Hej!

Som rubriken lyder, om man vill ha både frikyla och frånluftsåtervinning till sin bergvärmepump, hur bör man koppla då? Om man tittar tex här: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/24628/M10789-6.html
så har man ju kopplat flm:en och frikylan på var sin sida av köldbäraren, dvs en på kb in och en på kb ut. Det jag undrar över är om det inte vore bättre att koppla båda på kb in, frikylan först, sedan flm:en.

Motiveringen skulle vara att man vill ha maximalt kall kb in till frikylan, så den borde sitta först på kb in (eftersom den används på sommaren, och då kommer väl inte pumpens kompressor gå så mycket, så den kommer inte att sänka tempen på kb?).

FLM:en vill man väl också ha på kb in så att den värmen (eller det värmet som min gamle fysikprofessor hade sagt) går direkt in i pumpen. Så för att sammanfatta, på kb in först ett avstick för frikylan, sedan ett avstick för frånluftsåtervinningen.

Tänker jag helt galet? Skulle det gå att koppla så eller får man några tråkiga samverkanseffekter av pumparna som gör att det inte blir bra?
 
Under sommaren när du kör frikyla kan man ju välja att blåsa ut ventvärmen direkt så frikylan kyler bättre om man tycker det är ok med handventil lär det vara lätt att ställa om mellan de båda.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jo, det är klart. Men det känns lite slösaktigt. Jag tänker att frånluftåtervinningen kan hjälpa till att värma varmvatten rätt mycket på sommaren. Om frikylan får för dålig kräm kanske man bara kan stänga av pumpen till FLM:en då.

Men det går inte att köra båda samtidigt?

PS. Jag har läst många av dina inlägg smurfen, både här och på värmepumpsforum. Jag har tänkt bygga en anläggning liknande din, med bergvärme och kamin som jobbar mot en acktank, och separat shuntstyrning. DS
 
Klart man kan köra båda men frikylan kommer kyla lite mindre men gissar att skillnaden är ganska liten men ändå lite onödigt att tvingas köra tex fläktkonvektor på högsta hastighet på grund av onödigt hög brine temp. Det blir inte många kr i skillnad på tex 4 grader varmare brine enbart på sommaren när vp gör vv om du inte är storförbrukare. Vi brukar göra av med ca 100 kwh i månaden till enbart vv på 4 pers.
 
Ok, ja det är ju en svår avvägning :)

Jag talade med en representant från Nibe på hem- och villamässan igår, och enligt honom var det inget problem att koppla som jag ville, alltså frikyla först och sedan FLM, båda på kb in. Då kan man ju bara stänga av den ena av dem, som du föreslog.

En annan fråga: hur sköter du styrningen på din pump? Dvs hur får du den att slå av när du eldar? Killen från Nibe hade ingen bra lösning på det, hans förslag var att köpa en 1155 istället och inte låta den jobba mot tanken. Men som jag har förstått det så kör du din pump mot tanken?
 
Frikyla och flm efter varandra ska nog funka finns men antar att man då behöver dubbla backventiler dvs en före frikylan och en före flm i så fall välj klaffbackventil med lågt flödesmotstånd så det inte bromsar flödet allt för mycket. Nibe har möjlighet att ansluta extern framledningsgivare (BT25) den styr när vp ska starta stoppa jag har placerat min på framledningen ur tanken när tempen stiger där då stoppar vp och när det kallnar då startar vp och reglerar start genom att beräkna gradminuter via samma givare.
 
Tack så mycket! Det var precis så jag tyckte att man borde kunna styra, men han från Nibe verkade inte hålla med... Han verkade tycka att pumpen skulle bli "förvirrad" om det kom värme till framliedningen från "ingenstans".

Men i sådana fall blir ju installationen enkel. Sedan hade jag tänkt styra själva klimatsystemen med typ Thermomatic EC Home. Nibe egna tillbehör för shuntstyrd tillsats verkar ju svårt att använda när man egentligen inte vill ha någon shuntning (dvs man vill ta värmen från toppen av tanken oavsett vem som puttade in den). Det är ju egentligen lite synd att man skall behöva dubbla styrningar för ett så enkelt fall.

