pacman42 pacman42 skrev:
Har en granne som byggt ut bottenvåningen, men valde att ändra lutningen på taket för att slippa skokartongen, det blev ännu värre (men de fick lite extra utrymme på ovanvåningen också). Huset är det klart fulaste i grannskapet.

Sätt istället taket på tvären med samma lutning som vid altandörren.
Ett grönmålat hus med svart tak och en träbalkong på andra våningen, omgiven av en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här - typ.
 
  • Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[bild]
Så här - typ.
Det brukar bli det snyggaste sättet att bygga ut ett hus av den här typen.
3D-modell av ett hus med flera sadeltak i en stegvis utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av en husutbyggnad med enkla geometriska former i ett designprogram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Om man har planer på att bygga ut mer så kan det bli snyggt att försöka få till en amerikansk känsla med en lång balkong på övervåningen (dock fortfarande med sadeltak) och med en veranda under tak på bottenvåningen. Men detta hus är nog inte tillräckligt långsmalt för att tillåta den designen...
 
Här är ett tak alternativ!
 
  • Husfasad med terrakottafärgat tegeltak, vita fönster och terrass under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
I detta fallet så tror jag att man skall försöka att minska utbyggnadens bredd något jämfört med skissen ovan och istället höja upp till samma nockhöjd som vid balkongen. Sedan breddar man balkongen och våningen under ut mot utbyggnaden istället. Det blir nog snyggare då man på det sättet kan få mer symmetri i detta huset.

En ytterst dålig bild för att illustrera vad jag menar...

Hus med markeringar för föreslagen ombyggnad, inklusive utökad nockhöjd och breddad balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan även tänka sig att bygga balkongen hela vägen på ovanvåningen, bara man får en likadan "takkupa" på andra sidan som där dörren är.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
richardtenggren
Förläng huset till höger och förläng kupan utåt för att trolla bort den fula lådan ni redan har. Symmetri är alltid trevligt :)
 
  • Gilla
tarevarg och 2 till
  • Laddar…
E
PellePeps PellePeps skrev:
Det brukar bli det snyggaste sättet att bygga ut ett hus av den här typen.
[bild]
[bild]
Ser ut som rena mardrömmen för en ocd person. Symmetri är nyckeln till en lyckad exteriör. Självklart är smaken som baken men dom flesta som bygger ut huset vill inte att det ska se påbyggt ut, utan att är byggt så från början.

Personligen tycker jag således du ska förlänga ut ena gaveln eller bygga i vinkel på befintlig vinkel och förstora den så mycket som ni behöver.
 
  • Gilla
starmanin
  • Laddar…
Titta på helheten med planlösning, tomt, vädersträck, uteplatser, insyn, framtida värde etc förutom att få ett rum till. Då kan man lösa fler saker samtidigt. Blir ev mycket billigare än att lösa en sak i taget.
Välj inget platt tak.som är en riskkonstruktion om man inte får något speciellt på köpet. Stämmer heller inte på ert hus.
Nu är det svårt att ge ett riktigt bra tips om man inte vet dessa faktorer. Rent spontant tycker jag huset skulle få finare proportioner om man förlänger huskroppen åt höger. Då behålls treluftsfönstret på långsidan. Sen kan man ha uteplats/altan på bägge sidor om utbyggnaden. Perfekt att ha alternativa platser beroende på solriktning och vindriktning. Som regel används uteplatser på första plan mycket mer än en trappa upp.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Jag tänkte först som @pacman42 , dvs en variant av @PellePeps lösning men med samma nockhöjd som övriga huset. Men så insåg jag att huset ju faktiskt ser helt avhugget ut åt höger, som @epw och @per s påpekar. Så jag tycker helt klart att det bästa vore att förlänga huset däråt.
Ska ni prompt ha utbyggnaden där ni tänkt från början så kör på alternativ 1. Platta tak är på våra breddgrader - med våra nederbördsmängder - en styggelse som bara skapar gråt och tandagnisslan.
 
  • Gilla
En apelsin och 1 till
  • Laddar…
Jag håller på och bygger ut mitt hus just nu.
Och det viktigaste jag kom på efter en god stunds tänkande var att svara på frågan hur stor utbyggnaden behöver vara.
Samt vad den huvudsaklige ska användas till.

Och till sist, i de flesta fall är det ekonomiskt försvarbart att prioritera det exteriöra och estetiska värdena högst.
 
richardtenggren
Vi bygger också ut vårt hus, vi förlängde huskroppen 2,5 m för att få till badrum på entréplan samt att snygga till proportionerna. Då vårt hus har valmat tak så såg huskroppen för smal ut, nu ökades den övre nocklängden från ca 6,2 m till 9,7 m vilket gjorde mycket för proportionerna anser jag.
Som bonus får vi utrymme för en klädkammare i det primära sovrummet.

Utbyggnaden kommer alltså inte synas när vi är klara. :)
 
Åsa Lund
Förläng huset åt höger
 
Tänker ni bygga ut även källaren?

Jag tycker absolut att ni ska göra källaren och även höja upp utbyggnaden till övervåningen som då kan få mer yta utan snedtak
 
Vore bra att få se en invändig planlösning för att bilda sig en uppfattning om var ev. utbyggnad går placera. Gärna bägge planen.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.