Vi hade tänkt bygga en övernattningsbod vid vår sommarstuga. Boden vi vill bygga är markerad I blått.
Vår närmaste granne har sagt att det inte är några problem att bygga nära honom. Däremot så säger Stadsbyggnadskontoret att det inte går att göra då det finns risk för brandspridning till min granne om man inte bygger enligt brandregler då husen annars måste ligga 7m ifrån varandra om man inte bygger brandsäkert?
Hur vi än vrider och vänder på huset har vi inte 7 meter från någon annan byggnad på tomten och jag förstår inte hur folk lyckas få bygga bodar på sina tomter? =/

Jag bifogar deras utlåtande:

Min fråga är, boden vi vill bygga är en färdig byggsats som är oisolerad och som består av enbart furuvirke. Hur går man tillväga med att anlita brandkonsult och hur bygger man en sovbod brandsäker? Detta var kravet från STB för att få bygga där vi vill.
Snälla hjälp oss!

Fastighetskarta med planerad plats för en 30m2 stor övernattningsbod, markerad i blått, 3m från grannens hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Textutdrag från ett utlåtande som beskriver bygglovsregler för placering av en byggnad i förhållande till tomtgränser och andra byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej. Blir svårt att få brandklassning med bara furuvirke. Beroende på om det är IE30 eller IE60 som gäller så finns det beskrivning hur man når en sådan brandklassning. Även ev fönster och dörrar måste vara klassade. Dock gällde det i mitt fall bara sidan som hade något som var närmare än 8 meter. Den väggen blev fönster och dörrlös med dubbla gipslager så nådde jag IE30. ett lager gips ger 15 min genombrinningstid. 2 lager ger 30 min. Är ingen expert, har bara byggt ett garage med brandklassning. Kan nog vara klokt att lägga kronorna för att få svart på vitt vad du behöver göra i ditt specifika fall. Bara man vet så brukar det inte vara superbesvärligt att nå brandklassningen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vad du behöver göra är att uppfylla plan och bygglagen. Den ihop med därtill kopplad förordning, boverkets byggregler, reglerar i stort sett allt som har med byggande att göra. Däribland regler om brandskydd.

Kapitel 5:6 behandlar skydd mot brandspridning mellan byggnader. BBR säger att det ska finnas tillfredsställande skydd mot brandspridning mellan byggnader. Sedan finns det naturligtvis ett allmänt råd kopplat till BBR. I det allmänna rådet är grundregeln att det ska vara minst 8m mellan byggnader. Det finns en tabell 5.611 som ger tips om hur man kan utforma väggar för att kunna minska det avståndet.

Hela BBR hittar du här:
https://www.boverket.se/sv/lag--ratt/forfattningssamling/gallande/bbr---bfs-20116/

Så för att svara på dina frågor:
Nej, du behöver ingen konsult, du som byggherre behöver däremot visa att du uppfylla lagkraven med din byggnation. Ett sätt att göra det är att anlita någon som kan lagen, till exempel en konsult.

Hur kan då andra bygga sina bodar? Jo, endera så har dom läst BBR och byggt efter tabell 5.611, eller så har dom gjort på något annat vis som de kunnat visa ger lika bra brandskydd. Det finns nämligen inget krav på att uppfylla ett allmänt råd, om man kan visa att ens egen lösning är lika bra.
Eller så har dom bara byggt ändå. Vilket tyvärr är ganska vanligt. Jag bävar inför den första kvartersbranden i dagens moderna, täta villabebyggelse. Den kommer komma...
 
  • Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
Okej, söker man bara på ”brandkonsult i Göteborg” och berättar vad man ska göra? Vad ska brandkonsulten göra, rita boden eller komma ut och titta på att jag gjort rätt? Hur vet kommunen att jag bygger brandsäkert, ska jag fylla i ett papper och skriva att jag har dubbla lager gips mot grannens sida?
Man är helt lost...
 
Redigerat:
  • Gilla
Nicke_S
  • Laddar…
Kravet på 7 meter gäller väl inte byggnader på din egen tomt utan mot grannen?
 
