Hej!

Vi har ett avtal, (ABS09) för ett nybyggt radhus, som enligt specifikation ska levereras med fabriksmålade fönster.

Entreprenören har dock på eget initiativ målat över fabriksmålningen, med argumenten att fönstren hade gulnat och att de har rätt att göra bättringsmålning.

Målningen ser verkligen inte bra ut och vi tycker att de har förstört fönstren genom att måla dem så slarvigt. Entreprenören hävdar å andra sidan att vi får en bättre produkt. Vi kan dock inte få några svar på hur målningsarbetet är utfört, så vi har svårt att se några fördelar alls.

Vad säger ni som kan det här med målning? Är det alltid så att ett fönster som handmålats på plats anses vara en bättre produkt, eller finns det något man måste ta extra hänsyn till när man målar över en hård fabriksmålad yta för att få målningen snygg och hållbar?

Det skulle också vara intressant att höra om det finns andra som har liknande erfarenheter, eller om det finns något generellt att säga om hur man borde göra för att få ett bra och hållbart slutresultat när man handmålar fabriksmålade fönster.

Tack på förhand!
 
Låter väldigt märkligt att fönstren skulle ha gulnat, det gör ju aldrig normala fönster. Dom har troligtvis försökt dölja någon skada?
 
  • Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är nog vad vi också misstänker. Att fönstren hade gulnat beror, enligt entreprenören, på att de har använt forcerad högtemperaturstorkning med värmemattor för att ta bort fukt i bjälklag och att fönstren då gulnat av värmen i huset, men det är något som även fönsterleverantören håller för osannolikt.
 
Jag behövde måla om ett fabriksnytt fönster som jag råkade spilla lite fogskum på... Jag var novis och visste inte att det satte sig så in i helve**. De kanske har råkat göra något sådant..? (Detta var vid en av mina första hemmarenoveringar. )
Det blir gula fläckar kvar efter fogskum hur mkt jag än försökte gnugga och gno...
 
H
Vilken färg levererades fönstren med, 0502-Y?
Kanske har dom målat med 0500-N för att fönstren upplevdes som gula när allt annat var en annan fägnyans av vit.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Låter väldigt märkligt att fönstren skulle ha gulnat, det gör ju aldrig normala fönster. Dom har troligtvis försökt dölja någon skada?
Är inne på din hypotes med att de klantat till det vid montage eller att virket som är av snabbväxnde trä börjat spricka av sommarens torka.
 
Frågade sp fönster vad deras garanti var och dom svarade stolt 10 år. Frågade därefter vad garantin på fabriksmålningen var. 2 år. Sen fick jag förklarat för mig att självklart ska fönsterna ha en runda färg inom 2 år. Detta gäller utsida och även stommen under aluminiumsbeklädda fönster. Inget med ev gulnad av insida utan mer en anekdot

Ont: ge firman en ny chans att måla om? Ev byt fönstret i värsta fall? Men skador ska ju skäligen ordnas men det ska ju inte se ut som fan efter.
 
Dom kunde väl lämnat in dom till en sprutmålare istället så hade de fortfarande vart som nya.. och färgen hade hållt längre än 2 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.