Börja med att läsa föreningens stadgar där anges vad som är föreningens ansvar och vad som är medlemmens ansvar. Det vanliga är att medlemmen har ansvar för golvbrunnen.
 
Hej! Jag har en fråga, vore väldigt tacksam för svar! Det har visat sig vara fel i mitt badrum (flyttade in i lägenheten för 13 år sedan, alltså för sent för dolda fel) och det behöver troligtvis åtgärdas för att undvika fuktskada. Detta kan innebära en renovering för 100 000-150 000 kronor. Vet ni vilken slags hjälp som är möjlig att få från sitt försäkrningsbolag?
 
Q
B Bostadsrätt skrev:
Hej! Jag har en fråga, vore väldigt tacksam för svar! Det har visat sig vara fel i mitt badrum (flyttade in i lägenheten för 13 år sedan, alltså för sent för dolda fel) och det behöver troligtvis åtgärdas för att undvika fuktskada. Detta kan innebära en renovering för 100 000-150 000 kronor. Vet ni vilken slags hjälp som är möjlig att få från sitt försäkrningsbolag?
Det får du nog stå för själv. Försäkring täcker endast skador, är de byggfel och så gammalt så får de nog bli från egen plånbok
 
Du verkar inte ha någon fuktskada nu utan är orolig för att det kan bli en skada k framtoden? Vad är det som är fel? Hur gammalt är badrummet? Försäkringsbolag hjälper oftast till om det är konstaterade fel, ersättning minus självrisk igh åldersavdrag.

Edit: hade varit bättre med en tråd.
 
Dolt fel gäller bara fast egendom kan aldrig bli aktuellt i bostadsrätt, då det är lös egendom och inte omfattas av jordabalken.
 
Mikael_L
B Bostadsrätt skrev:
Vet ni vilken slags hjälp som är möjlig att få från sitt försäkrningsbolag?
Är det inte bättre att du frågar ditt f-bolag istället för okänt folk på ett forum som inte ens har en aning om vilket bolag du har?

Men troligen har du inte så mycket, eller ingenting att hämta från f-bolaget. Om alla försäkringar täckte normalt slitage, underhåll och sånt så skulle det bli ohyggligt höga premier.
Ett minst 13 år gammalt badrum är väl ganska uttjänt, så du skulle nog ändå snart behöva renovera det.
(Eller tja, ett välgjort badrum borde väl iofs klara sig 20-25 år ... :thinking:).

Nåväl, bäst är det nog ifall du kollar med ditt bolag i alla fall.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det inte bättre att du frågar ditt f-bolag istället för okänt folk på ett forum som inte ens har en aning om vilket bolag du har?

Men troligen har du inte så mycket, eller ingenting att hämta från f-bolaget. Om alla försäkringar täckte normalt slitage, underhåll och sånt så skulle det bli ohyggligt höga premier.
Ett minst 13 år gammalt badrum är väl ganska uttjänt, så du skulle nog ändå snart behöva renovera det.
(Eller tja, ett välgjort badrum borde väl iofs klara sig 20-25 år ... :thinking:).

Nåväl, bäst är det nog ifall du kollar med ditt bolag i alla fall.
Klart jag ska kolla med mitt bolag.
 
Hemmakatten
Här på byggahus är ingen fråga, angående byggande, fel att ställa. Alla frågor, stora som små, är välkomna./moderator
 
  • Gilla
Bostadsrätt2
  • Laddar…
Staffans2000
Det är en väldigt märklig fråga i första inlägget. För mig är det ett svar på en fråga som kommer i ett senare inlägg. Är ts clairvoyant?

Staffan
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men det kan ju vara bra för frågeställaren att veta att vad vi än svarar här så kanske f-bolaget säger något helt annat.

Men vi kanske hellre skulle försöka tänka ut och meddela hur det kan vara bra att lägga upp det hela för f-bolaget.
Jag tror att man kanske kan bli lite olika bemött beroende på hur man presenterar saken.

Ska man t.ex. antyda att det redan är en skada, eller att f-bolaget kan ha intresse av att hjälpa till för annars är det risk att det blir en skada de får ersätta.
Eller ska man kanske bara fråga rakt upp och ner, utan att försöka var taktisk ...
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är en väldigt märklig fråga i första inlägget. För mig är det ett svar på en fråga som kommer i ett senare inlägg. Är ts clairvoyant?

Staffan
Ja, visst vore det bra att vara clairvoyant, men så är det inte. TS startade flera trådar med samma fråga, och då fogade moderator ihop dessa frågor och behöll den trådstart som man väl tyckte bäst uttryckte frågan, men som då kom efter mitt första svar. Jag svarade på en fråga som alltså är bortstruken och det ger verkligen ett märkligt intryck!
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.