Hej,
vi har en gammal braskamin med typbeteckningen Contura Bras från 1982 då huset byggdes.
Luft tas från torpargrunden och det finns ett tilluftsspjäll i underkant och min fråga är i vilket läge det är stängt resp öppet. Finns det risk att få förhöjd radon i luften vintertid när luft tas in via torpargrund på det viset?

mvh/Uffe
IMG_0298x.jpg

IMG_0296.JPG
 
  • Gilla
Gnojd
  • Laddar…
Ganska säkert är det på bilden stängt men spjällen brukar inte hålla helt tätt och kaminen är heller inte helt tät ,så lite av källarluften kommer säkert att komma ut i rummet genom husets undertryck när du inte eldar. Alla otätheter i rummets skal fungerar som luftintag vars luftinsläpp strävar till att ersätta den luft som går ut genom husets frånluft. Prova med en tändsticka vid kaminens skjutlucka både när köksfläkten är på och när den står stilla. Är du säker på att det är radon i källaren?
 
Tack för svar och jag ska testa med en tändsticka. Vid en radonmätning vi gjorde låg det rummet på ca 220Bq medan övriga utrymmen hade relativt lågt medelvärde, 50-70Bq. I och för sig bara en dygnsregistrering med ett kalibrerat instrument, men ändå en liten indikation.
 
  • Gilla
frepe383
  • Laddar…
C
Vi har en precis likadan kamin installerad även den är från 1982. Den var nog bra på sin tid men helt ute idag. Den läcker in luft,som ett såll vid sidan av de bägge glasluckorna och på mitten där glasluckorna går ihop o det har den alltid gjort,man konstruerade dem på det sättet.. Om jag vore du skulle jag tveklöst stänga luftintaget i källargrunden p.g.a. radonhalten.Den här spisen luftas ändå väl genom de nämnda läckagen och vill du trots detta ha in mer luft i spisen så ha glasluckorna lite mer öppna. ....O.k. du tar ju då bara inomhusluft till spisen och på så sätt blir det ju mindre förtjänst att elda i spisen men mycket hälsosammare....Sen slukar ju den här spisen ved o verkningsgraden skall vi inte tala om jmf. dagens spisar..Du saknar gallret som skall stå i spisen och som lyfter upp veden..... upplysningsvis.....
 
Tack carra för din input. Gallret hade jag ingen susning på och det kan vara så att säljaren kanske fick med sig det vid flytten, hmmm. Har du bra koll på i vilket läge luftintaget är stängt? Jag har mailat och frågat NIbe som nu säljer Contura men de hade ingen aning om det. Tack för råden!
 
C
Jag har en luftventil/tallrik på utsidan av huset som jag ställer in luftflödet på så jag vet inte om ventilen du har....Att du saknar gallret kan du till viss del kompensera genom en "eldhund"sök på Google,kostar 200 300:-. Jag har också frågat Contura om man kan fylla på med något inne i det enorma eldutrymmet för att minska detsamma och ha ett värmelagrande material i detsamma...Men de vet ingenting o det visste inte Josef Davidssons heller....
 
  • Gilla
ulwivst
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.