Jo de gäller även min egen tomt/byggnader
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Jo de gäller även min egen tomt/byggnader
Japp! Jag hade 10 m till grannen men bara 2 till vårt hus. Och det är den väggen som är brandklassad. Inte så konstigt om man tänker efter.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Se bifogad bild, detta är ”Förslag till kontrollplan”. Där står BBR 5:6 k ritning. Var finns den instruktionen?
Skärm som visar ett dokument med titeln "Förslag till kontrollplan" och detaljer om byggprojektkontroller enligt BBR 5:6.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle behöva byggmanualen kring vad man kan göra för att brandsäkra batter. Någon skrev ovan om att tex ha dubbla lager gips osv men jag antar att de är en mall jag måste fylla I och skicka med bygglovet som de ska godkänna?
 
Googla och hänvisa till någon leverantörs exempel på hur du skall bygga väggen för att uppnå rätt EI klass. I ditt fall skulle jag tänka mig att det är EI60 som behöver uppnås. Skall du inte ha någon isolering behöver du få någon som räknar ut vad timmerstomme ger för tid. Beroende på vad stommen ger kan det räcka med dubbelgips.

Det kan dock vara enklast att du struntar i att ta med stommen i beräkningarna och går direkt på ex trippel-gips på den vägg som skall vara mot granne.

Bygger du vanlig uppreglad stomme kan du se exempel på konstruktioner här: https://www.traguiden.se/om-tra/byg...rakonstruktioner/avskiljande-formaga/exempel/

Som tidigare nämnts så måste du se upp med ev dörrar och fönster mot grannen då de isf måste vara brandklassade.
 
Hej igen! Tack för svar. Nu har jag pratat med handläggaren. Hon sa att trots att jag är lekman på området så kan jag om jag ger en bra beskrivning få godkänt utan brandkonsult. Jag kommer inte ha någon dörr eller fönster mot grannen så det verkar ju ändå positivt !

Såhär skriver tillverkaren av boden om väggen: Vägg: 45x145mm Profilhyvlad timmer plank i furu.

Kan någon guida mig vilken EI jag ska använda på sidan ni länkade till så vore jag supertacksam!

Tabell som visar olika väggkonstruktioner med EI 30-brandmotstånd och specifikationer för tjocklek och densitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rolle85 skrev:
Jo de gäller även min egen tomt/byggnader
Jo, men skillnaden är ju att då äger du båda, det går ju inte att kräva att grannen uppdaterar sitt brandskydd för att du vill bygga nära.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Jag hade också försökt förenkla och hoppas på handläggarens goda humör.

Förmodligen räcker det att du lägger dubbelgips på väggen mot grannen, så lägger du trippelgips, borde det mer än räcka. Sedan att visa detta med tekniskt dokumentation är ju en annan femma
 
Finns dubbelgips som en klassning på sidan ni länkade till? Typ EI30 eller något?
Kan man dra fast gips rakt i furuväggen utan något emellan?
Här kommer en länk till huset I fråga:
https://www.keostugan.se/store/p/fritidshus-257847/fritidshus-32-m2-628365

Här är bild på väggen som ska brandsäkras, Inga fönster eller dörrar ivägen:
Träklädda väggar i en oinredd vind med snedtak och en stege mitt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tack!
 
Redigerat:
När jag isolerade en knuttimrad "lillevilla" så skulle man sätta flytande reglar på väggen innan man satte dit panelen eftersom trä rör sig lite. Nu har väl inte du knuttimrad stuga, men det (gipset) kommer i värsta fall spricka i hörnen pga rörelser i träet. Latex kan fungera (ett tag), men komfortmässigt etc. skulle jag överväga flytande 45"mm reglar på vägg och sedan dubbelgipsa den väggen mot grannen. Taket kan du isolera mer om det är okej nockhöjd, typ 95mm.

Då får du en bättre komfort inne med och kan använda stugan höst/vår med.

Annars är det väl bara att chansa med gips direkt på träväggen, men om du har tunnare plank så kan det bli svårt att inte råka skruva rätt igenom gips och vägg. Deppigt om du kommer ut efter avslutad gipsning och väggen ser ut som en igelkott...
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.