Du har någon extern shuntautomatik då? Har du givare både för den och för värmepumpen? Så som jag har tänkt skulle jag ha en innegivare och en utegivare för Thermomaticen och en utegivare för VP. Det känns ju lite onödigt komplicerat, men jag kom inte på något bättre.
 
Jag har en gammal shunt styrning för värmen när jag eldar men problemet kan vara att man vill att den ska vara helt öppen när vp går vilket den är hos mig. Vp bryr sig inte om vart värmen kommer ifrån den stoppar på gradminuterna eller oftast på max diff framledning när värmen stiger vid BT25.
 
Hm, hur menar du shuntstyrning för värmen när du eldar? Är den bara aktiv när du eldar eller är det den som sköter värmen hela tiden?

På vilket sätt menar du att det är problem att få shunten att vara helt öppen när VP går? Och varför vill man det, spelar det någon roll? Annars laddar väl pumpen tanken lite extra bara?
 
Vid vp drift står min shunt helt öppen hela tiden och reglerar ingenting utan vp sköter regleringen helt själv. Visst kan man låta shunten reglera även vid vp drift men då kommer vp jobba med onödigt hög temp som kommer spädas ner av shunten vilket ger lägre cop. Optimalt vid vp drift är om den värme vp gör går direkt ut på rad systemet utan att spädas ner på nått sätt moderna vp har bra reglering så shunt behövs ej och går den mot tank kommer inte framledningen variera allt för mycket och det är inget som märks på tempen inne.
 
Jo, jag har tänkt likadant. Att man skulle ställa in Thermomaticen så att den vill ge samma temp i framledning som VP ger i tanken i princip. Man behöver väl inte ha högre temp i tanken bara för att man har en shunt? Det är ju som du säger bara att ställa in det så att shunten är fullt öppen så länge man inte eldar.

Säg tex att man vill ha 58 grader framledning vid -10 ute. Då skulle jag ställa värmekurvan på VP så att den producerar 58 grader i tanken. Sedan borde väl Thermomaticen se till att öppna shunten fullt för att få ut sin önskade framledning?
 
Men har du 58 grader vid shuntad framledning kommer vp kanske starta vid 54 grader och värma till 62 grader då vill man inte att shunten ska stänga när man passerar 58 graders framledning men det kanske den inte gör vet inte hur Thermomatic reglerar.
 
Inte jag heller, jag är sannerligen ingen expert :) Jag tänker mig att shunten ser till att framledningen aldrig går över det inställda börvärdet. Går det under så är den bara helt öppen. I vilket läge menar du att shunten skulle stänga?

I själva verket skulle jag kanske göra så att jag låter VPns börvärde vara säg två grader högre än shuntens börvärde på framledningen. Men sådan detaljkunskap har jag inte :)
 
Eftersom en vp som jobbar med helt flytande kondensering dels jobbar under börvärde och dels jobbar över börvärde men där medeltempen blir lika som börvärde så bör shunten vara öppen när framledning går några grader över börvärdet. Beroende på hur ofta man eldar kan man justera shuntstyrningen till att vara öppen vid vp drift eller låta shunten få ett lite högre börvärde än vp och då kommer shunten stå öppen vid vp drift.
 
Ok, det alltså för att få medelvärdet i radiatorsystemet lika med börvärdet för pumpen? Annars skulle det vara lite lägre eftersom shunten skulle strypa den del som var över börvärdet?

Det hade jag inte tänkt på.

Är det katastrof att låta pumpen jobba med fast kondensering? Om man låter shunten ha ett lite högre börvärde så är väl problemet att det är det man faktiskt kommer att få när man eldar? Jag hade ju tänkt ha den "mer avancerade" givarutrustningen (med både inne- och utegivare) på shuntautomatiken, och bara låta pumpen se till att det alltid finns nog med värme i tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.