Hej ska göra några träarmaturer utomhus för att kunna fälla in spotlights. De ska sitta under ett tak men det är ej inglasat, går det att göra dem i MDF, eller måste man behandla dem med något? tanken är att dem ska målas vitta sen.
 
  • Gilla
slimsims
  • Laddar…
Min erfarenhet är att MDF suger åt sig ganska mycket vatten, (har satt upp ett hyllplan av MDF i ett fuktigt utrymme). Jag hade nog lagt ett par kronor extra och köpt utomhus playwood / marin playwood eller liknande. (sedan finns det ju ganska snygga utanpåliggande utomhus spotlights i metall som inte är allt för dyra).
 
Okej tack ska nog kolla efter utomhus plywood, vill gärna ha spottarna i en träarmatur.
 
  • Gilla
A.S
  • Laddar…
Sätte själv vanlig spånskiva som undertak i skärmtaket över ytterdörren.
Inoljning (på båda sidorna)+grundning+färg och ser efter 10+ år ut som nytt. Inget problem där inte.
Så om du vill använda MDF så tror nog jag att det fungerar. Med rätt behandling.
 
MDF:en suger ju bevisligen en del fukt, så då borde det gå bra att olja den! :)
 
Ja det är bara och testa :)
 
S
Köp ute-MDF istället så håller det.
Ser likadan ut men tål fukt.
 
Såg idag falska pelare utanför en entré till en restaurang som var gjorda av målad spånskiva samt foderna runt fönsterna var oxå gjorda i spånskiva!
Jag hade ju aldrig själv kommit på att använda det materialet men eftersom vad jag vet så har den restaurangen sett ut så i säkert 15-20 år så uppenbarligen funkar spånskiva.
 
Eller bygga av råplan/rådpont och fälla in belysningen där
 
O OMLAJA skrev:
Sätte själv vanlig spånskiva som undertak i skärmtaket över ytterdörren.
Inoljning (på båda sidorna)+grundning+färg och ser efter 10+ år ut som nytt. Inget problem där inte.
Så om du vill använda MDF så tror nog jag att det fungerar. Med rätt behandling.

Gammal tråd men står med en del av en kökstomme ja vill ha på altan under tak eller i tvättstugan..gjord av obehandlat trä och mdf vilken olja använde du ? Och sen antar jag att de är våtrums färg eller utomhus färg på ?:)
 
Var några år sedan ....

Oljan var av den typ av grundolja man använde då, med lacknaftabas. Sen
vit fönsterfärg.

Hoppas det hjälper :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.