Nua huset har ett antal hallar med klinkers där det sitter halkskyddstejp. Den sitter, som halkskyddstejp bör, kanonhårt. I den mån man kan pilla bort den, så sker det i småbitar med kvarvarande limrester.

Hur får man loss tejpen, och hur får man bort limresterna?

Jag har redan provat att bryta naglar och att svära, men det hjälper inte.
 
Varmluftspistol att värma med alternativt hårtork, bara o värma på så släpper det mycket lättare.

Limresterna tar du med limborttagare från biltema
 
Klister och tejp är djävulens påfund på "fel" ställen.

Omöjligt att veta hur hårt dina sitter men några förslag.

Ett "mattborttagningsblad" till en "multimaster(kopia)". Nedre till höger:
Set med BOSCH multimasterverktygsblad för golv och inredningsarbete, inklusive blad för skärning och borttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyr en riktig mattborttagare, kanske något extremt:
En professionell mattborttagningsmaskin med röd färg och ett justerbart handtag.
Tvätta rent, kanske någon av dessa:
Burk med etikett för lösningsmedel avsett för borttagning av klister och tejp. Flaska av etikettborttagningsmedel "Label Off" på 400 ml för att ta bort klisterrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Burk med etikett märkt Aceton Asetoni, 1 liter för kemisk rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tackar för tipsen, återkommer med rapport när vi testat dem.
 
Så här funkade bäst:

1. Varmluftspistol för att dra bort remsan. Snabbt och smidigt
2. Blöt ner klistret med en svamp med lacknafta (jag hade köpt LabelOff, men i flyttröran är den borttappad, och jag orgade inte sitta i över en timme i bil för att köpa mer...). Vänta lite (med andra ord, gör en tillräckligt lång längd för att det ska hinna tränga in innan du kommer tillbaka till den änden).
3. Skrapa bort så mycket lim man kan med en målarskrapa.
4. Blöt med lacknafta igen.
5. Skrapa igen.
6. Slöt igen.
7. Skrubba med skrubbsvamp. Dra lätt med baksidan av svampen för att hänna om det finns kvar limrester.
8. Torka upp slabbet med papper.

Det låter omständligt, men det är ganska kvickt gjort. Skrapningen skalar bort limmet fort och effektivt, och skrubbningen är typ fem drag för att få bort sista.

Bra ventilation och knäskydd rekommenderas...
 
Ren bensin tar bort klister.
Så prova med reservdunken.
Ha god ventilation se upp med brandrisk!
 
Bensin har jag testat förut, funkade OK, men inte lika bra som lacknafta. Misstänker dock att det kan bero på exakt vilken typ av lim det är.
 
På burketiketter har jag haft bra resultat med olivolja för att få bort limresterna. Men det kanske är olika limtyper
 
Misstänker att det är olika limtyper, det här är som en tjock, gummiaktig massa, lite som kontaktlim.

Det känns dessutom lite riskabelt att ha olivolja på ett klinkersgolv, det känns som ett förstadium till spräckta skallar och brutna nackar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.