Hej! Jag blandar egen linoljefärg till målning av fasad utomhus. Receptet är simpelt enkelt: rå linolja, zinkvitt 10% och pigment. Min fråga är: era erfarenheter av linolja när det gäller hållbarhet, mögelpåväxt efter några år? Jag målar tunt, all tidigare slamfärg (Falu) är bortskrapadoch fasaden är tvättad med alg o mögeltvätt. Torktid mellan lagren färg: 2 veckor.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Claes Sörmland
Var har du hittat receptet baserat på rå linolja?

Annars beukar de vara baserade på kokt linolja alternativt rå linolja blandat med standolja.
 
M Maria letar tomt skrev:
Hej! Jag blandar egen linoljefärg till målning av fasad utomhus. Receptet är simpelt enkelt: rå linolja, zinkvitt 10% och pigment. Min fråga är: era erfarenheter av linolja när det gäller hållbarhet, mögelpåväxt efter några år? Jag målar tunt, all tidigare slamfärg (Falu) är bortskrapadoch fasaden är tvättad med alg o mögeltvätt. Torktid mellan lagren färg: 2 veckor.
Det jag använder är koktinolja från Tyskland, skall var bra enligt vissa. Jag rör ut zinken och pigmentet i lite terpentin till en pasta sedan på med oljan i en tunn stråle. Målade en hel lekstuga med den combon tre fyra tunna stryckningar.. Efter 5 år hade jag ingen flagnande färg eller svarta prickar annat än på takets under sida på råsponten som inte var helt täkt med färg. År 2 strök jag fasaden med koktlinolja med en skvätt terpentin i för att bygga upp lystern på ytan. Löjligt billigt var det med tror jag betalade 600kr för al färg. Flyger hade kostat nästan det 3
tre dubbla med grund färg och grundolja..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.