Hej!

Precis fått veta att vi fått en bra tomt tilldelad oss till vårt framtida tänkta nybygge!

Förutsättningarna för huset får vår del (2 vuxna, 2 barn 7 & 5 år) är:
En planshus, vinkelhus H format. 2 "flyglar", kök och entré i mitten. Sadeltak. Ryggåstak i vardagsrummet.
Ca 180-190 m2.
Carport.

Har fastnat för planlösningen som Anebyhus, Symmetri har. Bifogar planlösningen så kan vi jämföra synpunkter om den här, jag har mina funderingar kring ändringar som bör göras, men det kan vi ta om vi får igång en diskussion!
 
  • Ritning över enplans vinkelhus med sadeltak, fyra sovrum, vardagsrum med ryggåstak och carport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ska man man kunna diskutera planlösningar på ett bra sätt behöver man veta väderstreck och hur tomten ser ut i förhållande till granntomter så att man kan försöka undvika direkt insyn i sovrum och få sovrum som blir väldigt varma på sommaren.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ska man man kunna diskutera planlösningar på ett bra sätt behöver man veta väderstreck och hur tomten ser ut i förhållande till granntomter så att man kan försöka undvika direkt insyn i sovrum och få sovrum som blir väldigt varma på sommaren.
Absolut, håller helt med! Bifogar en tomtkarta där tomt C är den jag blivit tilldelad. Tomterna C och D ligger lite högre än B och A, samtidigt som tomt C ligger något lägre än de befintliga husen som syns på bilden. Det blir ingen genomfart som det ser ut som på bilden, utan den befintliga vägen kommer göras om till en gång och cykelväg vilket innebär att det inte kommer gå att köra in med bil från östra hållet. Hoppas det ger en bättre bild av utgångsläget!

Placering av huset kan jag också behöva hjälp med, ska man placera husets framsida mot Nord/Väst där infarten till tomten är tänkt, eller ska man vrida husets framsida mot Söderläge?
 
  • Kartbild som visar tomtindelning med tomterna A, B, C och D markerade, en infart och en planerad gång- och cykelväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det blir jättebra med entrén mot den sida infartspilen pekar på, då får du vardagsrummet i söder och de flesta sovrummen i norr.
 
Det där är ju ett enormt hus. Känns det inte lite trångt med carporten där precis utanför dörren. Dubbelcarport? Ska ni ha ett garage, förvaring av trädgårdsutrustning etc?
 
Ganska bra planlösning med tydligt uppdelade funktioner. Men placeringen av TVn i vardagsrummet verkar helt värdelöst, hur ska man få till en vettig betraktningsvinkel där? Kanske ett mindre problem, men ändå...
 
BirgitS
Har ni funderat på ett tvåplanshus så att ni kan få en balkong i väster med kvällssol som är mer insynsskyddad än en uteplats mot gatan?

Hur många kvm är tomten?
 
Jag tror det blir jättebra med entrén mot den sida infartspilen pekar på, då får du vardagsrummet i söder och de flesta sovrummen i norr.

-
Ja, det lutar åt det dels pga praktiska skäl som har med infarten till huset att göra, dels att baksidan av huset där vardagsrum samt kök ligger, får en glimt av havet som är 150m från tomtgräns.

Det där är ju ett enormt hus. Känns det inte lite trångt med carporten där precis utanför dörren. Dubbelcarport? Ska ni ha ett garage, förvaring av trädgårdsutrustning etc?


- enormt och enormt, ca 190 m2. Vilket såklart är ett stort hus, men inte till nån överdrift tycker jag. Stora öppna ytor med en flygel till barnen och en till vuxna! Carporten är jag också lite tveksam till. Visserligen har vi ett garage idag som endast används till förvaring, men det är just det som blir problemet om man väljer att inte bygga ett garage, vart ska alla prylar förvaras? Alternativet är en enkel friggebod, men det känns inte som en vidare bra lösning. Ska man kanske skippa carport och bygga ett garage istället?

Ganska bra planlösning med tydligt uppdelade funktioner. Men placeringen av TVn i vardagsrummet verkar helt värdelöst, hur ska man få till en vettig betraktningsvinkel där? Kanske ett mindre problem, men ändå...

- Som du själv säger, ett mindre problem, självklart ska det dock tas i beaktning. Film, tv osv är det hyfsat stort intresse, så det måste bli bra!

Har ni funderat på ett tvåplanshus så att ni kan få en balkong i väster med kvällssol som är mer insynsskyddad än en uteplats mot gatan? Hur många kvm är tomten?

- Tvåplanshus är inte aktuellt för oss, vi har 1,5 plan i dagsläget och vi känner att vi tröttnat på den planlösningen. Ovanvåningen används endast när barnen ska sova, sen är det såklart olika för alla, många gillar naturligtvis den lösningen och sina fördelar precis som du säger med en bättre lösning på kvällssolen som man såklart vill åt! Tomten är på 1500 m2.
 
En hel del prylar som ni har i dagens garage används säkert inte och ni kan nog göra er av med dom. Men förvaring för skidor, takbox etc. Bör man ändå ha
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En hel del prylar som ni har i dagens garage används säkert inte och ni kan nog göra er av med dom. Men förvaring för skidor, takbox etc. Bör man ändå ha
Absolut finns det saker som går att slänga, men förvaringsmöjligheter är ett måste. Vill helst dock inte behöva bygga ett garage då det påverkar budget för mycket. Svårt det här.
 
