med 2x2 av dessa respektive rörfästen:
https://www.fredells.com/farg-inred...orhallare759s-25krom2stsb-759s-252p-001680317
https://www.fredells.com/farg-inred...ssystem/rorhallare759o-25krom2st-sb-001680315

Tacksam för all hjälp jag kan få här!
 
BirgitS
Bokhyllor, där hyllplanen är gjorda av spånskivor, brukar svacka på mitten om de är bredare än 80 cm, och även vid den bredden om man belastar dem med riktigt tunga böcker som uppslagsverk.
 
  • Gilla
fireon
  • Laddar…

Bästa svaret

18 mm spånskiva är alldeles för klen för det breddmåttet och heller inte lämplig för klädstångsbeslag som skruvas underifrån (om du inte använder genomgående bult och mutter). Använd en limfogsbräda som du målar vit istället. Salningslisten fungerar säkert med tillräckligt många och långa skruvar. Sätt en öppen rörhållare för stången på mitten också.
 
  • Gilla
fireon och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen! Jag kommer att köpa 27 mm tjock limfog i furu istället samt planhyvlad furu för bärlisterna. Det borde bli tillräckligt tjockt för att få det att hålla.

Någon som har tips på vit färg för att få en bra och slitstark yta?

Var kanske lite svårt att se att det var två länkar längst ner men planen är att sätta två ändrörhållare och två centrala rörhållare så att stången får fyra fästpunkter.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Alcros Servalac alt Jotun är bra och tålig snickerifärg som ger en snygg finnish..
Använd en bra grund el kvistlack så slipper du dom genomslagen från limfogen (om du inte köper en prima sortering utan kvist dvs)
 
  • Gilla
fireon
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Alcros Servalac alt Jotun är bra och tålig snickerifärg som ger en snygg finnish..
Använd en bra grund el kvistlack så slipper du dom genomslagen från limfogen (om du inte köper en prima sortering utan kvist dvs)
Tack!
 
Vitmålat hyllplan och klädstång av gran monterade på vägg med jackor och en halsduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hylla och klädstång i vitmålat trä med kläder på galgar och förvaringslådor ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här blev resultatet!

Bauhaus sågade till hyllplanet av 27mm gran. Använde resterna som reglar.
Målades med två lager kvistlack och tre lager snickerifärg från Jula som jag blev mycket nöjd med. Inga kvistar syns och ytan är enormt slitstark.
Skruvades fast ordentligt och jag valde att bara använda två rörhållare för klädstången då det kändes enormt stabilt eftersom de fästes i massivt trä.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Kung Louie och 3 till
  • Laddar…
F fireon skrev:
[bild] [bild]

Så här blev resultatet!

Bauhaus sågade till hyllplanet av 27mm gran. Använde resterna som reglar.
Målades med två lager kvistlack och tre lager snickerifärg från Jula som jag blev mycket nöjd med. Inga kvistar syns och ytan är enormt slitstark.
Skruvades fast ordentligt och jag valde att bara använda två rörhållare för klädstången då det kändes enormt stabilt eftersom de fästes i massivt trä.

Tack för hjälpen!
Snyggt! (y)
 
  • Gilla
fireon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.