Hej!

Vi köpte oss en tomt i våras och valde husleverantör relativt kort därefter. Vi ansökte om bygglov strax innan sommaren. Bygglovet beviljades under andra halvan av sommaren, men vi fick sätta vår fot på tomten först nu i början av oktober pga. att väg- och VA-arbeten inte var klara i området förrän då. Vid tillträde upptäckte vi att vår tänkta infart till garaget (som vi fått beviljat bygglov för) dels har en gatubelysningsstolpe i en ganska dum position i förhållande till infarten samt en trottoarkant i normalhöjd, dvs. omöjligt att ta sig över med något annat än en hyfsat hög SUV. Jag skulle nog påstå att markentreprenören missat eller helt enkelt inte visste att det fanns ett beviljat bygglov som visade på att det skulle vara en infart där.

Till saken hör att vi fick välja vilken sida av tomten vi ville ha infarten på, då tomten gränsar mot två gator (hörntomt alltså). Vi valde då att placera infarten mot väg X, men resterande tomter på gatan kommer att ha sin infart/utfart mot väg Y. Innan vi skickade in bygglovsansökan så labbade vi en hel del med hur vi skulle ha infarten, och kom fram till att garaget inte "stör" resten av tomten lika mycket om det står i det övre hörnet. Tomtgränserna mot väg Y saknar GC-väg, så ingen trottoarkant där mao.

Jag ringde kommunen och frågade hur vi kunde lösa detta då schaktningen inför husleverans förhoppningsvis kommer igång innan jul om husleverantören håller sig till den tänkta planen. De erkände att den tänkta infarten låg lite dumt till, men bygglovet är ju ändå beviljat. De gick med på att titta efter en lösning utan att vi ska behöva göra om bygglovet och kom upp med detta:

Markplan och förslag till infart för nytt garage på hörntomt med märkt gatubelysning och VA-service.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De gav som förslag att flytta infarten till vänster om gatubelysningen (se bild), vilket skulle funka då ytan finns för att manövrera bilen framför garaget. Då slipper de dessutom att flytta stolpen. Kruxet är att de vill att vi betalar dem 25000kr ex moms för att sänka trottoarkanten. Jag har svarat att vi tycker att det är märkligt att vi ska behöva stå för hela kostnaden när någon (kommunen/entreprenören) helt missat att ta hänsyn till infarten eller ens hört av sig till oss. Har dock inte fått svar på mitt senaste mail, så jag lånar forumet lite under tiden. ;)

Hur skulle ni andra ha gjort i denna situation? Är det bara att se glad ut och betala för att få det överstökat, eller kan man bestrida kostnaden och hänvisa till att bygglovet redan är beviljat och att de ska stå för kostnaden? Vill helst inte skapa en långdragen process av det hela nu när huset är beställt, men det känns ju lite bittert att betala för något som man tog för givet skulle finnas där..

//Björn
 
Det blir ingen enkel match att köra in i garaget från den röda infarten vill jag påstå. Varför kör ni inte in på andra sidan lyktstolpen, det ser mycket enklare ut.
 
Om dom fortfarande håller på med gatuarbeten i området så traska bort och hör med gubbarna om du kan bidra till kaffekassan mot att dom lägger en sträng asfalt mot trottoarkanten. För en tusenlapp borde du få en väldigt fin kantlös infart tänker jag. Gällande lyktstolpen så blir det jobbigare. Personligen hade jag gjort en rejäl infart till höger (i bilden sett) hela vägen till tomtgränsen. Perfekt att ha en extra parkering snett framför/bredvid garaget.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Fasa kantsten själv är inget större jobb, om man sen får är ett annat problem. Frågar man inte kan dom inte säga nej.
 
Givetvis kan inte kommunen (eller annan väghållare) vänta tills alla tomter i ett område blivit bebyggda innan man bygger klart vägar och sätter kantsten och placerar ut lyktstolpar. Oftast kommer vägarna först, och när så ett hus ska byggas och en infart ska skapas, så är det byggherren till huset som får bekosta alla arbeten för att få till infarten - det kan handla om att byta ut kantsten eller flytta på en lyktstolpe. Jag ser inget konstigt i det.

Däremot tyckar jag att du bör ta strid för att få infarten rakt utanför garaget, om det inte finns något som hindrar det i form av olämpliga marklutningar, trafiksäkerhet eller liknande.
 
Redigerat:
Stolpen måste bort. Du kommer ångra dig resten av livet annars. Det är helt klart ivägen både när du kör in och backar ut
 
  • Gilla
Grillo och 2 till
  • Laddar…
harry73
Garaget är 5m bred, så lite utrymme har du att komna in på din tänkta infart i alla fall.

