Ostronskivling kanske?
 
Jag vet inte vilken svamp hon ätit. Mitt råd är dock att du omedelbart ringer 112 och begär giftinformationen. Chansa aldrig med svampar. I all välmening.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Ser ut som skivling, finns giftiga sådana. Pluggskivling eller bolmörtsskivling kanske. Eller inte. Men ring för fan giftinformationscentralen på en gång som sagt. 112 - begär giftinformation.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…

Bästa svaret

Kan eventuellt vara Svavelgul slöjskivling men ring giftinformation 112 de har jourhavande mykolog/svampkännare och du kan skicka din bild dit och få svar vad det är.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tack för svar. Nu kan jag skriva en uppdatering här utan stress.

När jag la upp bilden så satt jag redan i samtal med giftinformationscentralen. Vi försökte identifiera svampen och jag lade parallellt upp en bild här.

Tyvärr kunde vi inte identifiera svampen, dock kunde vi bedöma att det inte var någon fara för delen hon eventuellt fick i sig var mindre än en sockerbit. Vilket hade krävts mer om det hade varit den giftigaste sorten (vit flugsvamp) vilket vi vet att det inte var.

Är dock fortfarande nyfiken på vilken det är då den växer i vår gräsmatta.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Har du möjlighet att bryta av svampen och ta några bilder och lägga ut`? Vi råkade ut för samma sak som er för några år sedan då vår dotter var liten och då fick vi skicka in en bild till giftinformation och så fick vi veta vad det var för svamp hon hade fått i sig.
 
R
En kort fråga ,, vad har varit på tomten förut , en hel del träd som kapats ner , men rötterna inte grävts upp , kommer inte ihåg namnet just nu , en skivling är det , och är inget gott eller lämpligt att äta , dom lever på gamla rötter , min matta brukar bli full av dom på hösten
När rötterna multnat bort helt så dör den svampen , men kan ta många år
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan kolla om Naturhistoriska riskmuseets jourhavande biolog kan ta reda på vad det kan vara: [länk]
H
B basseman skrev:
Har du möjlighet att bryta av svampen och ta några bilder och lägga ut`? Vi råkade ut för samma sak som er för några år sedan då vår dotter var liten och då fick vi skicka in en bild till giftinformation och så fick vi veta vad det var för svamp hon hade fått i sig.
Jag tror du har rätt i svavelgul slöjskivling.

Konstigt, jag fick inget erbjudande att skicka in bild. Sa att jag kunde göra det innan vi kom fram till att det var för liten bit för att göra skada.
Svamp med brun stam och vita lameller på träyta, misstänkt svavelgul slöjskivling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.