BirgitS
Fundera på fönstersättningen i barnsovrummen, det ser något konstigt och opraktiskt ut när garderoben är mitt på långväggen.
Kanske byta plats på diskhon och DM så att det blir kortare väg från matbordet till DM och då har man ju lämpligen rena tallrikar och glas bredvid UM för att få dem nära både DM och matbord.
Jag skulle byta plats på TM och tvätthon eftersom jag använder TM oftare än hon.
Hänga om dörren till barnens badrum för det är väl vanligare att man kommer uppifrån när man ska till det badrummet än nerifrån.

Jag tycker det är lite synd att uteplatsen hamnar i sydost eftersom en sån där vrå kan bli mycket varm om den är i söder eller sydväst vilket jag uppskattar för då kan man sitta där redan i februari/mars med eftermiddagskaffet.
Finns ingen naturlig uteplats med kvällssol.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fundera på fönstersättningen i barnsovrummen, det ser något konstigt och opraktiskt ut när garderoben är mitt på långväggen.
Kanske byta plats på diskhon och DM så att det blir kortare väg från matbordet till DM och då har man ju lämpligen rena tallrikar och glas bredvid UM för att få dem nära både DM och matbord.
Jag skulle byta plats på TM och tvätthon eftersom jag använder TM oftare än hon.
Hänga om dörren till barnens badrum för det är väl vanligare att man kommer uppifrån när man ska till det badrummet än nerifrån.

Jag tycker det är lite synd att uteplatsen hamnar i sydost eftersom en sån där vrå kan bli mycket varm om den är i söder eller sydväst vilket jag uppskattar för då kan man sitta där redan i februari/mars med eftermiddagskaffet.
Finns ingen naturlig uteplats med kvällssol.
Bra tankar kring kök och barnen rum, ska kollas upp mer noggrant, det här är ju rakt av den ritning det här husföretaget gjort till det här huset. Bekymret med uteplats för kvällssol återstår, får inte till nån bra lösning på det. Känns konstigt att vrida huset så att baksidan vätter mot söder, då blir infarten till huset knepig och utsikten försämras.

Jag har några egna tankar som jag tänkte lufta.

- Mediarummet i stora vardagsrummet känns som en onödig yta, ska möjligtvis vara för att gömma bort all teknik och sladdar som krävs för högtalare, mediaboxar, förstärkare, osv. MEN, av den ytan som då skulle försvinna, så tänkte vi att badrummet i anslutning till sovrummet kan göras något större. Vi vill ha ett stort badrum, ca 8m2, med plats för stor dusch, 2 handfat, toalett, bra förvaring av handdukar. Men kan det se konstigt ut med en vägg på ca 1 meter till vänster när man går in till sovrummet? Eller ska man göra badrum av hela mediarummet, vilket då blir 13 m2!!, spara den sneda väggen till mediarummet för att där sen kunna placera en kamin som vi också vill få in.
 
Eftersom ni har två barn behöver ni bara 3 sovrum? Är det fjärde tänkt som gästrum/arbetsrum?
Om ni har ett riktigt stort mediaintresse kanske det kan vara vettigt att ta bort allrum i korridoren, göra ett hus med en riktig korridor och sedan ett separat mediarum?

Tycker egentligen det är bättre att starta från scratch med de rum man behöver som "boxar" och sen bygga ihop dom på en planlayout av tomten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Rent spontant så tycker jag det är lite för mycket gångstråk, tex till allrummet men även till Master. 3 WC känns lite overkill? Även om det såklart är skönt att ha!

Lösningen med ett ev. mediarum i vardagsrummet känns sjukt konstig om man inte väljer ett mediarum! Så det hade jag valt till. Alternativt hade jag gjort ett stort badrum där istället med dörr ut mot "korridoren" och inte haft ett privat badrum. Hade man valt att göra så, så hade man dessutom kunnat dra ner på badrummet i barnavdelningen och få ut ett större allrum där (y)

Om vi då tänker att man väljer att låta Master avdelningen vara som den är men då även gjort ett mediarum så tycker jag att 3 sovrum i barnavdelningen känns onödigt? Ni kanske funderat på fler barn iofs. Men isåfall hade man kunnat göra som så att Sovrum 1 blir badrum istället, tar bort det befintliga badrummet och flyttar ner alltsammans. Då blir inte vinkeln fullt så stor, korridoren försvinner nästan helt och allrum + de 2 andra sovrummen lämnas oförändrade i layout :)
 
BirgitS
O Ovanskogs skrev:
Bekymret med uteplats för kvällssol återstår, får inte till nån bra lösning på det.
Det kanske är ett tecken på att det är fel hus för den tomten.

O Ovanskogs skrev:
- Mediarummet i stora vardagsrummet känns som en onödig yta, ska möjligtvis vara för att gömma bort all teknik och sladdar som krävs för högtalare, mediaboxar, förstärkare, osv. MEN, av den ytan som då skulle försvinna, så tänkte vi att badrummet i anslutning till sovrummet kan göras något större. Vi vill ha ett stort badrum, ca 8m2, med plats för stor dusch, 2 handfat, toalett, bra förvaring av handdukar. Men kan det se konstigt ut med en vägg på ca 1 meter till vänster när man går in till sovrummet?
Om ni gör badrummet typ en 1 meter bredare så skulle jag flytta väggen med sovrumsdörren uppåt också. Det gör att dörren till badrummet kan flyttas mot mitten av badrummet och då går det mycket bättre att "möblera" badrumsväggen mot KLK.

O Ovanskogs skrev:
spara den sneda väggen till mediarummet för att där sen kunna placera en kamin som vi också vill få in.
Det finns väl många ställen där en kamin kan stå på ett bra sätt så just den sneda väggen behövs ju inte för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.