Vi bor i ett funkishus från 30-talet. Det är trästomme, hönsnät och puts enligt gammal modell. Skicket är dåligt, och nu skall vi renovera. Till frågan; alla verkar tilläggsisolera nu, vet någon hur detta påverkar husets möjlighet att "andas", alltså finns det inte risk för fukt-problem? Vidare; är det någon som har erfa gällande val av isoleringsmaterial?
 
Varför göra nåt bara för att alla andra gör det???

Tillägsisolera skall man väl bara göra om det verkligen behövs.

Så frågan är är det dåligt isolerat idag?

I första hand är det på vinden man skall tilläggs isolera om man skall göra det nånstans.
 
Vi har putsat om en gammal 30-talskåk. Samma förutsättningar. Efter ett par rätt långa samtal med Optiroc (Maxit nuförtiden) så kom jag fram till att använda mineralullskivor som isolering. Cellplast rekommenderades inte pga risk med instängd fukt i ett hus utan diffspärr. Tyvärr är metoden dyrare (pga mycket tjockare putsskikt) än cellplastvarianten.

Vi valde endast 5 cm tjocklek. Dessutom flyttade vi ut fönstren för att inte få insjunkna fönster (asfult!).

Jag tycker ni ska ringa de olika putsleverantörerna och diskutera ERA förutsättningar, för det finns ett flertal olika sätt att putsa och ingen lösning funkar bra till alla hustyper.

Metoden att putsa utanpå en isoleringsskiva vilken har en spänd armeringsmatta är rätt vanlig. Visst sparar men någon slant i uppvärmning, men den mesta värmen försvinner ju uppåt.

Man kan ju dock konstatera att NU är läget att tilläggsisolera ytterväggarna - det blir ju dyrare om ni kommer på det om några år, typ.

 
Tack för era inlägg! Det här med att välja mineralull har jag idag fått höra från annat håll också. Ett skäl jag fått höra, förutom isoleringseffekten, att välja tilläggsisolering är att det är mer "härdigt" mot sprickbildning, vet någon något om det?

 
Jo, det kan nog vara så... Tittar man på hur konstruktionen ser ut, så hängs ju isoleringsskivorna upp av wireförsedda fästen som man skruvar i spräckpanelen. Därefter sätter man punktsvetsat stålnät och kramlor.

Poängen är ju att själva fästet med wiren ska ta upp eventuella rörelser i huset. Sen är ju mineralullskivan död och kommer således inte heller röra på sej under putsen.

Visst funkar det - har gjort så sen 70-talet iallafall. Tror man inte på det så kan man alltid göra på gammalt sätt (reverteringsmatta) direkt på plankväggen...men jag röstar nog på teknikutvecklingen.

---
Jag kan ju avslöja att endast materialkostnaden på en SERPOROC-lösning (5 cm mineralull och 2 cm tjock puts) landade på sköna 300 kr/kvm. Då handlade jag på Beijer Betong, och lyckades tuta i dem att jag var firma. Brädgården jag annars handlar på skulle ha ca 35% mer betalt för exakt samma grejor.

Vad man sen betalar för arbetskostnaden kan ju skilja en hel del...
 
Återigen tack för inlägg. 1000:- + moms per kvadrat verkar vara ett totalpris som återkommer. Detta alltså om ett företag gör det.
 
Jo, det brukar vara standardpris...

Kolla om det ingår ställning inkl rivning och resning i det priset, samt städning av marken. Det kan bli rätt skitigt efter putsningen.

Se också till att låta göra jobbet på exvis hösten när det är svalt ute...Då är chansen att det blir riktigt bra störst. När det är varmt ute måste man jobba fortare och risken är att man missar några skavanker. Var även noga att granska jobbet i släpljus på husets alla sidor. Det är inte förrän då som du ser misstagen (putsskarvar, ojämnheter och färgskiftningar).
 
Återigen, tack för ditt engagemang!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.