Sedan är normalkantstensvisning 10 cm och då räcker det med en bräda längs kantstenen att komma in. Eller så fasar man av kanten.
Nu har du troligtvis mer kantstensvisning eftersom de ska lägga ett lager asfalt till när allt är färdigt.
Att bara fylla upp med asfalt kan påverka dagvattenavrinningen, och det är inte så smart.
 
Tack allesammans för era svar! Kommunen hänvisar till att bygghandlingarna för gatorna funnits offentliga redan innan de startade med byggnationen. Vart de handlingarna befinner sig är dock otydligt, jag får nog leta runt på kommunens hemsida en stund..

Dvs. att sänka trottoarkanten för nog vi stå för hursomhelst, men vi kanske kan hitta alternativ till en sänkt trottoarkant som några av er nämnt tidigare. Bäst är kanske att vänta tills husbygget är klart för att se hur det känns i praktiken att ha en infart där innan vi eventuellt tar dit kommunen för att fixa.

Ska försöka uppdatera här med hur det går!
 
  • Gilla
Äppelblomma
  • Laddar…
Om garaget vrids så det löper parallellt med den "sneda" (övre högra) delen av tomtgränsen ser det ut att bli en ganska behaglig lösning men det kräver säkert ändring av bygglovet.
 
G Guson skrev:
Om garaget vrids så det löper parallellt med den "sneda" (övre högra) delen av tomtgränsen ser det ut att bli en ganska behaglig lösning men det kräver säkert ändring av bygglovet.
Tyvärr krävs det att vi ändrar i bygglovet, och det fanns även en brunn i GC-vägen där (fick jag veta idag, hade helt missat den när jag kollade på tomten) som gjorde att vi blev tvungna att flytta infarten.
 
Vem har upprättat nybyggnadskartan?

Är det kommunen går det försöka lyfta frågan om att kommunen borde samordnat sina verksamheter så placering av stolparna skulle framgått på din karta.

Vad är kostnaden för att flytta stolpen?
 
hsd
Ser inget stort problem med lyktstolpen men trottoarkanten måste fixas
Kommunen har projektetat området samt beviljat bygglov, så det ligger på kommunen att ordna byte av kantsten ,lägg en planka där när det är inflyttningsdags och ring lokaltidningen -ta samtidigt upp stolpplaceringen så kommer det att ordna sig utan kostnader för Dig eller om Du vill strida mot stolpskottet på kommunen så tar Du advokathjälp omgående men det kommer att kosta lite
 
Jag förstår inte varför en brunn skulle vara ett skäl att flytta infarten? det går väl jättebra att köra över ett brunnslock eller en galler-rännstensbrunn? Nej, jag tycker fortfarande du ska få till en så rak infart från garaget som möjligt, och se till så att stolpen flyttas. Men jag tror ändå att du får betala för det, som jag redan förklarat. Det är inte kommunen (läs: alla skattebetalare) som ska betala för att flytta stolpar eller sänka en trottoar så snart en fastighetsägare någonstans i kommunen ska bygga ett nytt garage.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
A Alias_Olle skrev:
Vem har upprättat nybyggnadskartan?

Är det kommunen går det försöka lyfta frågan om att kommunen borde samordnat sina verksamheter så placering av stolparna skulle framgått på din karta.

Vad är kostnaden för att flytta stolpen?
En på kommunens GIS-avdelning, så de borde ju ha all data tycker man, men som du säger borde det ju funnits med på kartan. Vägar, stolpar mm beslutades det om i fjol och kartan fick vi i april i år. Någon kostnad för stolpen har jag inte fått, men det lär ju inte vara gratis..
 
Inser att jag måste avsluta denna tråd. :) Det löste sig så att vi fick infarten till vänster om stolpen, dvs rakt framför garaget, även om infarten hamnar på en del "naturmark" som ägs av kommunen. Vi frågade om de kunde asfaltera själva uppfarten vilket inte var några problem, så vi fick en offert på detta och godkände. Totalt betalade vi drygt 14000kr för avjämning av marken framför garaget, nytt bärlager, nedsänkt trottoarkant och asfalt på detta. Ca 7x4m totalt. Inte i närheten av det vi räknade med från början när de tog upp detta, så vi är nöjda! Nästa steg blir att jämna ut grushögen som blev över efter avjämningen så att man kan ställa en bil alt. cyklar bredvid garaget vid behov då det "bara" får plats en bil på uppfarten (räcker för oss i nuläget).

Kan lägga upp en bild om jag hittar.
 
  • Gilla
Patrik440 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.