Installerade ny handfatsblandare igår o när äntligen började närma mig slutet visade det sig att den nuvarande övergången funkade såklart inte :oops:.
Ngn som är klokare än mig (vilket Ni alla är) kan säga vilken övergång jag behöver genom att bara titta på bilderna på nya blandarens "fattning":
Närbild på en hand som håller en vattenledningsanslutning framför en handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenledningens "fattning" (OBS! fortfarande ihopskruvad med den gamla blandaren på bilden): En nyinstallerad handfatblandare med flexibel vit avloppsslang och metallanslutningar under handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


All hjälp är tacksam då jag börjar bli trött på att "det är inte bara", vilket man önskade det vore när ska göra det själv som den singeldamen man är och vill därmed klara sig själv.... Går sådär emellanåt och allt som oftast :thinking::rofl:.
 
Redigerat:
den gamla blandaren ser ut att ha slangändar med slätändar och då monterat på samma sätt som ett rör i en klämringskoppling. Din nya slang har vanlig gänga och ska monteras i sådan avsedd koppling. Kanske finns sådana som är av samma fabrikat som de du har så du bara kan dela dem och montera den nya halvan. Annars får du kapa rören och montera en ny komplett koppling. Gängorna i vanliga klämringskopplingar är sällan anpassade för att montera nån vanlig anslutning på.
 
S Stefan1972 skrev:
den gamla blandaren ser ut att ha slangändar med slätändar och då monterat på samma sätt som ett rör i en klämringskoppling. Din nya slang har vanlig gänga och ska monteras i sådan avsedd koppling. Kanske finns sådana som är av samma fabrikat som de du har så du bara kan dela dem och montera den nya halvan. Annars får du kapa rören och montera en ny komplett koppling. Gängorna i vanliga klämringskopplingar är sällan anpassade för att montera nån vanlig anslutning på.
Jag förstår inte riktigt för jag är inte så hemma på alla termer du "slänger" dig med ;););). Är det en sådan här jag ska ha typ, eller...?

Metallisk rördel och mässingskoppling, troligtvis en koppling för VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stefan N Stefan N skrev:
Du behöver en slätända på kopplingen på röret.
[länk] (om det är 12mm)
1000 tack. Bauhaus nästa :D.
 
Fast en planadapter förutsätter väl att kopplingen du har verkligen har normal rörgänga och är anslutningsbar mot din nya slang. Det kan vad jag förstår skilja på fabrikat på kopplingen. En del har helt andra gängor.
 
  • Gilla
bassetasse
  • Laddar…
Krilleman
Det sitter ju Vatette kopplingar. Fortsätt med det!

Muttern ovantill är felaktig (inte Vatette).

Dock så tror jag du har en 15-gänga på nya blandare?! Stämmer det?

För dina befintliga kopplingar är 12mm. Och ska det vara planadaptrar i dessa kopplingar ska dessa självklart vara Vatettes egna!
 
S Stefan1972 skrev:
Fast en planadapter förutsätter väl att kopplingen du har verkligen har normal rörgänga och är anslutningsbar mot din nya slang. Det kan vad jag förstår skilja på fabrikat på kopplingen. En del har helt andra gängor.
Du har nog jätterätt. Kom hem med mina två planadaptrar idag o upptäckte är olika dimensioner på gamla o nya blandarens anslutning PLUS att "muttrarna" man skruvar på för att fästa/fixera från respektive anslutning till "övergängskopplingen" är jätteolika,,,,
"Muttern" från min "vattenledning" består av drygt sex "gängningsspår" medans blandarens "gängningsspår" är typ tre bara.... Solklar förklaring vaaa? NOT!

Bilderna kanske förtydligar min "Kalle Anka"-förklaring....

En hand håller en flexibel anslutningsslang bredvid en avtagen metallgängad adapter med olika gängdimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand som håller en blandaranslutning med synliga gängningsspår och mässingskoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.