Är det någon som kan ange pris på stödmur per löpmeter?

Den tomt vi ska bygga på ligger något högre än granntomten. För att få planare gräsyta funderar vi på någon form av stödmur i sten eller betong. Den bör nog bli ca 0,5 meter hög ovan jord (jmf m grannens tomt). Och total längd ca 25m.
 
Det finns L-profiler i betong som du kan ställa på plats. Det du behöver göra är grava ur lagga under makadam och sen ställa ner L-blocket.

Vad de kostar beror på vart du köper dem men i Göteborg har jag för mig att Gårda Johan har sådana, jobbet kan du göra själv eller så är det gjort i ett naffs för en grävmaskin om du ändå ska ha dit en.

/Zeb
 
I grnnforumet "Mark och grundarbeten" stod följande:

"Om det är Sundolitts L-element du menar så fick jag priser från min lokala byggvaruleverantör igår.

s150 L-element 300mm 220:-/m resp 340:-/m för hörn

Man räknar att ett hörn är 60+60 cm "


/Zeb
 
Zeb skrev:
I grnnforumet "Mark och grundarbeten" stod följande:

"Om det är Sundolitts L-element du menar så fick jag priser från min lokala byggvaruleverantör igår.

s150 L-element 300mm  220:-/m resp 340:-/m för hörn

Man räknar att ett hörn är 60+60 cm "


/Zeb
Men det är inte alls samma sorts element! De du menar är av cellplast och används som kantelement vid gjutning av plattor!

Det som mattias_g söker är s.k L-stöd. De är bärande och gjorda av armerad betong.
 
För att göra kalkyl kan man gå på följande som min markkille gav:

Enbart L-stöd, 1 meter höga - 1.000:-/m
Färdig mur inklusive grävning, bädd, L-söd enligt ovan och återfyllning - 2.000.-/m.

Grovt räknat.
 
Håller med hkp:n när det gäller priser.

Men gör dina egna element och spara rejäla pengar.

Jag gjorde 32 st 1 M höga 1 meter långa element för under 10 000. Vad nedgrävningen kostade vet jag inte då detta gjordes tillsammans med vägen men är man beredd att jobba lite själv så går det definitivt att komma under 1000 kr metern på nedgrävningen också.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.